Fluoride spectrometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Fluoride spectrometrie

Hallo,

Ik ben bezig met een onderzoek over remineralisatie van tanden en hiervoor moet ik o.a. de fluorideconcentratie in tandpasta meten. Nu heb ik ergens gelezen dat dit via spectrofotometrie kan. In een andere (jaren oude) thread op dit forum werd verteld dat hiervoor eerst een complex gevormd moest worden van het fluoride met een andere stof. In een link werd iets gezegd over een complex met Sapphyrin...? Hoe gaat dit precies in zijn werk en zijn er andere mogelijkheden voor het maken van een complex?

-Renasa

Berichten: 552

Re: Fluoride spectrometrie

Complexen zijn verbindingen opgebouwd uit een elektronenpaar-acceptor en een elektronenpaar-donor. Deze verbindingen worden beschreven adhv enkele theoriëen. Eén ervan verklaart de eigenschap van complexen om elektromagnetische stralingen (in het UV-VIS gebied) te absorberen, waardoor de intensiteit van de invallende lichtstraal verzwakt als gevolg van energieverlies. Van deze eigenschap wordt gebruik gemaakt om dus oa kwantitatieve bepalingen uit te voeren. De hoeveelheid geabsorbeerde quanta is immers evenredig met de concentratie via de wet van Lambert-Beer:

A = ε · c · l

waarbij A de absorbantie is (eenheid van absorptie ≈ intensiteitsverschil), epsilon is een stofconstante (maat voor de waarschijnlijkheid van absorptie) en l is de weglengte van je cuvet die gevuld is met je oplossing.

Berichten: 8

Re: Fluoride spectrometrie

Fluoride bepalen

Bedankt voor de reactie, en ik heb toch wat gevonden.

Volgens deze site kan fluoride worden aangetoond met alizarinerood en een zirconylverbonding (?). Zou dit ook kunnen met alizarinegeel? En zijn er andere verbindingen mogelijk i.p.v. het zirconylchlorideoctahydraat dat wordt aanbevolen?

-Renasa

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Fluoride spectrometrie

Eerlijk gezegd dacht ik gelijk: er is geen spectrometrische bepaling van fluoride. Maar als je zoekt op ´sapphyrin fluoride´ dan vind je wel mogelijkheden. Ik kan alleen geen voorschrift vinden.

Berichten: 173

Re: Fluoride spectrometrie


Reageer