ATR far IR

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

ATR far IR

Ik ben op zoek naar een methode om vibratiebanden te kunnen zien van waterige basische vloeistoffen in het gebied tussen (200) 400-650 cm-1. Liefst met een ATR cel al mag het ook op een andere manier.

Ik heb zelf al geprobeerd een cel te maken uit polyethyleen en polypropyleen, deze stoffen adsorberen nl niet in dit gebied, maar wanneer ik een vloeistof tussen de twee plaatjes steek veranderd mijn achtergrond ook. Ligt dit aan het feit dat water zelf zoveel adsorbeerd en zo het signaal totaal verstoord of is er een andere reden? En vooral is er een oplossing? En gaat een diamantcel hetzelfde probleem vertonen of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ATR far IR

Ik heb hier geen verstand van, maar wil toch een opmerking plaatsen: is het niet mogelijk dat je met de plastic cellen die je hebt gemaakt zuiver water als achtergrondmeting doet? Dat is zo min mogelijk verschillend van je monster.

Berichten: 10

Re: ATR far IR

Water absorbeert ook in dat gebied.

Je kan het proberen te analyseren met ATR (diamant krystal). Als achtergrond meting kan je dan water proberen.

Een andere hele praktische toepassing is een Raman analyse. Waterige oplossingen zijn met Raman spectroscopie heel erg goed te analyseren.

Reageer