Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 38

Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Voor mijn stage ben ik bezig met concurentieonderzoek.

Ik moet kijken welke versnellers die concurent in de autoband stopt.

Maar omdat bij het vulkaniseren deze versnellers gebruikt worden, vind je ze niet weer in het gevulkaniseerde rubber.

Je kunt dus alleen de producten detecteren.

Aan welke methoden denken jullie om deze stoffen te detecteren?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Wat zijn de producten dan?

Berichten: 38

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Daar ben ik zelf ook nog niet helemaal achter, tot nu toe weet is dat het vooral aminderesten zijn.

Berichten: 173

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Wat is precies het doel van je onderzoek. wil je kijken hoe verschillen de productie van auto banden is of gaat het om het resultaat de limieten in de autoband zelf.

ik kan me voorstellen dat het heel lastig is om achter de juiste versneller s te komen omdat er echt onwijs veel additieve bestaan in de polymeer chemie. alleen al voor de productie van PVC buizen bestaan meer dan 1000 verschillende modifiers. van product modifiers voor soepele extrusie tot impact modifiers en uv beschermings stoffen.

ik zou eerst iets meer het gebied van je onderzoek afbakenen

Berichten: 38

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Het gaat niet zozeer om alle versnellers te vinden, meer om een manier te vinden om te aan te tonen. Welke methodes en apparatuur daar voor nodig zijn.

Berichten: 52

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Er zijn ontzettend veel verschillende typen vulcaniatie-versnellers voor rubber, bv. mercapto-versnellers, sulfenamide, thiuramen, maar ook amines.

Het Rubber Technology Handbook van W. Hofman (zou ergens aanwezig moeten zijn bij jouw stage-bedrijf als men dit soort vragen heeft) bevat een kort hoofdstukje over analyse van versnellers in rubber en noemt m.n. papier en dunne laag chromatorgrafie als geschikte technieken. Voor de procedure verwijst men echter naar enkele litertuurbronnen dus geen verdere details. Ik neem aan dat het rubber ergens in moet worden opgelost o.i.d.

Berichten: 173

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Ik sluit me aan bij het vorige. de rubber zullen moeten worden opgelost. denk dat je daar aardig wat monster voorbewerking voor moet gebruiken. de standaard oplosmiddelen voor polymeren zijn THF, Chloroform, Toluene., maar verwacht dat dat alleen neit voldoende is. daarna kan je natuurlijk GC en SEC doen om te kijken wat voor soort stof met welke massa er in voort komt.

maar heeft jou stage bedrijf niet zelf methodes voor het oplossen van autoband monsters

Berichten: 38

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Ze hebben wel methodes om bijna alles te onderzoeken, maar bij versnellers is het lastig en daar is men hier nog niet zo lang mee bezig.

Berichten: 173

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Misschien zijn er wel standaard analyse methodes te verkrijgen bij TNO of ASTM. op hun sites kun je zoeken op onderwerp en dan kun je misschien iets meer te weten komen over welke structuren voor jou intressant zijn.

Berichten: 38

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Ik ben weer wat verder:

De versnellers vallen bij de vulkanisatiereactie uiteen in amides en thiazolen. We hebben hier beschikking over een pyrolyse-gs-ms en het is dan ook de bedoeling dat we hier mee gaan meten.

Heeft iemand hier ervaring mee, want ik heb nog nooit een gc-ms aangeraakt ;)

Berichten: 38

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Rubber - Identificatie van versnellers in gevulcaniseerde en ongevulcaniseerde verbindingen

Deze link heb ik gevonden, maar nu weet ik niet wat het precies inhoud en of het iets is voor mij...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Wat je hebt gevonden is de internationaal gebuikelijke (ISO) en ook in NL geaccepteerde methode (NEN) voor het identificeren van die verbindingen. Prima link en prima methode dus.

Maar hij kost je € 78,48. Is het bedrijf waar je werkt niet genegen om die norm aan te schaffen?

Berichten: 38

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Dat weet ik nog niet, ik ben momenteel helemaal alleen hier, omdat iedereen ziek of op vakantie is, maar wist niet of ik enthousiast kon worden met deze vondst ;)

Blijkbaar is deze dus wel erg bruikbaar en ik heb de link al doorgestuurd en zal wel horen of ze er iets mee willen doen..

Berichten: 38

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Ik ben alweer een stuk verder met mijn opdracht.

De meeste versnellers zijn te vinden mbv de GC-MS.

Maar er zijn ook een aantal versnellers die moeilijker terug te vinden zijn, hiervoor wil ik een extractie uitvoeren. Om een geschikt oplosmiddel te vinden, moet ik volgens mij een of andere oplosbaarheidsparameter opzoeken van de component en het oplosmiddel.

Hier loop ik dan ook vast, want veel meer weet ik hier niet over.

Iemand hier ervaring mee, misschien een titel van een boek ofzo?

Bij voorbaat dank!

Berichten: 52

Re: Versnellers aantonen in gevulkaniseerd rubber

Ik heb hier voor me staan het CRC Handbook of Solubility Parameters and other cohesion parameters, van A.F.M. Barton, ISBN 0-8493-3295-8.

Een zeer bruikbaar boek. Deze is van 1983, maar misschien is er ook een nieuwere versie uit.

Doel is in ieder geval een oplosmiddel te vinden met dezelfde oplosbaarheidsparameter als de op te lossen stof.

Reageer