[scheikunde] Afgeleide zuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

[scheikunde] Afgeleide zuren

Hallo,

momenteel zien we op school de anorganische stoffen. Ik heb een vraagje ivm met de zuren, meer specifiek, de afgeleide zuren.

Wanneer je een ternair zuur hebt, eindigt dit op AAT, maar bij stijging of daling van het aantal zuurstof atomen krijg je een andere systematische naam.

Vb: Waterstofchloraat , wordt bij vermeerdering van 1 O-atoom, waterstofperchloraat. Bij daling van 1 O-atoom, waterstofchlorIET en bij daling van van 2 O-atomen waterstofhypochloriet.

Kun je er dan van volgend uit gaan telkens je een formule van een ternair zuur krijgt met:

1 O-atoom, bijvoegen hypo en iet

2 O-atomen, bijvoegen iet

3 O-atomen, 'standaard'

4 O-atomen, bijvoegen per

Of zijn hier uitzonderingen in?

Alvast bedankt!

Groeten

Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Afgeleide zuren

Ik weet niet wat een "ternair zuur" is. Wat bedoel je daarmee?

De naamgeving hoort overigens meer bij het anion dan van het zuur.

Zwavelzuur heeft als laatste anion SO42-, sulfaat. PO43- heet fosfaat. "aat" heeft dus niet altijd 3 zuurstofatomen. Veel metalen kunnen ook "aten" vormen, bijvoorbeeld chromaat en wolframaat; ook die hebben geen 3 zuurstofatomen.

Begrijp ik je vraag verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Afgeleide zuren

De naamgeving van de oxoanionen hangt af van de relatieve oxidatietoestanden van het centrale atoom in de verschillende oxoanionen. Het maakt inderdaad niet uit of dit centrale atoom een metaal of een niet-metaal is.

De algemene regels voor de naamgeving van oxoanionen zijn:

-Wanneer er slechts één oxoanion bestaat, dan krijgt deze de uitgand -aat.

Wanneer er meerdere oxoanionen zijn:

-Het anion met de hogere oxidatietoestand van het centrale atoom (meer O-atomen) krijgt de uitgang -aat.

-Het anion met de lagere oxidatietoestand van het centrale atoom (minder O-atomen) krijgt de uitgang -iet.

-Wanneer er hiernaast nog meer oxidatietoestanden van het centrale atoom mogelijk zijn dan krijgt de allerhoogste (naast de uitgang -aat) het voorvoegsel per-, en de laagste (naast de uitgang -iet) het voorvoegsel hypo-.

Elementen met meer dan vier oxoanionen bestaan naar mijn weten niet, dus hiermee kun je de naamgeving van alle oxoanionen wel verklaren.

Schaarse uitzonderingen zijn hydroxide en peroxide. Deze 'oxoanionen' hebben de uitgang -ide die normaal gesproken alleen voor monoatomaire anionen wordt gebruikt.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Afgeleide zuren

Vriendelijk bedankt voor de uitleg alle twee!

Ik heb het nu al wat beter verstaan, maar wat zijn anionen 8-[ eigenlijk?

Ternair zuur:

a) Binaire zuren: bestaan uit 2 soorten elementen

Vb: HCl

Symbolisch: HnM => H: waterstof atoom en nM is een niet-Metaal



b) Ternaire zuren of oxozuren: bestaan uit 3 soorten elementen

Vb: H2SO4

Symbolisch: HnMO => Waterstof - niet-Metaal - zuurstof

Ik kom trouwens uit Belgie en misschien zijn er bij ons bepaalde dingen anders.

Groeten,

Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Afgeleide zuren

Ik heb het nu al wat beter verstaan, maar wat zijn anionen  eigenlijk?


Anionen zijn negatief geladen ionen.

Kationen zijn positief geladen ionen.

In FeSO4 is Fe2+ het kation, SO42- het anion.

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Afgeleide zuren

Ow oké, bij ons op school noemen we het gewoon een positief ion of een negatief ion :P Bedankt allemaal!

Reageer