Geurenpallet: detectie, duplicatie en reproductie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Geurenpallet: detectie, duplicatie en reproductie

Hoi,

Ik nog eens. Voor een bepaald fictief project/paper dat een product aanbied in de toekomst (2050) ben ik aan het nagaan om geuren te detecteren, te dupliceren en exact te reproduceren. Het is eerder een marketingproject maar elke tip of hulpmiddel is een extra manier om mijn technologiebeschrijving te doen. Misschien is het in realiteit onmogelijk om dit ooit te realiseren...

Is soort van aircare/intelligent luchtverfrisser voor de thuismarkt waar je een zeer groot scala van geuren kan implementeren (die de exacte geur reproduceren en geen geur waarvan je hoofdpijn krijgt) en dusdanig ook onvloed hebben op onze psychologie.

Praktisch elke geur zou moeten worden gedetecteerd, ge-analyseerd en opgeslagen onder een formulevorm. Dat is al eerste probleem: hoe kan je in godsnaam geuren exact opslaan alsof het gewoon een foto was?

Daarvan een formule opstellen in een gigantische database.

En dan komt de reproductie ervan adhv omzetting van deze formules om de exacte geur te kunnen nabootsen.

Indien jullie tips, technieken in evolutie, of toekomstige technieken weten , please help me :-)

Berichten: 774

Re: Geurenpallet: detectie, duplicatie en reproductie

Geuren zijn opzich al zéér subjectief, wat voor de ene goed ruikt, stinkt voor de andere, of omgekeerd.

Als je al de geuren wilt gaan vastleggen, ben je volgens mij ook wel enkele jaren bezig :P

Denk maar aan de duizende esterverbingen, zwavelverbindingen,...

Andere leden zullen zeker verder aanvullen met tips... ! Succes ermee!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Geurenpallet: detectie, duplicatie en reproductie

Geuren zijn behalve seer subjectief ook heel complex; daarmee bedoel ik, dat veel geuren uit het dagelijkse leven kunnen worden veroorzaakt door vele verschillende stoffen die samen worden gevoegd.

Maar als het voor een fictief project is... mogen we erbij fantaseren??

Ik denk dan aan een soort electronische neus, gekoppeld aan een PDA, die analyseert welke stoffen verantwoordelijk zijn voor de geur.

Namaken is nog meer fantasie...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Geurenpallet: detectie, duplicatie en reproductie

Yep, wij hebben gesproken over geavanceerde biosensoren die de basiscomponenten van geuren registreren en via een andere unit analyseren en verwerken als chemische formules.

Qua reproductie van die geuren hanteren we een soort spectrum zoals bij kleuren. Met rood, groen of blauw kan je bijna elke kleur nabootsen. Idem idee bij de geuren maar dan vertrekkend vanuit 8 of 10 basiscomponenten.

Het gaat hem niet of een geur goed is of niet, het gaat hem over de exacte geur na te bootsen. I know... klinkt en is ook idealistisch maar tis slechts uit fantasie dat uitvindingen kunnen voortkomen...

Berichten: 2.399

Re: Geurenpallet: detectie, duplicatie en reproductie

Bij unilever heb ik GC sniffers gezien. Dit waren GC/MS instrumenten waarbij aan het einde van een kolom een T-stuk bevestigd was. Aan 1 punt zat dan een mens te ruiken en te registeren welke geur er van de kolom af kwam. Aan het andere einde zat dus de massa spectrometer die dan de verbinding probeerde de identificeren. Probleem is dat soms een neus een compound registreert die mist op een MS of omgekeerd.

Wanneer je alle componenten geregistreerd hebt van een geur, kun je deze natuurlijk na maken. Ik denk alleen ook dat receptoren in de neus gevoelig zijn voor stereo chemie en noem allemaal maar op. Dit is zo moeilijk in kaart te brengen.

Het idee van een aantal basis geuren waar je dan de rest uit maakt vind ik een origineel idee, maar ik betwijvel of dit haalbaar is. Zeker wanneer je gaat praten over exact na bootsen. Exact = alle componenten in de juiste verhouding mixen in mijn ogen.

Re: Geurenpallet: detectie, duplicatie en reproductie

De door de analyse van de femtosensoren met behulp van in kleding ondergebrachte organische artificiele intelligentie worden de samenstellende stoffen door femto-assemblagereactoren in situ gebouwd uit in lucht aanwezige stoffen en een containertje overige stoffen waarbij de sensoren en reactoren in een broche,daspeld of een ander soort sierraad zijn ondergebracht om iedereen een eigen geur te lkunnen laten dragen

Berichten: 516

Re: Geurenpallet: detectie, duplicatie en reproductie

Aan onze universiteit is een centrum voor bewaring van landbouwproducten verbonden, en daar doen ze heel veel testen rond geur en smaak. Ze proberen om een algemeen beeld te vormen over wat 'lekker' smaakt en geurt. Ze proberen er inderdaad met allerhande sensoren en elektronische snufferaars te achterhalen welke stoffen nu juist voor de geur afkomstig zijn en hoe deze ervaren worden door mensen.

Het is natuurlijk een immens karwij, maar er is veel interesse naar. Meer kan ik je er niet echt over vertellen. Misschien moet je eens contact opnemen met een universiteit ofzo?

Berichten: 552

Re: Geurenpallet: detectie, duplicatie en reproductie

detecteren is 1 ding, ze reproduceren nog iets anders. Om een geur te reproduceren zou je de verdachte molecule(n), of degene die hetzelfde effect veroorzaken, moeten namaken. Dat is gewoon onmogelijk, of anders gezegd: hierover kan je zoveel fantaseren omdat het toch nooit werkelijkheid kan worden.

Berichten: 161

Re: Geurenpallet: detectie, duplicatie en reproductie

Lees The Secret of Scent: Adventures in Perfume and the Science of Smell door Luca Turin als je een zeer aannemelijke tekst over hoe geur waarnemen werkt zoekt.

Het is verbazingwekkend dat er nog steeds niet onomstotelijk vaststaat HOE we geuren waarnemen, maar Turin's vibratie theorie klinkt aannemelijk. En hij heeft een aantal geurstoffen geproduceerd op basis van zijn theorie, dus ....

Het probleem is dat geuren over het algemeen een PALET vormen, alleen relatief simpele geuren zijn (snel en redelijk goed) te analyseren en (na) te maken.

Reageer