Springen naar inhoud

Menthol

• Log in om te kunnen reageren

Rubenskuhhh

Rubenskuhhh

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2008 - 12:30

ik heb op school een bierpraticum gedaan en ik zit momenteel met een vraag. Ik had een reageer buisje met de volgende oplossing: water-menthol-kaliumdichromaat-zwavelzuur. we kregen vervolgens een soort bruinig laagje bovenop de oplossing en we moeten uit gaan zoeken wat dit is we zaten zelf te denken aan een ester omdat er een zuur en een alcohol in zit maar dit schijnt het niet te zijn volgens onze leraar. mijn vraag is of iemand mij kan vertellen wat dit is???? [|:-)] b.v.d.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 januari 2008 - 14:06

Uit welk zuur zou je dan een ester kunnen vormen? Niet zwavelzuur want die heeft geen COOH-groep. Ik denk dat je met die combinatie gewoon je menthol hebt stukgeoxideerd.

DuranK

DuranK

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2008 - 00:05

Probeer eens uit te zoeken wat kalium dichromaat doet met je menthol, en dan met name de OH groep( moet wel te vinden zijn denk ik zo). Voor een verestering heb je een zwak zuur nodig, en dit is zwavel zuur niet.
De Oude Wijsheid liet ons na : "Alle cycli in de kosmos zijn elkaars gelijke en alles gebeurt tezelfdertijd".
Een zoektocht van Ī 30 jaar liet mij zien dat deze wijsheid de waarheid is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures