Natrium verkrijgen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Natrium verkrijgen

Hey,

Ik zit in 4VWO en ik wil graag zelf natrium krijgen. Ik heb hiervoor hetvolgende bedacht:

NaCl (s) -> Na+ (aq) + Cl- (aq)

Ik heb geen H2O, dus mijn vraag is of het veilig is om dit te doen en of het mogelijk is met kraanwater, en hierna een elektrolyse uit te voeren om het natrium aan (kathode/anode?) "op te vangen"? Nu weet ik dat er ook Chloor aan de andere zijde ontstaat. Wordt dit dan Chloor in gasvorm (ik hoop het niet!)?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Natrium verkrijgen

Volgens mij is natrium niet vrij verkrijgbaar.
Ik heb hiervoor hetvolgende bedacht:

NaCl (s) -> Na+ (aq) + Cl- (aq)
Dus.....je lost hier gewoon zout op in water. Mag ik vragen waarom je natrium wilt hebben?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 25

Re: Natrium verkrijgen

Waar bestaat (kraan)water vnl. uit?????? "Ik heb geen H2 O..." is wel een erg verkeerde opmerking voor iemand die in 4 VWO zit!!!!!!!! 8-[

Laat staan dat je dan veilig met natrium kan werken. Afbeelding

Stop met zoeken en ga eerst je boeken maar weer eens goed bekijken! Afbeelding

Berichten: 25

Re: Natrium verkrijgen

als je een kwikkathode maakt, kan je het uit je amalgaam halen. dan kan je met waterige oplossingen werken.

Anders is een smelt meer aangewezen, NaCl smelt pas bij 900°C denk ik, dus dat zal niet lukken in de keuken, maar NaOH lukt wel!!! Dat is wel een beetje bijtend.

Dan moet je een goeie anode hebben, nikkel lukt goed.

En je potje zal ook inert moeten zijn, zoals keramiek.

Het is mij een paar keer gelukt het te maken, maar onvoldoende om het ook te kunnen opslaan. Enkel de foto's als herinnering heb ik er nog van.

Berichten: 3.145

Re: Natrium verkrijgen

Thuis natrium maken uit gesmolten NaOH vind ik niet iets voor iemand die niet echt goed in de chemie zit. Ik zeg dus niets over wat qoyop gedaan heeft, maar ik heb mijn sterke twijfels of compuspace hier aan moet beginnen.

Het geringste probleem is nog wel dat beetje chloorgas dat vrij komt. Daar hoef je je niet echt druk om te maken, zeker niet als je voldoende ventileert. Wat ik VEEL meer een probleem vind is het enorme risico op spatteren van gesmolten NaOH, dat is echt link spul. Hoe dacht je het natrium te isoleren. Die smelt van dik 300 graden met vloeibaar natrium lijkt mij iets dat spontaan kan ontbranden zodra er volop lucht (met zuurstof) er bij kan. Je moet echt flinke veiligheidsvoorzieningen treffen om dit experiment te doen, anders gebeuren er gegarandeerd ongelukken.

Die oplossing met een kwik-kathode is nou ook niet bepaald iets voor thuis. Om het natrium te isoleren moet je vervolgens het kwik er uit destilleren. Lijkt je dat iets om thuis te doen :lol: ?

Berichten: 11

Re: Natrium verkrijgen

ThermoSci schreef: Waar bestaat (kraan)water vnl. uit?????? "Ik heb geen H2 O..." is wel een erg verkeerde opmerking voor iemand die in 4 VWO zit!!!!!!!! 8-[

Laat staan dat je dan veilig met natrium kan werken. Afbeelding

Stop met zoeken en ga eerst je boeken maar weer eens goed bekijken! Afbeelding
Ja, dat snap ik, maar kraanwater is niet exact H2O!

Bedankt voor jullie reacties ;). Aangezien dat als de natrium is verkegen, het natrium met water reageert lijkt mij dit inderdaad geen goed idee.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Natrium verkrijgen

Aangezien dat als de natrium is verkegen, het natrium met water reageert lijkt mij dit inderdaad geen goed idee.
Zo werkt dat niet bij een elektrolyse. Het is niet zo dat je eerst Natrium reduceert, en dat het natrium dan als reductor met water reageert. In plaats daarvan reageert er direct water in de elektrolysecel. Dat is het hele principe van een redox-reactie: je krijgt altijd de twee halfreacties die het makkelijkst reageren.

Reageer