Springen naar inhoud

Fluoride spectrometrie

• Log in om te kunnen reageren

Renasa

Renasa

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2008 - 20:52

Hallo,

Ik ben bezig met een onderzoek over remineralisatie van tanden en hiervoor moet ik o.a. de fluorideconcentratie in tandpasta meten. Nu heb ik ergens gelezen dat dit via spectrofotometrie kan. In een andere (jaren oude) thread op dit forum werd verteld dat hiervoor eerst een complex gevormd moest worden van het fluoride met een andere stof. In een link werd iets gezegd over een complex met Sapphyrin...? Hoe gaat dit precies in zijn werk en zijn er andere mogelijkheden voor het maken van een complex?

-Renasa

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2008 - 19:29

Complexen zijn verbindingen opgebouwd uit een elektronenpaar-acceptor en een elektronenpaar-donor. Deze verbindingen worden beschreven adhv enkele theoriŽen. Eťn ervan verklaart de eigenschap van complexen om elektromagnetische stralingen (in het UV-VIS gebied) te absorberen, waardoor de intensiteit van de invallende lichtstraal verzwakt als gevolg van energieverlies. Van deze eigenschap wordt gebruik gemaakt om dus oa kwantitatieve bepalingen uit te voeren. De hoeveelheid geabsorbeerde quanta is immers evenredig met de concentratie via de wet van Lambert-Beer:

A = ε ∑ c ∑ l

waarbij A de absorbantie is (eenheid van absorptie ≈ intensiteitsverschil), epsilon is een stofconstante (maat voor de waarschijnlijkheid van absorptie) en l is de weglengte van je cuvet die gevuld is met je oplossing.

Renasa

Renasa

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2008 - 22:29

Fluoride bepalen

Bedankt voor de reactie, en ik heb toch wat gevonden.

Volgens deze site kan fluoride worden aangetoond met alizarinerood en een zirconylverbonding (?). Zou dit ook kunnen met alizarinegeel? En zijn er andere verbindingen mogelijk i.p.v. het zirconylchlorideoctahydraat dat wordt aanbevolen?

-Renasa

Veranderd door Renasa, 11 februari 2008 - 22:30

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 februari 2008 - 22:33

Eerlijk gezegd dacht ik gelijk: er is geen spectrometrische bepaling van fluoride. Maar als je zoekt op ¬īsapphyrin fluoride¬ī dan vind je wel mogelijkheden. Ik kan alleen geen voorschrift vinden.

JFeenstra

JFeenstra

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 februari 2008 - 12:31

Lees dit topic even

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures