Springen naar inhoud

H2PO4- zuur?

• Log in om te kunnen reageren

DavidK

DavidK

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2008 - 17:40

Hallo,

Ik moetde hoeveelheid zuur per liter van een frisdrank bepalen. Er zit fosforzuur (H3PO4) wat dmv titratie met NaOH; H2PO4- wordt (pKz=7,21). Moet je hierna nog verder titreren om de hoeveelheid zuur te bepalen ook al zit je al aan de basische kant?

Kan iemand mij z.s.m. helpen?!
Alvast bedankt!

Veranderd door koonjo, 06 februari 2008 - 21:00

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2008 - 22:21

je moet er voooral mee rekening houden dat fosforzuur een meerwaardig zuur is.
het komt voor onder
PO4-3
HPO4-2
H2PO4-
H3PO4
gezien het een sterk zuur is, mag je deze laatste vorm verwaarlozen. En gezien het steeds moeilijker wordt om een proton af te geven als het molecule al een negatieve lading draagt, zal ook de eerste vorm niet vaak voorkomen.

Maar goed, de volgende stap is het toevoegen van NaOH. dus je zal elke vorm terug een proton bijgeven als het ware.
Weet je welke invloed hebben de verschillende vormen van het zuur op de hoeveelheid NaOH die je moet toevoegen?

DavidK

DavidK

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2008 - 08:32

Steeds meer omdat het zuur steeds zwakker wordt?
En je mag H3PO4 niet verwaarlozen want het is een zwak zuur.

Kan iemand mijn vraag beantwoorden?

Veranderd door koonjo, 07 februari 2008 - 08:35

Ramoonus

Ramoonus

• >100 berichten
  • 223 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2008 - 11:23

volgens mij is fosforzuur een redelijk sterk zuur

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2008 - 12:28

Titreren is niet gebaseerd op een begin of eindwaarde. Om succesvol te kunnen titreren moet je een punt kunnen vinden waar je duidelijk een grote verandering in eigenschappen kunt meten over een hele kleine hoeveelheid toegevoegde vloeistof: een omslag.

Kun je een (theoretische) titratiecurve van fosforzuur maken met NaOH, en zelf kijken waar de duidelijkste omslag zit?

Welke indicator gebruik je dan?

DavidK

DavidK

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2008 - 18:05

Ik weet wel hoe titratie werkt hoor en wat omslagpunten zijn.
Laat het maar, het antwoord op mijn vraag blijkt ja te zijn.

DavidK

DavidK

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2008 - 18:28

Nog even voor de duidelijkheid:

''Een zwak zuur is een zuur dat in water niet volledig ioniseert, het ion blijft in evenwicht met het zuur''
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwak_zuur

En dat is het geval.

sarin

sarin

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2008 - 18:54

Je noemt fosforzuur als ingrediŽnt van de frisdrank, dus het lijkt er op dat je een colamonster hebt.
Als dat het geval is, pas dan wel op dat je geen valse resultaten krijgt, want er zit ook benzoŽzuur in cola, waardoor je waarde te hoog kan uitvallen.

Verder zou ik je aanraden om een potentiometrische titratie te doen, omdat het een meerwaardig zwak zuur is, is een indicator niet betrouwbaar genoeg.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2008 - 18:54

Ik weet wel hoe titratie werkt hoor en wat omslagpunten zijn.
Laat het maar, het antwoord op mijn vraag blijkt ja te zijn.

Mja, met alleen ja ben je er niet, het lijkt me handig voor jou om te weten waarom.

DavidK

DavidK

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2008 - 19:12

OK ik zal even opnieuw formuleren wat ik denk. Je hebt dus fosforzuur (H3PO4). Door er base (NaOH) bij te doen krijg je een omslagpunt waar de aanwezige stof H2PO4- is. Daarna nog een omslagpunt waarbij je HPO42- hebt. En uiteindelijk ťťn met PO43-.
Nu vraag ik me af of we door moeten gaan totdat we dit 3e omslagpunt bereiken, zodat je alle H+ kwijt bent aan de OH-? En je dan dus weet hoeveel H+ in de cola zit?
Maar de pH zal bij dat 3e omslagpunt ongeveer tegen de 14 zitten. Kan dat wel de bedoeling zijn???

