Werking van azijn bij kwallenbeten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Werking van azijn bij kwallenbeten

De box jellyfish, de chironex fleckeri, heeft een der meest dodelijk giffen in zijn netelcellen. Wanneer men gebeten wordt is een der eerste maatregelen die aangeraden wordt het appliceren op de plek zelf, waar vaak een rood plekje is ontstaan, van azijn.

Waarom werkt azijn? Het is niet vanwege de pH, want andere zuren werken niet. Nergens in PubMed, nog via Google kan ik enige informatie vinden waarom azijn werkt, en welk onderdeel of samenhang van delen hier van belang is.

Werkt acidum aceticum ook?

Het is ook bijna onmogelijk de samenstelling van het betreffende toxine te vinden.

Is daar informatie over?

Berichten: 1.122

Re: Werking van azijn bij kwallenbeten

Als azijn werkt dan werkt acidum aceticum ook want dat is latijn voor azijnzuur/azijn. Afbeelding

Berichten: 223

Re: Werking van azijn bij kwallenbeten

chironex fleckeri is denk ik ook latijns

is er geen engelse benaming voor het gif?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Werking van azijn bij kwallenbeten

Wat ik uit de Engelse Wikipedia begrijp, is dat het azijn niet zozeer op het toxine inwerkt maar op de netelcellen. Het azijnzuur zorgt ervoor dat de netelcellen (nematocyten) het toxine niet meer kunnen uitscheiden.

Het azijn is dus vooral ter voorkoming van erger, niet ter genezing.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: Werking van azijn bij kwallenbeten

Dat azijn hetzelfde zou zijn als acidum aceticum is even kort door d ebocht als stellen dat wijn hetzelfde is als ethanol.

Azijnzuur is acidum aceticum, het gaat er juist om of het alleen het acidum aceticum is dat werkt en zo ja waarom of dat de andere bestanddelen en zo ja welke dan, effect hebben bij kwallenbeten.

Wat Wikipedia vermeldt heb ik ook gelezen. Ook hier gaat het om het werkingsmechanisme; blokkeren OK, maar hoe?

Berichten: 2.399

Re: Werking van azijn bij kwallenbeten

Ik denk dat het mechanisme niet compleet duidelijk is. Feit is dat het in iedergeval de activiteit van de cel stopt.
Dilute (5%) solutions of simple carboxylic acids such as acetic acid (ie, vinegar) have been shown to totally inactivate nematocysts in about a minute or less. Inactive nematocysts are intact but are prevented from discharging. This is not due to protein denaturation (as formaldehyde, a potent fixative agent, is less effective) and the precise mechanism of inactivation is unclear. Contracted tentacle, however, may conceal some active nematocyts, so complete inactivation is not always possible.
Het is in iedergeval wel het azijnzuur en niet een andere component in tafel azijn. Het zuur zal een bepaalde functie in de cel verstoren, misschien dat een ionen verhouding uit het lood slaat, of misschien wel een pH effect. Wie weet kan een acetic acid wel door het cel membraan heen en een inorganisch zuur niet (te veel lading).

Oh bronvermelding vergeten:

http://www.jellyfish.emergnet.org/bj_venom.html

Berichten: 1.122

Re: Werking van azijn bij kwallenbeten

enruit schreef: Dat azijn hetzelfde zou zijn als acidum aceticum is even kort door de bocht als stellen dat wijn hetzelfde is als ethanol.

Azijnzuur is acidum aceticum, het gaat er juist om of het alleen het acidum aceticum is dat werkt...
Wat een onzin.

Acidum aceticum is gewoon azijnzuur. Bij tafelazijn zitten er enkel nog wat geur- en smaakstoffen bij. Maar met zo´n vraag als deze en een stelling waarin je acidum eceticum en azijn vergelijkt met ethanol en wijn dan mag je je chemlevel wel wat naar beneden schroeven.

Reageer