kalkwater maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

kalkwater maken

Hallo,

Ik ben op dit moment bezig met een kunstinstallatie waarbij ik gebruik wil maken van kalkwater. Nu wil ik een kalkwater oplossing maken waarbij CO2 reageert met calciumchloride ipv calciumhydroxide, omdat naar mijn weten calciumchloride goedkoper en makkelijker te verkrijgen is. Volgens de oplosbaarheidstabel zou dat moeten werken.

Ik heb inmiddels geëxperimenteerd met verzadigde calciumchloride oplossingen en CO2 gas maar heb daarbij niet het gewenste resultaat gekregen, namelijk de melk achtige substantie die men verkrijgt bij een calciumhydroxide oplossing.

Ik heb hierbij zuiver calciumchloride opgelost in demiwater. Daarnaast heb ik als test Bison vochtvreter korrels (welke ook uit calciumchloride bestaat) opgelost in demi water.

Kan iemand mij vertellen of helpen wat ik zou kunnen doen en waar ik rekening mee moet houden om mijn beoogde doel (de melk achtige substantie) te kunnen bereiken.

Alvast bedankt,

Groet Tjerk

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kalkwater maken

Kalkwater IS calciumhydroxide opgelost in water, dit kun je dus niet maken met enig ander anion, of je moet daar een kernsplijter hebben staan. Dat het zaakje niet melkwit wordt is logisch, aangezien je met CO2 ketelsteen (CaCO3) vormt. Deze reactie gebeurt in basisch milieu, en laat opgelost calciumhydroxide nu net een sterke base zijn en chloride helemaal niet ;)

Berichten: 3.145

Re: kalkwater maken

Je kunt wel een oplossing maken van calcium hydroxide door oplossen van calcium chloride en tevens natrium hydroxide. Dat laatste kun je ook bij de bouwmarkt kopen voor pakweg EUR 2 per 500 gram (gootsteenontstopper, caustic soda, witte korreltjes).

Hoewel dit niet het zelfde is als echt kalkwater (want in echt kalkwater zitten geen natrium- en chloride ionen), zul je hier wel het beoogde effect mee bereiken. Als je er CO2 door bubbelt wordt het troebel.

Houd er wel rekening mee dat kalkwater van zichzelf ook vaak al iets troebel is. Dat zul jij ook merken als je natrium hydroxide oplossing schenkt bij een calcium chloride oplossing. Je moet starten met lage concentraties (pakweg 10 gram per liter) en de dan verkregen oplossen in een goed afgesloten bak of jerrycan een dag laten bezinken. De troebele rommel zakt dan naar beneden, daarboven houd je een heldere oplossing, die voor je kunstwerk kan worden gebruikt.

Berichten: 2

Re: kalkwater maken

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik heb zojuist een fles crofty goodsteen onstopper gehaald en ga vanavond met de beschrijving van Woelen aan de slag. Ik laat het later deze week wel weten hoe het verlopen is.

Groet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kalkwater maken

Mja verschillen wat je gaat krijgen is dat je sculpturen straks zout gaan smaken ;) . Drogingstijd kan gaan verschillen, ik kan je niet zeggen of het langer of korter gaat duren.

Reageer