ChemSketch

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 44

ChemSketch

Hallo mensen,

Ik was vandaag een en ander aan het proberen met ChemSketch 10.0.

Maar ik krijg eigenlijk bijna geen moleculen getekend.

Bij de simpele alkanen gaat het al fout.

Methaan gaat prima, ik klik op een C-atoom en dan één keer op het scherm en er verschijnt een CH4-groep.

Bij ethaan klik ik één keer op het scherm, houd ik de muis vast, schuif wat naar rechts en laat de muis los. Er onstaan dan twee CH3-groepen met één binding ertussen. Prima dus.

Maar bij propaan gaat het mis. Als ik opnieuw klik ontstaat er een nieuwe (losse) CH4-groep. En ik kan deze niet verbinden met het ethaanmolecuul.

Weet iemand wat ik nu moet doen??

Als dat niet het geval is kan ik wel een screenshot uploaden maar ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel.

Alvast bedankt,

Lotte.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ChemSketch

Ik gebruik zelf geen chemsketch, maar ik vermoed dat je voor het tekenen van propaan uit ethaan op een van de CH3 groepen klikken, de muis vasthouden en slepen.

Berichten: 516

Re: ChemSketch

ik zal jouw probleem evensnel uit de wereld helpen:

je selecteert in de werkbalk bovenaan het icoontje van aan potlood met één rode lijn erbij. en dan klik je ergens op je werkblad, er verschijnt een CH4. Je mag/moet na die klik de muis even losloaten, dus één simpele klik is voldoende. Daarna ga je met je muis op die CH4 staat en je klikt nogmaals. En als alles goed is verschijnt er nu een mooi getekende ethaan. Als laatste stap klik je nogmaals op één van beide methyl-groepen, en dan verschijnt er propaan. En zo kan je door blijven gaan.

Got it?

Berichten: 44

Re: ChemSketch

Ja bedankt het werkt nu, maar de C-atomen zijn nu alleen zichtbaar als hoekpunten van de lijnen en de H-atomen zijn helemaal niet zichtbaar.

Is er geen instelling dat je die ook kan zien?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ChemSketch

Dat is gewoon het koolstofskelet, zolang dar geen substituenten als methyl, hydroxide, halogenide ofzo aanzit, zal men daar altijd een H lezen.

Berichten: 44

Re: ChemSketch

Ja dat snap ik, maar ik vroeg me gewoon af of die H-atomen ook terug konden komen in de tekening.

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: ChemSketch

De H-atomen zijn als volgt zichtbaar te maken:

Ga naar "Tools" en selecteer nu "Add Explicit Hydrogens".

De C-atomen zijn nu niet zichtbaar, maar de H-atomen wel.

Michel
Do everything as simple as possible, but not simpler. A. Einstein.

Berichten: 516

Re: ChemSketch

Uiteraard kan dat ook.

Je tekent de structuur, en als je hem getekend hebt, dan selecteer je hem en klik je op "tools", daarna op "structure properties" en in het kadertje dat dan opent zou je ergen de keuze moeten zien staan over "Carbons" met keuze "All" en "terminal". Hier kies je uiteraard voor "all".

Nog problemen?

Berichten: 44

Re: ChemSketch

Nee, dat was het.

Bedankt!!

Reageer