vraagstuk oplosbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

vraagstuk oplosbaarheid

Dag iedereen,

Sorry dat ik mijn bericht misschien in de verkeerde topic post, maar ik ben nieuw hier en weet nog niet zo goed hoe het hier allemaal in elkaar steekt! :)

Ik zit met een klein probleempje, ik heb vrijdag een examen chemie en ik heb een vraagstuk waar ik mee worstel... namelijk het volgende:

1l van een oplossing bevat 0,10 mol Cl- en 0,10 mol CrO4 2-. Aan deze oplossing wordt geleidelijk aan vast AgNO3 (waarvan het volume mag verwaarloosd worden) al roerend toegevoegd.

1) Welk zilverzout slaat eerst neer?

2) Hoe groot is de concentratie chloride-ionen wanneer de oplossing verzadigd is aan Ag2CrO4?

gegeven:

Ks AgCl=1,7.10-10 M2

Ks Ag2CrO4= 1,9.10-12 M³

Ik heb hieruit met de formule eerst S berekent.

S AgCl :1,3038.10-5

S Ag2CrO4: 7,8024.10-5

Nu heb je de concentraties van Cl- en CrO4 2-, dus kan je de concentraties voor Ag berekenen

de concentratie van Ag bij AgCl=1,7.10-9 M

en van Ag bij Ag2CrO4 = 4,36.10-6

maar nu zit ik vast.... kan mij aub iemand verder helpen? of uitleg verschaffen? dank je wel

Berichten: 13

Re: vraagstuk oplosbaarheid

is er niemand die me kan helpen? :cry:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Ik heb je topic verplaatst naar een geschikter forum.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: vraagstuk oplosbaarheid

Ik heb hieruit met de formule eerst S berekent.

S AgCl :1,3038.10-5

S Ag2CrO4: 7,8024.10-5
Wat stelt deze S precies voor? Je hebt er de eenheid niet bijgezet, dus ik kan het ook niet raden.

Verder zou ik eerst deze vraag beantwoorden, met de reden erbij.
1) Welk zilverzout slaat eerst neer?

Berichten: 13

Re: vraagstuk oplosbaarheid

AgCl :1,3038.10-5 M

S Ag2CrO4: 7,8024.10-5 M

S is de oplosbaarheid.

In mijn cursus staat dat AgCl eerst neerslaat, ondanks dat de Ks van Ag2CrO4 kleiner is... dus dat snap ik niet goed.

Kan je me soms wat uitleg geven? en is het volgens jou met een vierkantsvergelijking?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: vraagstuk oplosbaarheid

AgCl slaat inderdaad eerst neer. Omdat de oplosbaarheid van AgCl kleiner is dan die van Ag2CrO4.

Weliswaar is het oplosbaarheidsproduct van Ag2CrO4 lager, maar dat is iets anders dan de oplosbaarheid.

De oplosbaarheid S voor AgCl klopt wel. Maar hoe heb je die van Ag2CrO4 uitgerekend. Die klopt nl. niet....

Wat is de formule voor het oplosbaarheidsproduct voor beide stoffen (die zijn onderling verschillend...).

Eerst dit afhandelen voordat we naar je antwoord gaan. Je moet er wat van leren hee? ;)

Berichten: 13

Re: vraagstuk oplosbaarheid

Wel

AgCl <=> Ag+ + Cl-

Ks= [Ag+ ].[Cl- ] = S2

Ag2 CrO4 <=> [Ag+ ]2.[CrO4 ]=(2S)2.S=4S³

en dan kun je uitrekenen algemeen:

S AgCl: 1,3038.10-5 M

S Ag2 CrO4: 7,8024.10-5 M

ik heb misschien verkeerd afgerond?

maar nu kan je ze ook uitrekenen met de gegeven concentraties

Berichten: 13

Re: vraagstuk oplosbaarheid

ik snap niet goed hoe je nu verder moet gaan. Als je de concentraties van Cl- en CrO4 2- (0,10mol) vervangt in de vergelijking. of moet je dat niet zo doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: vraagstuk oplosbaarheid

ik heb misschien verkeerd afgerond?
Nee je hebt het goed gedaan. Je S-waarden zijn correct. Ik was te voorbarig met mijn conclusie... :oops:

De S zegt hoeveel er van een stof oplost. Die is voor AgCl lager dan voor Ag2CrO4. Dus AgCl slaat eerst neer.

Nu het antwoord op de tweede vraag:
2) Hoe groot is de concentratie chloride-ionen wanneer de oplossing verzadigd is aan Ag2CrO4?
De oplossing is verzadigd aan Ag2CrO4. Je weet het oplosbaarheidsproduct Ks. Je weet de concentratie aan CrO4-. Dus je kunt de zilverionenconcentratie uitrekenen.

Die zilverionenconcentratie geldt ook voor de oplosbaarheid van AgCl. Je kunt met de verkregen [Ag+] en de Ks voor AgCl de resterende chlorideconcentratie uitrekenen. De rest van het chloride is neergeslagen als AgCl.

Edit: typvout.

Berichten: 13

Re: vraagstuk oplosbaarheid

is de concentratie aan Ag+ bij Ag2 CrO4 dan 4,359.10-6 M? en dan kun je de concentratie van de chloride-ionen berekenen=3,9.10-9 M

Er is dus 3,9.10-9 M aan chloride ionen over. Er is dus 0,10M - 3,9.10-9 M = 0,09999M neergeslaan.

bedankt voor al je hulp marjanne!

Reageer