is chemie een engelstalige opleiding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4

is chemie een engelstalige opleiding

Ik zit momenteel op havo 5 en ik wil graag chemie gaan studeren op hogeschool rotterdam. Mij werd verteld van andere mensen dat opleiding chemie voor 100 procent engels is.

Is dat daadwerkelijk zo. dan wil ik graag weten waarom het zo is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: is chemie een engelstalige opleiding

Geen idee of het daadwerkelijk zo is, maar houdt er rekening mee dat de chemische wereld ook Engels is; o.a. vakliteratuur, voorschriften, verslagen, enz. enz.

Berichten: 85

Re: is chemie een engelstalige opleiding

Op de universiteit Utrecht worden de meeste lessen van de opleiding Chemie in het Engels gegeven, volgens mij zelfs allemaal. Ik denk dat dat bij veel andere opleidingen ook zo is.

Berichten: 774

Re: is chemie een engelstalige opleiding

100% weet ik ook niet zeker, maar enkele cursussen zeker wel, maar ik denk dat het in de toekomst met meerdere richtingen gaan zijn, gezien de globalisering van alles en nog wat !

Dit mag geen struikelblok zijn, tenzij je nog nooit Engels hebt gehad.

Berichten: 2.399

Re: is chemie een engelstalige opleiding

Op het HBO waren de boeken wel engels, maar de lessen waren gewoon nederlands (toen ik er 4jaar geleden rond liep). Op universiteiten wordt tegenwoordig in het engels les gegeven inderdaad.

Maar deze vraag moet je natuurlijk gewoon bij de hogeschool zelf stellen......

Berichten: 22

Re: is chemie een engelstalige opleiding

Ik doe HBO chemie, en bij mij zijn een aantal boeken in het engels.

Maar ik krijg gewoon les in het Nederlands.

Berichten: 4

Re: is chemie een engelstalige opleiding

bedankt voor antwoorden.

maar ik heb nog een vraag, Hoe zit het met chemische technologie. Is er daar wel genoeg vraag voor op in de arbeidsmarkt. Want ik denk dat er al genoeg mensen zijn die chemie doen of heb ik het helemaal verkeerd.

Berichten: 4

Re: is chemie een engelstalige opleiding

Er is genoeg markt voor chemisch technologen. De chemische industrie is de derde industriële tak van nederland, en in het buitenland is ook meer dan genoeg werk te vinden. Je moet alleen wel weten dat een studie chemische technologie beduidend anders is dan een studie chemie. Wees voorbereid op veel meer proceskunde bijvoorbeeld. Het moet je liggen, maar ik vind het een enorm leuke studie (ben nu tweedejaars scheikundige technologie in eindhoven).

Wat betreft Engels, alle boeken die ik heb zijn in het Engels, maar in de bachelorfase is het onderwijs in het Nederlands. Pas tijdens de master worden ook colleges in het Engels gegeven.

Berichten: 774

Re: is chemie een engelstalige opleiding

Ik zit momenteel in mijn derde jaar chemische procestechnologie,

het zijn voornamelijk engelse termen die gebruikt worden, maar deze zijn zéér goed te verstaan, slechts enkele cursussen zijn in het engels.

Zoals RgK al zei, is er zéér veel vraag naar procesoperators in het binnenland (ook in het buitenland).

Berichten: 4

Re: is chemie een engelstalige opleiding

bedankt voor jullie reacties, het heeft mij zeer goed geholpen.

Ik denk maar dat ik Chemische technologie ga doen. Ik hou zowel van techniek en chemie. En ik wil graag deze twee samen combineren.

Berichten: 6

Re: is chemie een engelstalige opleiding

Is dat dan op hogeschool of universiteit niveau( maw burgerlijk ingenieur) dat je het doet?

Berichten: 223

Re: is chemie een engelstalige opleiding

Henk-Wim schreef: Ik doe HBO chemie, en bij mij zijn een aantal boeken in het engels.

Maar ik krijg gewoon les in het Nederlands.
idem hier...

in het bedrijfsleven is literatuur bijna altijd in het engels

Berichten: 4

Re: is chemie een engelstalige opleiding

Wat kun je precies verwachten van chemische technologie en welke onderwerpen van wiskunde, natuurkunde krijg je dan.

het is immer een technische opleiding maar je gaat toch niet echt diep in wiskunde of natuurde of toch wel

Berichten: 26

Re: is chemie een engelstalige opleiding

Human schreef: Wat kun je precies verwachten van chemische technologie en welke onderwerpen van wiskunde, natuurkunde krijg je dan.

het is immer een technische opleiding maar je gaat toch niet echt diep in wiskunde of natuurde of toch wel
Hoi. Ik zit in 5-VWO, wil na het 6e jaar naar HBO, maar dan voor Chemie. In dit topic vroeg ik me een beetje hetzelfde af wat jij je nu afvraagt, maar dan voor Chemie.

Ik twijfelde eerst nog tussen Chemie en CT. Ik ben dus wat info gaan vragen enzo. 'T is wel zo dat je zowel bij Chemie als bij CT aardig wat wiskunde en natuurkunde krijgt, maar dan toegepast op chemische situaties. Daarnaast is CT 'technischer' dan Chemie. Meer wiskunde en natuurkunde dus. Als je daar niet van houdt, kun je misschien beter Chemie gaan doen. :P

Berichten: 149

Re: is chemie een engelstalige opleiding

Ik zit nu in mijn laatste jaar HBO Applied Science (vroegere Hogere Laboratorium Opleiding) en ik heb zowel vakken chemie als chemische technologie gehad.

Het grootste verschil (wat ik heb ervaren) is dat alles bij chemische technologie groot is. Je moet je voorstellen dat je als chemisch technoloog de stap bent tussen een proef opstelling in een laboratorium en een fabriek. Je werkt dus met grotere hoeveelheden stof en met grotere spullen. Er komt ook ander rekenwerk bij kijken. Zo zul je bijvoorbeeld willen weten hoe hard je vloeistof door een buis stroomt als een pomp een bepaald vermogen heeft etc..

Hier komt veel wis en natuurkunde bij kijken.

een chemist doet he techte research werk in het laboratorium om een principe te bewijzen. Maar ook hier zul je redelijk tot veel gebruiken maken van wis en natuurkunde. Al deze wetenschappen zitten zo met elkaar verweven dat het onmogelijk is om (binnen de chemie) om de één te doen zonder de ander.

Ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken over baangarantie in deze sector. Er zijn altijd nieuwe krachten nodig en de hoeveelheden mensen die het studeren valt relatief gezien mee

Reageer