Bepaling nikkelgehalte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

Bepaling nikkelgehalte

Hallo,

Wij doen op school een proef waarin wij het nikkelgehalte van een euro bepalen. Wij doen dit door een euro op te lossen in een zuur en vervolgens hiervan de extinctie te meten met een spectrofotometer (of is het fotospectrometer?). Deze waarde vergelijken we dan met een grafiek die we hebben gemaakt. Deze grafiek hebben we gemaakt door een verdunningsreeks te maken met een NiSO4.7H2O oplossing en hiervan de extincties te meten. We gebruiken 2,50 gram NiSO4.7H2O op 100 ml water, zoals in de beschrijving van de proef op internet staat.

Uit eenzelfde proef van een aantal jaren terug blijkt dat de andere ionen wel eens zouden kunnen storen bij het bepalen van de extinctie. Dus halen wij de Ni2+ ionen uit de oplossing en lossen deze vervolgens weer op in een 1M zoutzuur oplossing. Hiervan bepaken we dan de extinctie.

Nu we echter bezig zijn lopen we tegen een aantal problemen op. We weten niet bij welke golflengte we moeten meten. De manier om dit te bepalen is door de extinctie te meten bij een aantal verschillende golflengtes en deze uit te zetten in een grafiek. De top (dus de maximale extinctie) zou dan de golflengte moeten zijn die we moeten gebruiken.

Echter bij het meten van de extincties bleek dat deze erg klein waren. Ik geloof iets van 0,001 (maar de precieze waarden liggen op school). Nou dachten wij er natuurlijk meteen aan om meer NiSO4.7H2O te gebruiken. Wij willen dan echter graag het absorptiemaximum van Ni2+ weten. Ook zouden wij graag de extinctiecoëfficient van deze oplossing weten.

En hier zit het probleem. Wij kunnen deze nergens vinden. Zou iemand ons hier aan kunnen helpen?

Gr,

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bepaling nikkelgehalte

Jouw oplossing van nikkel was groen, niet? Wat zou een oplossing uit wit licht moeten absorberen om groen te worden?

Berichten: 33

Re: Bepaling nikkelgehalte

Jouw oplossing van nikkel was groen, niet? Wat zou een oplossing uit wit licht moeten absorberen om groen te worden?
De complementaire kleur? En dus rood? Of juist magenta?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bepaling nikkelgehalte

Mja als je de kleurencircel bekijkt, ligt groen tussen blauw en rood. De complementaire kleur ligt dan ook tussen blauw en rood, maar aan de andere kant, dus inderdaad magenta/violet. Dus als je een absorptiespectrum gaat maken (als dat mogelijk is op jouw apparaat), hoef je pas te beginnen bij 440 en dan OMLAAG :P (kortere golf = meer energie = meer naar UV gebied toe)

Berichten: 33

Re: Bepaling nikkelgehalte

Mja als je de kleurencircel bekijkt, ligt groen tussen blauw en rood. De complementaire kleur ligt dan ook tussen blauw en rood, maar aan de andere kant, dus inderdaad magenta/violet. Dus als je een absorptiespectrum gaat maken (als dat mogelijk is op jouw apparaat), hoef je pas te beginnen bij 440 en dan OMLAAG :P (kortere golf = meer energie = meer naar UV gebied toe)
Dus de golflengte is sowieso lager dan 440? En weet je toevallig iets over het absorptiemaximum en extinctiecoëfficient?

Berichten: 1.379

Re: Bepaling nikkelgehalte

Er zijn nikkelverbindingen die veel intenser gekleurd zijn dan het groene, gehydrateerde nikkelion. Ik denk allereerst aan het nikkel-ammoniak complex. Maar ik geloof dat ook de rode (?) verbinding tussen nikkel en dimethylglyoxim in de colorimetrie gebruikt kan kan worden. Met intensere kleuren krijg je grotere extinctiecoefficienten en een gevoeliger meting. Maar dat zegt nog niets over eventuele storingen door de aanwezigheid van andere metalen. Als je volgens een bestaand voorschrift kunt werken hebben ze dat mogelijk al voor je uitgezocht.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 840

Re: Bepaling nikkelgehalte

je kunt ook natriumacetylsalicylaat gebruiken (natrium-zout van aspirine.) Het koperzout is heel slecht oplosbaar, terwijl het nikkelzout redelijk oplost!

Ik weet niet of er zink in een munt aanwezig is, en of deze neer zal slaan. Zo ja, dan kun je die methode denk ik wel gebruiken.

Berichten: 33

Re: Bepaling nikkelgehalte

Er zijn nikkelverbindingen die veel intenser gekleurd zijn dan het groene, gehydrateerde nikkelion. Ik denk allereerst aan het nikkel-ammoniak complex. Maar ik geloof dat ook de rode (?) verbinding tussen nikkel en dimethylglyoxim in de colorimetrie gebruikt kan kan worden. Met intensere kleuren krijg je grotere extinctiecoefficienten en een gevoeliger meting. Maar dat zegt nog niets over eventuele storingen door de aanwezigheid van andere metalen. Als je volgens een bestaand voorschrift kunt werken hebben ze dat mogelijk al voor je uitgezocht.
De verbinding tussen nikkel en dimethylglyoxime is inderdaad rood. Echter lossen we dit complex weer op in zoutzuur waarin het breekt en we weer losse nikkelionen krijgen. Of we hiermee echter te kleine waarden krijgen hebben we nog niet geprobeert. De te kleine waarden kregen we met de NiSO4.7H2O oplossing.

Berichten: 33

Re: Bepaling nikkelgehalte

Jor schreef: je kunt ook natriumacetylsalicylaat gebruiken (natrium-zout van aspirine.) Het koperzout is heel slecht oplosbaar, terwijl het nikkelzout redelijk oplost!

Ik weet niet of er zink in een munt aanwezig is, en of deze neer zal slaan. Zo ja, dan kun je die methode denk ik wel gebruiken.
Je bedoelt dus voor de ijklijn? En het is dan redelijk oplosbaar in water of in zuur?

Wij gebruiken stukjes uit de binnenring van een een-euromunt en daar zit geen zink in. Hoezo is dit van belang?

Berichten: 840

Re: Bepaling nikkelgehalte

De oplossing moet neutraal tot heel licht basisch zijn, aangezien er in basisch millieu kans is op vorming van nikkel of koper (hydr)oxides, en in zuur millieu kan het acetylsalicylaat-ion geprotoneerd worden. Acetylsalicylzuur lost zeer slecht op in water. Dit is echter niet een heel erg precieze methode, ik verzin deze even zo 1,2,3. Ik heb de informatie heirvandaan:

http://www.sciencemadness.org/talk/viewthread.php?tid=9920

Vergeet maar wat gezegd heb over zink ;)

Berichten: 33

Re: Bepaling nikkelgehalte

Jor schreef: De oplossing moet neutraal tot heel licht basisch zijn, aangezien er in basisch millieu kans is op vorming van nikkel of koper (hydr)oxides, en in zuur millieu kan het acetylsalicylaat-ion geprotoneerd worden. Acetylsalicylzuur lost zeer slecht op in water. Dit is echter niet een heel erg precieze methode, ik verzin deze even zo 1,2,3. Ik heb de informatie heirvandaan:

http://www.sciencemadness.org/talk/viewthread.php?tid=9920

Vergeet maar wat gezegd heb over zink  ;)
Het idee is juist om een verdunningsreeks te maken met oplossingen met Ni2+-ionen daar in, aangezien we uit deze ijklijn de concentratie af gaan lezen die bij een bepaalde extinctie van Ni2+-ionen hoort (van de euro oplossing). Bij de proef die jij beschrijft krijg ik dan toch juist acetylsalicylaat ionen?

Edit: vergeet maar wat ik zei. Je krijgt dus acetylsalicylaat ionen, koper ionen en nikkel ionen? Waarbij de koperionen slecht oplossen (en dus een neerslag vormen)?

Berichten: 365

Re: Bepaling nikkelgehalte

kun je op een school (HLO of MLO) medewerking krijgen (wij krijgen ook wle eens leerlingen nl met een profielwerkstuk. En dan nikkel met een AAS meten? Ik denk dat je dan de zuiverste meting krijgt.

Berichten: 33

Re: Bepaling nikkelgehalte

kun je op een school (HLO of MLO) medewerking krijgen (wij krijgen ook wle eens leerlingen nl met een profielwerkstuk. En dan nikkel met een AAS meten? Ik denk dat je dan de zuiverste meting krijgt.
Denk je dat we dan grotere waarden zullen krijgen? Ik bedoel als het op de spectrofotometer al een kleine waarde is.

Maar in principe zouden we dus met onze twee oplossingen naar een HLO of MLO kunnen gaan om daar AAS te doen. Daar hadden we nog niet aan gedacht.

Berichten: 33

Re: Bepaling nikkelgehalte

We hebben ondertussen contact gehad met een ex-medewerker van de Vitens die ons misschien wat gegevens kan verschaffen. Morgen horen we meer!

Berichten: 33

Re: Bepaling nikkelgehalte

Uiteindelijk lijken we er door een oude examenopgave toch uit te komen.

Reageer