Springen naar inhoud

[scheikunde] Zuurgraad

• Log in om te kunnen reageren

doctor evil

doctor evil

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2008 - 14:20

ik heb een reactie uitgevoerd. ik moet een Zn oplossing gemaakt, maar de Zn die ik nodig heb wordt alleen geleverd alsZnO. Alsoplossing hiervoor heb het opgelost volgens de volgende reactie: ZnO+H2SO4==>ZnSO4+H2O. als het goed is worden de H+ ionen weggevangen door het H2SO4 in oplossing. Nu heb de pH gemeten en die is steeds tussen de 2 en 3. Hoe kan dit.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Papi

Papi

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2008 - 14:48

Je hebt een overmaat H2SO4 toegevoegd?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2008 - 14:53

Zwavelzuur is een sterk zuur. Samen met het vrijgekomen water zal dit plaatsvinden:

2 H2O + H2SO4 --> 2 H3O+ + SO42-

Even jouw redenering: hoe kunnen protonen worden afgevangen door een stof die ze zelf graag afgeeft?

Veranderd door FsWd, 05 februari 2008 - 14:55

doctor evil

doctor evil

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2008 - 16:16

Zwavelzuur is een sterk zuur. Samen met het vrijgekomen water zal dit plaatsvinden:

Even jouw redenering: hoe kunnen protonen worden afgevangen door een stof die ze zelf graag afgeeft?

sorry, een klein misverstand: ik bedoel dat de H2 van zwavelzuur reageert met de O van Zinkoxide en zo water vormt. als ik dan de pH zou meten zou er als het goed is toch geen zure oplossing horen te zijn?
volgens mij verklaart die reactievergelijking dit probleem niet, want er zou geen H+ over moeten zijn, toch?en ik heb trouwens ook 4.5 keer meer ZnO toegevoegd als dat ik zwavelzuur heb toegevoegd. 8-[
edit: het lost wel gewoon op en blijft ook opgelost.

Veranderd door doctor evil, 05 februari 2008 - 16:19

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2008 - 17:42

en ik heb trouwens ook 4.5 keer meer ZnO toegevoegd als dat ik zwavelzuur heb toegevoegd.

Hoe weet je dit. kun je de hoeveelheden van elk geven (en de concentratie van de zwavelzuur)?

Want ik krijg het gevoel dat je een overmaat zuur hebt gebruikt, gezien:

het lost wel gewoon op en blijft ook opgelost.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2008 - 18:38

sorry, een klein misverstand: ik bedoel dat de H2 van zwavelzuur reageert met de O van Zinkoxide en zo water vormt. als ik dan de pH zou meten zou er als het goed is toch geen zure oplossing horen te zijn?
volgens mij verklaart die reactievergelijking dit probleem niet, want er zou geen H+ over moeten zijn, toch?en ik heb trouwens ook 4.5 keer meer ZnO toegevoegd als dat ik zwavelzuur heb toegevoegd. 8-[
edit: het lost wel gewoon op en blijft ook opgelost.

Ja maar er zit meer zwavelzuur in je oplossing dan je alleen maar in de reactievgl hebt staan. Omdat je zelf al zegt dat alles netjes in oplossing blijft.

doctor evil

doctor evil

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2008 - 20:19

0.02 M ZnO + 0,0044 M H2SO4

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2008 - 21:58

Dus je begint met een 0,02M ZnO oplossing? Hoeveel ml oplossing had je in gebruik? (M = concentratie)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures