Springen naar inhoud

Zware metalen neerslagreacties gemorst.

• Log in om te kunnen reageren

Papi

Papi

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2008 - 12:36

Hey,

Begin deze week hadden we een labo ivm neerslagreacties. Hier gebruikten we Pb, Ag, Fe, Cu en Ba om na te gaan welke combinaties neerslagen vormen.
Ik heb echter met een van deze gesmost op mijn hand (slecht een klein beetje) en ik droeg natuurlijk geen handschoenen.. Nu zijn er op mijn vingers een paar (vijftiental) kleine vlekjes (diameter 1-2 mm) en deze gaan er niet af.. Nu vraag ik mij af of dit zeer schadelijk is (zijn immers zware metalen) en hoe ik dit eventueel er af zou krijgen.
De concentratie van de oplossing waar ik mee gesmost heb was ongeveer 0,1M.

mvg
Tim

Veranderd door Papi, 02 februari 2008 - 12:36

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 februari 2008 - 12:49

Ik weet van deze metalen alleen van zilver dat het vlekken op je huid veroorzaakt. Volgens internet zijn deze permanent, maar niet schadelijk.

Was het de zilveroplossing die je over je hand smoste?
Ik weet nog van vroeger (toen we nog niet met handschoenen werkten) dat zilvervlekken inderdaad lang bleven zitten. Ze moesten er echt afslijten. Ik ben weleens met een nagelvijl bezig geweest om ze van mijn huid af te krijgen. :oops:

Edit: tybfout.

Veranderd door Marjanne, 02 februari 2008 - 12:50

Papi

Papi

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2008 - 12:53

Ik weet niet meer welke oplossing het was. Want ik voelde wel iets nat maar het was echt niet veel dus ik heb er geen aandacht aan besteed. Het zijn donkergrijze vlekjes.
Ze zullen er wel afslijten zeker :).

Slimmertje_CF

Slimmertje_CF

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2008 - 14:51

Natuurlijk zal het eraf slijten, want zover ik weet trekt het niet in je lederhuid! Oftewel je huid daarboven zal zich steeds ''vervessen'' waarmee ook de metalen!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2008 - 14:42

Donkergrijs, dan is het dus inderdaad de zilver-oplossing geweest. Vrees niet, de tand des tijds zal de vlekjes wel doen verdwijnen (week of twee). Je zult geen verdere schade naast die vlekjes ondervinden ;) .

Papi

Papi

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2008 - 22:48

Ok, ik had er niet echt schrik voro maar ik wou toch maar zeker zijn :).
Bedankt voor de reacties!

opajuup

opajuup

• >100 berichten
  • 204 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2008 - 11:49

Vaak kan je zulke vlekjes snel wegpoetsen met verdunde ammonia en Jif met een schuursponsje.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures