Springen naar inhoud

diamant

• Log in om te kunnen reageren

Does

Does

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2008 - 12:50

De vrije electronen in metalen, waardoor ze stroom geleiden begrijp ik. In koolstof kan dit kennelijk ook. Diamant is ook koolstof en mijn vraag is dus of diamant ook stroom geleidt. Ik kom op deze vraag omdat met een simpele multimeter echte en nepdiamanten van elkaar onderscheiden kunnen worden. Een multimeter heb ik wel, maar een diamant om het zelf te testen heb ik niet.
Groet Does.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2008 - 13:31

Je vraag begrijp ik niet goed. Een diamant is een isolator en geleidt dus geen stroom. Maar een nepdiamant van glas (c.q. loodglas) is ook een isolator. Je kunt dus zo geen onderscheid maken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Does

Does

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2008 - 13:37

Diamant is koolstof, koolstof geleidt wel stroom. Mijn vraag dus, waarom koolstof (in een potlood) de stroom geleidt en waarom noem jij diamant (ook koolstof) een isolator?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 februari 2008 - 14:26

Diamant is koolstof, koolstof geleidt wel stroom. Mijn vraag dus, waarom koolstof (in een potlood) de stroom geleidt en waarom noem jij diamant (ook koolstof) een isolator?

Omdat het een andere kristalstructuur heeft. In grafiet kunnen de elektronen vrij bewegen, in diamant is dit niet mogelijk, omdat elk elektron wat zou kunnen bewegen al meedoet aan een binding.

Veranderd door FsWd, 09 februari 2008 - 14:26

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 februari 2008 - 18:50

...elk elektron wat zou kunnen bewegen al meedoet aan een binding.

Dat is ook bij grafiet het geval. Alleen is er in grafiet een oneindig stelsel van gedelocaliseerde elektronen in л-bindingen. In diamant zijn alle C atomen tetraedrisch omringd en alle bindingen enkel.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 februari 2008 - 18:58

Ah in grafiet heeft dus elke C wel een dubbele binding. Dat verklaart idd de geleidbaarheid. Simpel voorbeeld als je achter een TFT zit, je kijkt nu naar dat soort verbindingen, Does.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2008 - 22:03

Die verklaring van FsWd vind ik niet echt super. Er is niet echt sprake van dubbele bindingen, maar van delocalisatie. De electronen kunnen a.h.w. over een zeer groot gebied vrij bewegen.

In benzeen heb je ook niet drie stuks dubbele bindingen, maar een zestal enkele bindingen en daarnaast nog een 'wolk' die het hele molecuul omvat (vooral langszij), waarbinnen alle 6 overgebleven electronen kunnen bewegen. Vandaar ook vaak dat symbool met een zeshoek en een cirkel er in. Bij grafiet heb je in een 2D-laag ook allemaal enkele bindingen en daarnaast een 'wolk' langszij de 2D-lagen, geconcentreerd langs de bindingen van de atomen, waardoor electronen kunnen bewegen. Op die manier geleidt het dus ook eigenlijk alleen maar goed langs de 2D-lagen en niet/nauwelijks in een ricgting loodrecht daarop.

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2008 - 23:01

In de richting parallel aan de lagen geleidt grafiet; in de richting loodrecht daarop lijkt het meer op een halfgeleider. Door intercalatie van ionen als K+ en Br- krijg je dan een soort "doping"-effect, waarbij verbindingen met bijzondere eigenschappen ontstaan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures