Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 6

Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Hallo,

Ik weet niet of dit een simpele of een ingewikkelde vraag is (ik weet namelijk vrij weinig van scheikunde af)

Maar is chroomsulfaat en potassiumdichromaat het zelfde?

Ik ben er namelijk sinds kort achterkomen via vele testen dat ik allergies ben voor leer, plastic, lijm enz... Dus schoenen, leren banken, van alles! Erg vervelend. Vooral de schoenen. Orthopedische schoenen zijn ontzettend duur (1 paar waar ik anderhalf jaar mee moet doen kost zo'n €600,-, ik krijg €50,- vergoed) en niet echt mooi.

Er is 1 "normaal" biologisch schoenenmerk waar ik tegen kan. Ik heb alles wat er in zit gecontroleerd. Alleen potassiumdichromaat kan ik niet ontcijferen. Voor chroomsulfaat ben ik allergies. Ik weet dat potassiumdichromaat in gelooide schoenen zit.

Kan iemand mij misschien helpen? Voor mij is dit een groot probleem! Ik ben het namelijk best wel zat om alleen nog maar op pantoffels en klompen te lopen!

Met vriendelijke groet,

Suzanne

Berichten: 552

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Dat is niet hetzelfde hoor. Potassium is engels voor kalium.

Berichten: 6

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Heel erg bedankt voor je bericht. Ik ben echt ontzettend blij hiermee! Echt hele erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Misschien toch even opletten of je niet allergisch bent voor chroomzouten in het algemeen, daar valt kaliumdichromaat dus ook onder.

Berichten: 552

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Graag gedaan. :)

Berichten: 6

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Hoi Fswd,

Nee het is alleen chroomsulfaat. Dat is enige qua chroom wat op het briefje van de arts staat...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Ok dan, veel succes en mogen ze goed passen :)

Berichten: 6

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Dankje! ;)

Berichten: 3.145

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Kaliumdichromaat is echt een heel ander zout dan chroomsulfaat. Chroomsulfaat is een donkerpaarse stof, en eigenlijk nauwelijks giftig. Het zou mij verbazen als je daar allergisch voor bent.

Kalium dichromaat is een knaloranje stof, en het is erg giftig. Het staat bekend als een stof, die in hoge mate overgevoeligheidsreacties op de huid kan oproepen. Het is daarnaast ook nog een kankerverwekkende stof. Als het goed is, dan zit er geen kaliumdichromaat in je schoeisel. Ik zou die schoenen dan niet meer willen dragen. Kaliumdichromaat wordt in vele chemische processen toegepast en daarbij wordt het vaak omgezet naar kaliumchroomsulfaat (wat erg veel lijkt op chroomsulfaat en net zo min giftig is). Als er echter residu van kaliumdichromaat over blijft, dan is dat wel een echt probleem.

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Als je inderdaad contactallergie hebt voor chroom dan zou ik er maar van uitgaan dat alle chemicalieen die chroom in de naam hebben in staat zijn een reactie uit te lokken

Chroomsulfaat en potassiumdichromaat zijn chemisch niet hetzelfde maar het lichaam zal er in geval van allergie op beide reageren.

Berichten: 6

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Correctie, het is die kalium waar ik niet tegen kan. En ik heb een lijst van een bepaald merk schoen met de meest ingewikkelde termen en daar staat op dat ze geen kaliumstoffen gebruiken in hun schoenen. Ik heb een maand geleden allemaal testen gedaan en van de "kaliumtest" heb ik nog steeds last, dus ik denk dat het met dit merk wel goed komt.

Allemaal erg bedankt voor jullie hulp! En als ik nog last blijf houden van mijn jeukende, brandende, pijnlijke voeten en handen geef ik mezelf maar op als proefpersoon voor de wetenschap! Haha, erg bedankt allen!

Berichten: 2.337

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Kalium?

Dan mag je geen bananen eten geen water drinken dan ga je dood! 8-[

Sorry voor mijn rare reactie maar kan je echt overleven met een kalium allergie? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

En een kaliumallergie vind ik sowieso raar, je cellen zitten er namelijk vol mee en wel via de kalium-natriumpompen die voor een groot deel van je energie zorgen.

Berichten: 2.337

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Ja dat bedoelde ik net. 8-) Als het kan ben je op 2 seconden dood.

Re: Chroomsulfaat en potassiumdichromaat

Kaliumallergie? Wie heeft die diagnose bij je gesteld?

Wees wel voorzichtig met deze zaken ze kunnen knap vervelend worden.

Reageer