[scheikunde] Geleidingsvermogen meten van CO2 en kalkwater opl.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[scheikunde] Geleidingsvermogen meten van CO2 en kalkwater opl.

Hallo,

ik heb vandaag een opdracht gekregen.

ik moet volgende week donderdag een proefje uitvoeren (tijd zat dus) maar morgen moet ik al een lijst met benodigdheden inleveren. Het gaat om de volgende dingen en het gaat om het bepalen van het verband tussen het geleidingsvermogen van een oplossing (co2 en kalkwater) en de toevoer van co2:

- Ik moet vooraf bestuderen op welke manier je co2 kunt produceren (vast of gas staat niet vermeld).

Hier zou ik wel wat hulp bij kunnen gebruiken. Ik heb al wel op Google gezocht maar kan het niet echt vinden.

- Ga vooraf na welke reacties plaatsvinden bij zowel productie van co2 als reactie in geleidingsvermogenexperiment.

Ook bij dit zou enige hulp welkom zijn.

- Hoe zou je verwachten dat het loopt. Ik denk dat ik dit op zich wel voor elkaar kan krijgen, maar uiteraard zouden tips welkom zijn.

Ik vraag er niet om dat mensen mij lekker makkelijk de antwoorden geven :P, maar het zou wel bijzonder fijn zijn als iemand mij even lekker op weg kan helpen zodat ik een complete benodigdhedenlijst in kan vullen en dat het voor mij allemaal duidelijker wordt.

alvast bedankt

Pascal Luiten

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Geleidingsvermogen meten van CO2 en kalkwater opl.

Pascal, ik verwacht dat de reactie van CO2 met kalkwater wel in je leerboek te vinden is. Probeer het eerst eens in een reageerbuis. Misschien zie je dan een neerslag ontstaan dat na enige tijd weer verdwijnt. De verklaring kun je zelf wel bedenken. In kalkwater zit echter geen kalk maar een andere calciumverbinding.

Wat betreft je zoeken op internet het volgende: Ik geef je daarvoor de relevante zoektermen:

Geleidbaarheidsmeter, geleidbaarheidscel, celkonstante en konduktometrische titratie. Als de celconstante niet gegeven is moet je die zelf bepalen met een KCl-oplossing. Dat is nog knap moeilijk als je dat voor het eerst moet doen. Krijg je geen praktikumvoorschrift erbij waarin staat hoe je het moet doen?

Houd er rekening mee dat alle opgeloste ionen bijdragen aan het geleidingsvermogen van de oplossing. Echter, bij de vorming van een neerslag worden er ionen aan de oplossing onttrokken en die dragen dan niet meer bij aan de geleiding. Daarmee moet je de vorm van je titratiecurve verklaren. Er kan wel een behoorlijke vertraging optreden bij de neerslagvorming, je moet dus geduld hebben.

Let ook goed op de eenheden. Sommige geleidbaarheidsmeters meten weerstanden in Ohms. Andere meten soms het omgekeerde, de reciproke ohms, ook wel Siemens genoemd. Let dus goed op de cijferaanduidingen op je meter. Als daar mS staat zijn dat millisiemens.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Geleidingsvermogen meten van CO2 en kalkwater opl.

Hallo,

bedankt voor de uitgebreide reactie :P

we hebben van de toa gehoord dat we op de benodigdhedenlijst iets moesten zetten wat klonk als 'toestel van kip'? kent iemand dit? zoja wat is het, op google kan ik het niet vinden...

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Geleidingsvermogen meten van CO2 en kalkwater opl.

Het glazen toestel van Kip dient om via een chemische reaktie een gas ( bijv. H2S of CO2 )te maken en te laten reageren met je oplossing (kalkwater).

Via een scheitrechter bovenop laat je zoutzuur op kalk druppelen. Het CO2 dat je maakt leid je door het kalkwater in je geleidbaarheidscel waarbij je de weerstand of het geledingsvermogen registreert tegen de tijd. Gelijktijdig noteer je wat je ziet. Daarna ga je het verklaren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 19

Re: [scheikunde] Geleidingsvermogen meten van CO2 en kalkwater opl.

ok ik denk dat ik het snap :D

heel erg bedankt voor de nogal heldere en duidelijk uitleg Afbeelding

Reageer