Verkrijgen chemicaliën

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Verkrijgen chemicali

Ik zag heel mooi een sticky van iemand die een aardige verzameling chemicaliën en glaswerk had. Ik vroeg me daarom dus af wat de regelgeving in Nederland is omtrent het verkrijgen van chemicaliën.

Ik zal maar even aannemen dat de minimum leeftijd sowieso 18 jaar is. Wat ik me afvroeg is eigenlijk of het überhaupt wel mogelijk in Nederland? Voor een school is het uiteraard logisch (en bedrijven al helemaal), maar een hobbyist? Is het hen toegestaan chemicaliën te kopen, en zo ja, wat zijn de restricties? Tevens, heb je een vergunning of bewijs nodig dat je daadwerkelijk kennis van zake hebt en ook echt een hobbyist bent of mag iedereen het dan kopen?

Gelieve antwoord op mijn vragen (of een linkje naar waar het duidelijk uitgelegd staat :) )

P.S. Ik heb al genoeg gezien over mensen die uitgemaakt worden voor "bommenmakers" of 13-jarigen enz... Ik heb geen behoefte aan zulke reacties. Ik ben geïnteresseerd in scheikunde en ja, ook in pyrotechniek. Ik zal niet vragen hoe ik bommen moet maken, dat haal ik wel van het internet, maar ik vraag me oprecht af wat de regelgeving in Nederland is.

Kortom, gelieve mijn vragen beantwoorden of helemaal niet reageren.

Berichten: 73

Re: Verkrijgen chemicali

Ik dacht dat bijna alle stoffen gewoon legaal waren voor particulieren.

Enige uitzonderingen is een lijst die ik zo snel niet kan vinden, maar waar vooral stoffen voor de synthese van drugs, enz op staan, die een normale hobbyist toch nooit zal gebruiken.

(Dit gaat dus alleen over het bestellen. Bij bepaalde combinaties van chemicaliën in huis kan je alsnog problemen met de EOD krijgen. :P )

En 'bommen' is niet het juiste woord. Bommen worden gemaakt om mensen te doden: spreek liever van explosieven...

Berichten: 8

Re: Verkrijgen chemicali

Ja, ik probeerde dus de hele tijd het verschil tussen die 2 te vinden. Uit het Koenen woordenboek vond ik meer dat bommen dingen zijn die gewoon ontploffen/knallen en explosieven echt een explosie veroorzaakt (you know, vuur, schokgolf, het hele rijtje).

Op zich wel leuk dat alles verkrijgbaar is :) Blijkt Nederland toch liberaler dan ik had verwacht :P .

Ik had al wel een beetje gezocht op het internet naar chemicaliën, maar verder dan een of andere vreemde "heksen" winkel kwam ik niet, hehe :P En de regelgeving krijg ik liever uitgelegd :P Ik zoek meestal standaard op de wet, wat alleen goed is voor een debat of betoog XD

In theorie kun je bij bijna elke combinatie van chemicaliën (mits je een redelijk aantal heb, wat ik wel verwacht van een hobbyist) problemen met Justitie krijgen. Het is namelijk verboden de spullen te hebben waarmee je een bom kunt maken, dit kan alleen al met de meest simpele dingen, dus is bijna elk huishouden strafbaar :P

Re: Verkrijgen chemicali

Ik ken geen wetten afgezien van die voor wapens en explosieven die direct het hebben van chemicalieen voor particulieren verbiedt. ik schat in dat de politie en brandweer zullen kunnen optreden op grond van zgn kapstokartikel zoals die van het handhaven van de openbare orde en brandveiligheid.

Mogelijk dat er in locale verordeningen nog een en ander geregeld is voor particulieren maar zelfs dat betwijfel ik.

De belangrijkste wet waarmee chemicalieen opslag en verkoop wordt geregeld is de wet Milieubeheer en die is niet van toepassing op particulieren.

Voor wie geldt de milieuvergunning?

De milieuvergunning geldt voor iedereen die de inrichting drijft en diegene moet ook zorgen dat de vergunningsvoorschriften worden nageleefd (art. 8.20 Wm.).

Het bevoegde gezag, dat de vergunning heeft verleend, bekijkt regelmatig of de vergunningsvoorschriften en de beperkingen daarop nog actueel zijn (art. 8.22 lid 1 Wm.).

De beperkingen aan de milieuvergunning kunnen zowel ambtshalve of op verzoek van de vergunninghouder door het bevoegde gezag worden aangevuld, gewijzigd of ingetrokken (art. 8.23 lid 1; 8.24 lid 1; 8.25 en 8.26 Wm.).

De Wet op het milieubeheer kent geen systeem van heffingsrechten m.b.t. beschikkingen tot verlening, wijziging of intrekking van een vergunning/ontheffing (art. 15.34a Wm.).

Degene die een milieuvergunning heeft gekregen m.b.t. een gesloten stortplaats, stelt een nazorgplan in ter uitvoering van de maatregelen ter voorkoming van nadelige gevolgen voor het milieu (art. 8.49 lid 1 + 3 Wm.).

Bron:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_milieubeh...euvergunning.3F

Berichten: 32

Re: Verkrijgen chemicali

De meeste chemicaliën mogen vaak wel in het bezit zijn van particulieren.

In sommige gevallen is het wel verboden om een bepaalde combinatie van chemicaliën bij je te dragen, zoals bijv. de ingrediënten van de z.g.n. "croftybommen".

http://nl.wikipedia.org/wiki/Croftybom

Verder zijn er nog chemicaliën die onder een bepaalde regelgeving vallen, omdat hier bijv. chemische wapens mee kunnen worden gemaakt of narcotica mee kunnen worden gemaakt.

(dit geldt meer voor bedrijven dan voor particulieren overigens).

Afhankelijk van de klasse waar de stof is ingedeeld, moet de productie en het verhandelen van de stoffen worden geregistreerd en worden opgegeven aan het OPCW.

http://nl.wikipedia.org/wiki/OPCW

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Verkrijgen chemicali

Ik wil toch even iets toevoegen aan de bijdrage van Gerard:

Het is wel degelijk mogelijk om als overheid op te treden tegen particulieren die met chemicaliën rommelen.

Het draait hierbij om het begrip : bedrijfsmatig

Ogenschijnlijk blijf je buiten bereik als particulier maar dat is niet zo. De wet geeft aan dat:

"elke door de mens bedrijfsmatige of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht."
valt onder de Wet milieubeheer. (Let dus op het woordje "omvang")

Dus een kapstok is snel gevonden als je keukenkastjes uitpuilen met chemicaliën.

Edit: typo's

Re: Verkrijgen chemicali

Echtepino schreef: Ik wil toch even iets toevoegen aan de bijdrage van Gerard:

Het is wel degelijk mogelijk om als overheid op te treden tegen particulieren die met chemicaliën rommelen.

Het draait hierbij om het begrip : bedrijfsmatig
Mijn punt is dat er geen directe wetten zijn die het verkrijgen en in bezit hebben van chemicalieen door particulieren verbiedt.

Het gebruiken van een kapstokartikel of een begrip zoals "omvang" zijn een goudmijn voor juristen en als je een goede advocaat inhuurt zal het nog wel een aantal jaartjes in je keukenkastje staan als het er uiteindelijk al uit moet.

Het is een heel ander verhaal als je je schuurtje opblaast of chloorgas door de tuin van de buren laat rollen.

Berichten: 173

Re: Verkrijgen chemicali

Volgens mij is er nog een zeer groot aantal chemicalien wat je simpel kan bestellen als je even een bv'tje opsteld. en als particulier moet er ook nogal het een en ander mogelijk zijn.

Berichten: 73

Re: Verkrijgen chemicali

BV oid is niet nodig: simpel KVK (en evt. btw-nummer) is voldoende...

Berichten: 3.145

Re: Verkrijgen chemicali

Zelf ben ik een chemie-hobbyist, die ook best een leuke collectie chemicalien en glaswerk heeft. Ik ben echter niet zo bang voor een inval van de EOD of zoiets. Het hangt er helemaal van af hoe je omgaat met je materialen. Er zijn vele bronnen voor chemicalien, waar je als particulier kunt bestellen (een leuke start is www.labstuff.nl).

Er zijn natuurlijk wel mensen geweest, die bezoek kregen van de EOD of politie, maar die gaven dan wel aanleiding. Een mogelijke aanleiding kan zijn harde dreunen en felle flitsen in je woonwijk, stankoverlast voor de buren, zeg maar excessief knallen/roken/vuur. Het gaat er ook om hoeveel je hebt. Ik heb gelezen van mensen die tientallen kilos oxidatoren als KClO3 in huis hebben, samen met tientallen kilos metaalpoeders, zwavel en andere brandstoffen. Dan ben je niet meer op hobbyniveau bezig, maar wordt het semi-bedrijfsmatig.

Als jij als hobbyist een paar ons van diverse stoffen hebt, dan is er niks aan de hand. Zelf heb ik van de meeste stoffen iets van 10 tot 100 gram, alleen de echt gangbare spullen (zoutzuur, zwavelzuur, natrium sulfiet, natrium hydroxide, ammonia) heb ik in hoeveelheden van 500 tot 2500 gram/ml. Je zult er versteld van staan hoeveel prachtige experimenten je kunt doen op microschaal (100 mg of minder). Dat is dus mijn manier van werken. Dan heb je geen tientallen kilos van de stoffen in huis, dan houd je de boel betaalbaar (chems zijn duur!!) en je hoeft niet bang te zijn voor oom agent ;) .

Het is net als met alle andere dingen. Zolang jij 'normaal' bezig bent, blijft oom agent je vriend. Dat geldt bijv. voor brommers, autos, feesten, maar ook voor hobbychemie.

----------------------------------------

Tenslotte nog wel een toevoeging voor bepaalde stoffen. Aanschaf van stoffen als ephedrine, saffrol en gamma butyrylactone is wel verdacht. Dit zijn voorlopers van drugs en daar moet je dus mee oppassen. Er zijn ook vele hulpstoffen, die je naast de hoofdstof ook nodig hebt voor drugs (bijv. jood, aceton, rode fosfor, natrium hydroxide, tolueen of xyleen). In de USA worden ook bijna alle hulpstoffen uitgebannen, dat gebeurt gelukkig in Nederland niet, want die hulpstoffen hebben vele andere niet-drugsgerelateerde toepassingen. Veel van die hulpstoffen heb ik ook. De hoofdstoffen heb ik niet in huis en zal ik ook zeker niet aanschaffen. Dat soort stoffen horen wat mij betreft beslist NIET in een huislabje.

Berichten: 173

Re: Verkrijgen chemicali

ja dat klopt ook wel en in kampen doen ze met oud en nieuw ook met karbiet schieten op zeer grote schaal en daar doet de overheid ook niet echt iets aan.

leuk te horen dat er mensen zelf bezig zijn met experimenten.

Reageer