[scheikunde] 2,4-dinitrofluorbenzeen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 87

[scheikunde] 2,4-dinitrofluorbenzeen

Kort en misschien wel dom vraagje:

Gegeven een stof 2,4-dinitrofluorbenzeen. De Nitrogroepen (-No2) zitten dus op c-atoom 2 en 4. Kan ik weten waar het fluoratoom zit? En zo ja, waar zit hij dan?

Berichten: 552

Re: [scheikunde] 2,4-dinitrofluorbenzeen

vanwaar begin je te nummeren denk je?

Berichten: 87

Re: [scheikunde] 2,4-dinitrofluorbenzeen

Zoals je de vraag stelt zal het antwoord wel 'bij het c atoom waar de fluor aan gehecht is' zijn. Maar waarom is dit zo dan? Ik had ook gewoon een willekeurige c kunnen pakken, die tot nr. 1 kunnen maken en de No2 groep daarnaast kunnen planten. Toch? Alleen zou ik dan dus niet weten waar de fluor zou moeten zitten. Waarom is het zo vanzelfsprekend dat fluor aan 1 zit? Omdat het niet gegeven is? Moet ik er daarom maar vanuit gaan dat de fluor DUS aan 1 zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 2,4-dinitrofluorbenzeen

Inderdaad, het is trouwens NO2, ik heb nog nooit van benzeen gehoord waar di nobelium aanzat ;) .

Ik had ook gewoon een willekeurige c kunnen pakken, die tot nr. 1 kunnen maken en de No2 groep daarnaast kunnen planten.
Als je dat had gedaan, had fluor wel een nummer gehad, maar omdat IUPAC voorschrijft dat de nummering zo laag mogelijk moet zijn, krijgt fluor automatisch 1, en omdat dat eigenlijk redundante informatie is, wordt die 1 niet weergegeven.

Berichten: 87

Re: [scheikunde] 2,4-dinitrofluorbenzeen

Maar 'fluor' staat achter di-nitro.(NO2jajaja;))

Waarom is dat dan niet tot nummer 1 benoemd?

1,3,4 is altijd nog kleiner dan 2, 4, 1 toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 2,4-dinitrofluorbenzeen

Vind je? Tel ze maar eens op: met 1,3,4 kom je op 8 uit, met 2,4,1 op 7

Berichten: 87

Re: [scheikunde] 2,4-dinitrofluorbenzeen

ooooh werkt het zO!

ik dacht '134' als in honderdvierendertig en '241' als in tweehonderdeenenveertig! Nougoed, weet ik dat ook weer! Bedankt! Afbeelding

Reageer