[scheikunde] structurele formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 40

[scheikunde] structurele formule

In mijn boek stond de vraag:

Teken een structurele formule voor een alkeen zodat de volgende stof ontstaat.

Afbeelding

de middelste stof van de 2e lijn moet er ontstaan de reactievergelijking is als volgt.

C5H10 + Br2 --> de middelste figuur van de 2e lijn.

Mijn antwoordenboek geeft dit.

2-methyl-3-buteen maar hoe kan dat nou. Want als de dubbele binding open klapt mis je toch nog 1 binding voor het 2e broom atoom ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] structurele formule

De dubbele binding klapt open, en aan allebei de geopende kanten wordt een Br atoom geplakt. Klopt als een bus.

Heel algemeen kun je terugredeneren door twee Br's die naast elkaar zitten te verwijderen, en een dubbele binding tussen die twee koolstofatomen te tekenen.

Berichten: 147

Re: [scheikunde] structurele formule

Je kunbtr Br-Br zien als een Br- en een Br+. De dubbel binding valt aan op Br-Br, waarna de electronen uit de Br-Br binding naar van de atomen gaat, wat een Br- geeft. Het andere broom atoom zit dus al aan je molecuul vast. De Br- valt aan op je carbocation (waar oorspronkelijk de dubbele binding zat en nog geen broom.

Berichten: 40

Re: [scheikunde] structurele formule

oke bedankt.

Ik snap het half kijk ik zie het antwoord en denk dan hoe kan het nou dat er 2 bindingen voor broom ontstaan en er is nog een enkele binding die de koolstof atomen bij elkaar houdt. Of is die Binding tussen Br-Br ook een binding die meetelt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] structurele formule

Het is niet voor niets een DUBBELE binding waarmee je begint hè? En maar 1 van die bindingen klapt open.

Berichten: 40

Re: [scheikunde] structurele formule

oke ik snap hem al :P sorry

ik vergat helemaal dat het 2e koolstof atoom van rechts ook een binding erbij krijgt ><. Ik moet toch iets beter kijken de volgende keer.

Allemaal bedankt voor jullie hulp

Reageer