Tafelazijn

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Tafelazijn

Hallo,

Zoals jullie weten ben ik in mijn vrije tijd bezig met het etsen van tekeningen

in koperplaat.

In een vorige vraag had ik het over het feit dat bepaalde kleuren veranderen bij het aanbrengen op een koperen plaat (oxidatie?).

Nu ben ik zelf ook aan het zoeken om een oplossing te vinden voor het probleem,

daarom deze vraag:Kan iemand mij zeggen of tafelazijn op termijn schadelijk kan zijn voor papier(vormen van vlekken of andere?)

Is tafelazijn een zuur of niet? :oops:

Mvg

G.

Berichten: 552

Re: Tafelazijn

Jup. Tafelazijn is (weliswaar een laag) geconcentreerde oplossing van azijnzuur. Het zal dus denk ik de cellulosevezels in het papier aantasten op lange termijn.

Berichten: 52

Re: Tafelazijn

Natuurlijk is azijn een zure stof, omdat men het niks voor niks gebruikt om kalk weg te halen [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Tafelazijn

Natuurlijk is azijn een zure stof, omdat men het niks voor niks gebruikt om kalk weg te halen [!]
Hmm. Geldt danook analoog: "Natuurlijk is schuurpapier een zure stof, omdat men het kan gebruiken om kalk weg te halen"?

Berichten: 52

Re: Tafelazijn

Nee, ;) ,maar je snapt wat ik bedoel!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Tafelazijn

Nee, ;) ,maar je snapt wat ik bedoel!
Jup, maar daar moet je mee oppassen. Bij praktika en schoolopgaven kun je ook goede bedoelingen hebben, maar toch verkeerde cijfers krijgen als het niet goed is.

Berichten: 1.379

Re: Tafelazijn

Ik verwacht niet dat papier zal worden aangetast door het vluchtige azijnzuur. Maar vroeger, toen men nog de ouderwetse inktpotten gebruikte, bevatte de inkt zwavelzuur en dat zuur is niet vluchtig. Na indampen ontstaat daaruit geconcentreerd zwavelzuur dat wel agressief wordt voor het papier. Documenten uit oude archieven worden daardoor soms onleesbaar, evenals de oude kranten uit het einde van de negentiende eeuw.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Re: Tafelazijn

Ik zou toch maar zorgen dat je papier niet in kontakt blijft met zuren welke dan ook.

Het is niet voor niets dat voor archievering van papier (documenten, tekeningen,foto's ed) altijd zuurvrij paier wordt gebruikt. oa om verkleuringen en aantasting van de afbeeldeingen te voorkomen. Gebufferd zuurvrij papier bevat calciumcarbonaat om eventueel vrijkomende zuren te neutraliseren.

Berichten: 516

Re: Tafelazijn

Je kan ook zorgen voor een vochtvrije ruimte. het pure poederige zwavelzuur is (dacht ik) vrij onschuldig, omdat het zuur opgelost moet zijn om schadelijk te zijn. Dus het onleesbaar worden van oude documenten is niet zozeer doordat er pure zwavelzuur ontstond bij het indampen van die inkt, maar omdat die documenten op vochtige plekken bewaard werden.

Nouja, het ene beïnvloedt het andere natuurlijk.

Berichten: 9

Re: Tafelazijn

Hallo,

Bedankt voor de vele reacties op mijn vraag.

Hetgeen ik tot nu gedaan heb is een mengsel van azijn en keukenzout(een mengsel dat gebruikt wordt voor het deoxideren van koperen platen na het inzuren) bij de inkt gevoegd en het resultaat valt duidelijk te zien.

Er blijft enkel de vraag omtrend de risicofaktor op termijn voor het papier.

Bestaat er een methode om papier sneller te laten verouderen?

Mvg

berren

Reageer