[scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

[scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

Ik werk nu een tijdje samen met een klasgenoot aan een Praktische Opdracht voor Scheikunde. Wij hebben als onderdeel 7-up.

En nu hebben we een klein probleem.

We weten geen van beide hoe je de hoeveelheid suiker (in het algemeen, dus niet specifiek een bepaalde suiker) moet aantonen of eventueel moet berekenen.

We weten wel hoe je moet aantonen dat er glucose in zit, dus dat is geen probleem.

Maar wij lopen dus echt vast met de hoeveelheid van de suiker.

En ik heb al overal gekeken voor eventuele (proef)uitwerkingen, maar het staat nergens echt heel duidelijk.

Dus als iemand weet hoe je zoiets doet, graag reageren alsjeblieft.

O ja, onze school is wel heel erg primitief, dus we gebruiken geen moderne dingen voor proefjes zoals deze.

Re: [scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

Kun je eens vertellen hoe je glucose aantoont?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

Door middel van Fehlingreagens

tenminste, als ik dat goed heb begrepen.

het staat namelijk wel zo aangegeven in mijn biologieboek


Berichten: 8

Re: [scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

Bedankt. :)

Ik weet niet of het veel zal helpen, maar ik zal het overleggen met mijn klasgenoot of we er iets aan hebben

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

Lijkt mij wel, het legt namelijk al goed uit hoe Fehlingreagens werkt, en een volledig stappenplan voor zowel vast als vloeibaar analiet

Berichten: 365

Re: [scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

hebben ze geen polariemeter? je kan dan een verdunningsreeks maken en kijken hoeveel er in de 7 up zit.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

hebben ze geen polariemeter?
Sorry dat ik nu pas antwoord, maar nee, we hebben op school geen polariemeter.

Zoals ik al zei, onze school is nog al primitief

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

Aantonen kan zoals gezegd met fehlingsreagens. Ik weet niet of dat nauwkeurig genoeg is om samen met een ijkreeks door een spectrofotometer te jagen. Een andere optie is gewoon een HLO of universiteit te bellen en vragen of ze je willen helpen met een HPLC proef. Daar jaag je gewoon een monster doorheen (grof gezegd, er komt het een en ander bij kijken), op de kolom in dat ding worden de suikers gescheiden en je kunt dan per suiker zien hoeveel er in je monster zat.

Berichten: 365

Re: [scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

ROC'S kun je ook vragen hoor die hebben meestal wel een polariemetr (wel bij labtechniek wezen dan)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

Bedankt voor de voorstel :)

Ik zal vragen of het mogelijk is om zoiets te lenen

Berichten: 516

Re: [scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

en eventueel, kan je nog eens standaard reeks maken op het zicht. Je zegt dat je school niet echt voorzien is van speciale aparatuur, dus ik vermoed dat je in een middelbare school zit. Als je nu eens enkele verdunningen maakt van gewoon suiker in water, en daar bijvoorbeeld het fehlingsreagens bijdoet, dan krijg je ook verschillende oplossingen met verschillende kleurensterkten. Zo kan je op het zicht vergelijken.

Oke, toegegeven, dit is helemaaaaaal geen goede methode en er zal een gigantische fout op zitten, maar ach, misschien vindt de leraar het al puik dat je zo probleem-oplossend hebt gedacht...

Berichten: 40

Re: [scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

oke dit klinkt misschien raar maar als je nou een bepaalde hoeveelheid indampt ( van de 7-up). Dan verdampt het water en kun je daarmee dan niet de hoeveelheid suiker aantonen....

ben gewoon benieuwd of dat ook kan. En als je dat nou bij verschillende hoeveelheden doet en deze komen met elkaar overeen ?

( misschien heb ik het helemaal fout dus verbeter me maar als het fout is :oops: )

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

Mja dat zou gan als er alleen maar suiker in was opgelost ;)

Berichten: 365

Re: [scheikunde] hoeveelheid suiker in 7-up

wellicht kun je het bepalen met aereometer? ( die dompel je onder en dan kan je het soortelijk gewicht van de vloeistof aflezen) maak van te voren een reeks met bekende waarden aan suiker en zet deze uit in een grafiek.

Reageer