Retentiefactor

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Retentiefactor

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een PO scheikunde in havo 5. We zijn aan het onderzoeken wat voor een metaalsoorten er in bepaalde muntjes zitten. Onze leraar vertelde dat we eens moeten gaan zoeken naar retentiefactor en wat het precies inhoud. Vandaar dat ik hier vraag wat een retentiefactor is en wat het inhoud.

Groeten Carl

Berichten: 32

Re: Retentiefactor

De retentiefactor is een term die veel wordt gebruikt bij chromatografie.

Wanneer je bijv. papierchromatografie doet, dan hang je een strookje papier met je monster in een laagje vloeistof.

Hierdoor zal het papier vloeistof op gaan zuigen en gaat de vloeistof "lopen", waardoor je monster door de vloeistof mee naar boven wordt getransporteerd.

Op een gegeven moment zullen bestanddelen van je monster op een bepaalde hoogte van het papier stil blijven staan, terwijl de vloeistof verder door blijft lopen op je papier.

wanneer je de papierstrook uit de vloestof haalt meet je de hoogte van het monster vanaf het punt waar je dit hebt aangebracht, en idem voor de hoogte van je loopvloeistof.

wanneer je de hoogte van je vloeistoflijn deelt door de hoogte van je monsterstip, reken je de retentiefactor uit.

Een retentiefactor zegt dus iets over de mate waarin je monster wordt vertraagd op je papier.

Verschillende stoffen hebben verschillende factoren, hierdoor zal de ene stof meer worden vertraagd dan een andere waardoor er scheiding plaatsvindt.

Probeer eens te zoeken naar de begrippen "mobiele fase" en "stationaire fase" , deze hebben namelijk verband met het begrip retentiefactor.

Ik begrijp trouwens niet welk soort chromatorafie je wilt gaan toepassen, aangezien je probeert te onderzoeken welke metalen er in een munt zitten.

De enige vorm van chromatografie die ik hiervoor kan bedenken is ionchromatografie, maar ik betwijfel of er op een middelbare school een ionchromatograaf aanwezig is.

Ik hoop dat het bovenstaande je een beetje op de goede weg heeft geholpen, succes met je opdracht .

Gr. Mark

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Retentiefactor

Je kan het met papierchromatografie doen

Je moet nog even zoeken naar manieren om de metaalionen zichtbaar te krijgen (bijvoorbeeld met dimethylglyoxim). Er is op internet genoeg te vinden (even met Engelse zoektermen zoeken)

Reageer