[scheikunde] Project over kleuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Project over kleuren

Hallo,

ik ben een leerling uit 5 vwo en ik ben momenteel bezig met een project.

Ik wil iets doen met kleuren en scheikunde. Het is mijn bedoeling om veel practica te doen en daar vervolgens iets van te leren.

één van de practica die ik zoiezo wil doen is de chemische tuin.

Ik zit nog met twee prblemen.

Ten eerste vind ik het moeilijk om mijn onderzoek een preciezere naam te geven omdat ik niet weet waar experimenten met kleuren onder vallen. Ik heb wel het idee dat het iets met zuren&basen te maken heeft, maar ik ben nog op zoek naar de preciezere term.

Verder ben ik op zoek naar practica die ik kan doen, dus ze moeten in principe op een middelbare school te doen zijn (evt. heb ik ingangen om het op een universiteit te doen).

Wie kan mij helpen?

Berichten: 70

Re: [scheikunde] Project over kleuren

Voor informatie over experimenten kan je op internet zoeken onder de engelse naam: chemical garden. Ik zag daar al meerdere 'hits'.

Ik heb daar zelf geen experimenten in gedaan, misschien dat ik eens bij mij op school kan rondvragen.

Op wikipedia.org/chemical_garden staat ook het principe hierachter uitgelegd. Een natrium silicaat oplossing maken en daar metaalzouten aan toevoegen.

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Project over kleuren

en voor andere proeven kun je ook bij DemoProeven!!! kijken ;)

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Project over kleuren

Over kleurstofchemie is heel veel te vinden. Als je dit als titel gebruikt voor je praktikumwerkstuk kun je er nog vele kanten mee uit. Er zijn bijvoorbeeld kleurstoffen voor textiel, levensmiddelen en verven. Denk eens aan het alizarine uit meekrap, later uit de fabriek. Aan indigo (blauw en wit) voor je blue jeans broek. Maar ook over de kleurstoffen voor levensmiddelen met een E-nummer kun je een heel verhaal gaan schrijven. Als schooljongen heb ik de kleuren geleerd via mijn postzegelalbum. Daarin kwam ik kleuren tegen als ultramarijn, okergeel en bijvoorbeeld sepia. Vaak zijn kleurnamen verbonden met kleurstoffen. Als je gaat zoeken kom je zo van alles tegen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Project over kleuren

papierchromatografie met wateroplosbare stiften,

ontkleuren van ranja

spectrofotometrie je kan met dit onderwerp idd veel kanten op.

zoek iets dat praktich haalbaar is. De chemische tuin lijkt me al minder met kleuren van doen te hebben

Berichten: 516

Re: [scheikunde] Project over kleuren

Wat ik onlangs gedaan heb, zijn kleurstoffen bepaald in verf. Er zit dus niet maa réén stofje in die pot verf dat voor de rode kleur zorgt, maar het zijn er vele bij elkaar, in specifieke hoeveelheden die exact die rode tint vormen. Was wel interessant, maar misschien moeilijker om uit te voeren op jouw school.

Berichten: 84

Re: [scheikunde] Project over kleuren

De chemische tuin is een populaire demonstratie in de chemie.

Men laat een aantal korrels van verschillende oplosbare metaalzouten, bij voorkeur met mooie kleuren, zoals nitraten van kobalt, nikkel en koper in een sterke oplossing van waterglas vallen (50% waterglas en 50% water) en daarna zet men de oplossing op een stil plekje. Dit werkt ook met kobalt(II)chloride, nikkelsulfaat en ijzer(III)chloride.

De metaalzouten proberen in oplossing te gaan, door in ionen uiteen te vallen. Bijvoorbeeld voor koper:

Cu(NO3)2 → Cu2+ (aq) + 2 NO3-.

De oplossing bevat echter silicaat-ionen en kopersilicaat is niet erg oplosbaar. Er ontstaat daarom rond de korrel kopernitraat een huidje kopersilicaat. Dit materiaal verhindert de uitstroming van koper- en nitraationen de oplossing in. Het verhindert echter niet dat de watermoleculen de andere kant op bewegen. (Een dergelijk materiaal heet semipermeabel). Binnen de silicaathuid lost meer kopernitraat op en er ontstaat daar een geconcentreerde oplossing. Door een proces van osmose dringt er steeds meer water de silicaathuid binnen tot de druk binnen de huid zo groot wordt dat deze knapt en de kopernitraat-oplossing in direct contact komt met de waterglasoplossing. Dan ontstaat er een nieuwe huid en het proces herhaalt zich.

Het eindresultaat is een grillig gevormde boom al dan niet met vertakkingen die steeds verder de oplossing ingroeit totdat alle koper in kopersilicaat is omgezet.



Bron: Klikje wikipedia

Reageer