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2008 - 23:42

Maakt dat uit? Je zoekt gewoon een omslagpunt dat lekker ver weg ligt van de andere 2. Of dat nu bij pH1 of bij pH14 ligt. Zorg er wel voor dat je weet bij welke pKa dat omslagpunt ligt, en je indicator daarop aanpast. En stel natuurlijk een reactievgl op voor je met rekenen begint ;) ;) ;)

DavidK

DavidK

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2008 - 09:49

Ik was vergeten te noemen dat ik er ook nog rekening mee moet houden dat er andere zuren inzitten zoals citroenzuur of benzoŽzuur zoals iemand anders noemde. Van citroenzuur weet ik dat ie al zijn H-atomen af heeft gestaan bij een pH boven de 6, dat wil ook zeggen na het eerste omslagpunt van H3PO4.

Als ik dan het tweede omslagpunt van fosforzuur heb dan weet ik dus hoeveel OH- ik heb moeten toevoegen voor het tweede omslagpunt. Als dat meer was dan het aantal OH- voor het eerste omslagpunt van fosforzuur betekent dit dat dat de invloed is van andere zuren. Als ik het aantal mol OH- voor het tweede omslagpunt van fosforzuur weet en dat deel door 3 van weet ik hoeveel mol fosforzuur er in de oorspronkelijke oplossing zat.
En als ik het aantal mol OH- na het eerste omslagpunt ook weet, kan het het tweede van het eerste aftrekken, dan weet ik het verschil en hoeveel er van andere zuren komt. Mocht dit alleen citroenzuur zijn, kan ik dit verschil ook door 3 delen om het aantal mol citroenzuur te weten te komen.

Toch? [|:-)]

Veranderd door koonjo, 08 februari 2008 - 09:57

DavidK

DavidK

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2008 - 10:21

Als je bij de proef te weinig base nodig hebt om de equivalentiepunten nauwkeurig te bepalen helpt, dan neem je meer frisdrank?
En als er teveel base nodig is neem je een hogere molariteit of minder frisdrank?

Klopt dat?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 februari 2008 - 12:03

Als je bij de proef te weinig base nodig hebt om de equivalentiepunten nauwkeurig te bepalen helpt, dan neem je meer frisdrank?
En als er teveel base nodig is neem je een hogere molariteit of minder frisdrank?

Klopt dat?

Je hebt er duidelijk zelf over nagedacht. :)

Wat je hierboven neerzet, klopt. Het moet praktisch wel haalbaar blijven. 1 ml base toevoegen voor het omslagpunt, schiet theoretisch niet op. Maar ik verwacht dat je dat ook al overdacht hebt.

Als ik het aantal mol OH- voor het tweede omslagpunt van fosforzuur weet en dat deel door 3 van weet ik hoeveel mol fosforzuur er in de oorspronkelijke oplossing zat.
En als ik het aantal mol OH- na het eerste omslagpunt ook weet, kan het het tweede van het eerste aftrekken, dan weet ik het verschil en hoeveel er van andere zuren komt. Mocht dit alleen citroenzuur zijn, kan ik dit verschil ook door 3 delen om het aantal mol citroenzuur te weten te komen.

Dit klopt in theorie ook. Alleen het ¬īdelen door 3¬ī moet ¬īdelen door 2¬ī zijn (op dat omslagpunt heeft H3PO4 nog maar 2 H+ afgestaan. Verder moet je het eerste van het tweede aftrekken. Het tweede titratievolume is hoger.
Je zult wel de indicatoren voor beide omslagpunten goed moeten selecteren.

Je hebt altijd nog het derde omslagpunt, ter controle op de gevonden waarde voor fosforzuur. Ook hier zullen zuren bijzitten die dan ineens meedoen en moeten worden verdisconteerd.

Of je experiment een zuivere correcte waarde oplevert (dus het Ťchte fosforzuurgehalte) betwijfel ik. Maar ik verwacht dat het om het leerproces en het nadenken gaat en dat de uitkomst er niet echt toe doet.

Ik zeg: succes met je titraties ! ;)

DavidK

DavidK

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2008 - 23:20

OK, harstikke bedankt voor al jullie input!

Dat ik niet tot het echte fosfurzuur gehalte kan komen is echt geen probleem. Ik kan dit gewoon opnemen in de discussie van het verslag. Het is slechts een praktische opdracht voor scheikunde, ik ben niet iemand van de warenautoriteiten of iets dergelijks :P .

Verder moet je het eerste van het tweede aftrekken. Het tweede titratievolume is hoger.

Ik zei het eerst half verkeerd. Nu zeg jij de andere helft verkeerd. Maar het komt erop neer dat je het verschil uitrekent ;) . Dat idee klopt dus :) . We snappen elkaar :P .

En het is inderdaad gedeeld door 2!

Nogmaals bedankt!

Veranderd door koonjo, 09 februari 2008 - 23:22

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures