Atoom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Atoom

Beste,

Ik heb een vraagje.

Is er iemand die weet waarom de schil het dichtste bij de kern K-schil genoemd is?

Ik vraag me al een tijdje af waarom dat ze beginnen met de letter K.

Is er iemand die dat weet?

Groeten bismut 83

Berichten: 516

Re: Atoom

Na eventjes googlen kwam ik bij enkele sites uit die hetvolgende veronderstelden:

de ontdekker (Bohr geloof ik) zou misschien kunnen gedacht hebben, "he ik heb nu een energieniveau ontdekt, laat ik op zoek gaan naar niveau's die er onder en boven liggen." Bijgevolg heeft hij zijn eerst ontdekte niveau niet A genoemd, gezien als hij nog lagere niveau's zou ontdekken, dan kwam hij in de problemen met de benoeming. Vandaar dat hij in het midden van het alfabet is begonnen, bij K. Later bleek dit dan het laagste niveau te zijn, en zijn er enkel maar niveau's boven gekomen.

In hoeverre dit een echte verklaring al dan niet een gissing is, weet ik niet. Ik stel me dus vragen bij de wetenschappelijkheid hiervan, maar goed. Misschien is er geen andere verklaring voor.

Berichten: 552

Re: Atoom

ik denk ook niet dat er een wetenschappelijke verklaring voor is. Die verklaring die je geeft lijkt mij ook logisch. Wel interessant om te weten

Berichten: 2

Re: Atoom

Pink Panther schreef: Na eventjes googlen kwam ik bij enkele sites uit die hetvolgende veronderstelden:

de ontdekker (Bohr geloof ik) zou misschien kunnen gedacht hebben, "he ik heb nu een energieniveau ontdekt, laat ik op zoek gaan naar niveau's die er onder en boven liggen." Bijgevolg heeft hij zijn eerst ontdekte niveau niet A genoemd, gezien als hij nog lagere niveau's zou ontdekken, dan kwam hij in de problemen met de benoeming. Vandaar dat hij in het midden van het alfabet is begonnen, bij K. Later bleek dit dan het laagste niveau te zijn, en zijn er enkel maar niveau's boven gekomen.

In hoeverre dit een echte verklaring al dan niet een gissing is, weet ik niet. Ik stel me dus vragen bij de wetenschappelijkheid hiervan, maar goed. Misschien is er geen andere verklaring voor.
Danku voor de informatie.

Maar ik heb nog een vraagje?

Ik heb er ook lang naar gezocht op google.

Hoe heb jij het gevonden?

Nogmaals bedankt bismut 83

Berichten: 516

Re: Atoom

verstandig kunnen googelen heet dat ;)

je typt in:

k schillen nomenclatuur

en dan op de eerste pagina de laatste hit, een website getiteld "Tante Kaat" (vandaar dat ik zei dat ik twijfelde aan de wetenschappelijkheid van het verhaal...).

Ik vond hetzelfde verhaal ook op een andere website, vandaar dat ik het toch gepost heb, ondanks de twijfelachtige wetenschappelijkheid, maar ik weet niet meer hoe ik daarop verzeild geraakt ben. Sorry.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Atoom

Na nog wat meer speurwerk kwam ik er achter dat dit eigenlijk door de brit C.G. Barkla is geïntroduceerd. De labels van de schillen komen voort uit de naamgeving van de röntgenstraling die voortkomt uit electronvangst in deze schillen. Hij wou ze eerst A en B noemen, maar noemde ze inderdaad K en L om ruimte te laten voor röntgenstraling met een nog hoger energieniveau, J-straling. Dit "J-phenomenon" heeft tot veel controversie in de natuurkunde geleid.

Kijk maar hier en hier en hier. (misschien iets betrouwbaarder dan "Tante Kaat" ;) )

Deze Barkla heeft in 1917 voor zijn werk de Nobelprijs gekregen. Hier kun je zijn Nobel-lezing nalezen. Hij heeft het hierin over de zogenaamde J-radiation, waarvan later zou worden aangetoond dat die niet bestaat en de schil dus ook niet.

Berichten: 516

Re: Atoom

ik vond het inderdaad ook van die Barkla, maar ze verklaarde het toen aan het feit dat die twee letters in zijn naam voorkwamen. Dat vond ik zelfs nog een slechtere verklaring dan die van ons Kaat :p.

But anyway, de basislijn is hetzelfde: in het midden begonnen, om nog naar onder te kunnen.

Reageer