suspensie- vs emulsiepolymerisatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 552

suspensie- vs emulsiepolymerisatie

Hoi,

ik heb morgen examen polymeerchemie en ik ben aan het laatste stuk bezig over enkele polymerisatietechnieken. Bij de beschrijving van suspensie- en emulsiepolymerisatie heb ik toch enkele bemerkingen, hopelijk dat iemand die kan beantwoorden.

Ik snap niet goed het verschil eigenlijk tussen deze twee technieken. Bij beide gaat het om een tweefasig systeem waarbij de monomeren onoplosbaar zijn in de (meestal waterige) continue fase. Bij suspensiepol. gebruiken ze een dispergeermiddel om coagulatie van de monomeerdruppels te vermijden en bij emulsiepol. gebruiken ze een emulgator. Uiteindelijk bekom je toch hetzelfde? Namelijk een stabiel mengsel van oorspronkelijk twee niet-mengbare fasen??

Iemand die kan helpen??

Re: suspensie- vs emulsiepolymerisatie

Dit zal wel helpen het verschil is de fase van de stof

Suspensie : vaste stof in een vloeistof. Vb. verf, slijk.

Emulsie : vloeistof in vloeistof. Vb. melk, mayonaise.

Bron: http://iupac.org/didac/Didac%20Ned/Didac01/Content/C01.htm

Berichten: 552

Re: suspensie- vs emulsiepolymerisatie

juist, daar heb ik ook aan zitten denken, maar nu komt het mooie:

bij beide technieken zijn de monomeren vloeibaar en wordt later vast polymeer gevormd. Wel is het zo dat bij suspensiepolymerisatie grote monomeerdruppels (waarbinnen de polymerisatie plaatsgrijpt) gevormd worden (0,05 à 5mm) en bij emulsiepolymerisatie blijven de "micellen" (monomeerdruppels gestabiliseerd door de emulgator) vrij klein (in de orde van microns). Is dit dat het verschil? Qua grote van gedispergeerd materiaal?

Wat is dan het verschil tussen dispergeermiddel en emulgator?

Re: suspensie- vs emulsiepolymerisatie

Polymeerchemie voor mij een raadsel maar op basis van de termen denk aan het volgende bij suspensiepolymerisatie zorgt het emulgeermiddel ervoor dat het reactieproduct(vaste stof) langer in oplossing en waarschijnlijk ook langer beschikbaar voor een voortgaande reactie terwijl bij emulsie het gevormde product niet in oplossing wordt gestabiliseerd door de emulgator.

Berichten: 552

Re: suspensie- vs emulsiepolymerisatie

bedankt voor de moeite, helaas zit het allemaal wat gecompliceerder in elkaar. Ik ben dat stuk dan ook aan het leren vanop het internet. In mijn cursus staat het heel slecht uitgelegd. Als je geïnteresseerd moest zijn:

http://www.oxbo.nl/chemie/polymeren/polyme...meerdictaat.pdf

Reageer