[scheikunde] IAC

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] IAC

Hallo iedereen,

Aan een schoolpracticum waarbij ik de hoeveel cafeine in een aantal monsters moet bepalen, zijn een aantal vragen verbonden. Een daarvan is het nut van de IAC?

Zover ik weet heeft de IAC een bekende concentratie (cafeine, in dit geval) en dient ervoor om na te gaan of je tijdens de bepaling nauwkeurig gewerkt hebt. Mocht de gevonden concentratie van de IAC sterk afwijken van de etiketwaarde dan kan dit wijzen op pipetteerfouten bij het maken van de verdunningen etc.

Mijn vraag is of bovenstaande definitie van IAC klopt en of iemand misschien de betekenis van de letters IAC kent? Zover ik weet zou dit moeten staan voor Interne huppeldepup Controle???

Alvast bedankt.....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] IAC

Ik vind voor IAC alleen dit: the Campinas Institute of Agronomy (IAC),

Bron

Verder kan ik je niet helpen. Maar gaat het hier niet om een gecertificeerd monstermateriaal (koffie) met een referentiewaarde aan caffeïne, net zoals er ook is voor grond, slib, compost, noem maar op?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] IAC

Bedankt voor je reactie.

Nee, bij deze bepaling maken we gebruik van een standaard die 600 ppm cafeine bevat. Deze standaard wordt verdund tot een ijkreeks met een bereik van 0-15 ppm. Daarnaast is er een IAC (175 ppm) en 2 monsters met 200 ± 8 ppm en 300 ± 15 ppm. De cafeine is dus in 'pure' vorm in zowel standaard, IAC als monsters aanwezig. Het doel van de bepaling is de exacte concentratie cafeine in de monsters te bepalen dmv interpolatie.

Ik heb het Internet ook afgestruind naar de betekenis van IAC maar heb niets kunnen vinden wat in bovenstaande context past. Afgezien van door mij zelf gefabriceerde definitie.....

Berichten: 223

Re: [scheikunde] IAC

enige IAC die ik ken is de afkorting van een laboratorium

Berichten: 677

Re: [scheikunde] IAC

IAC is in elk geval geen standaard afkorting in de chemie. De acronymen database geeft ook geen zinvol resultaat in deze context.

AAn je docent vragen, dus.

Reageer