Unscrambler

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 173

Unscrambler

Ik heb een tijdje terug gebruik gemaakt van het programma: The Unscrambler. hiermee kan je heel gemakkelijk correlaties en varianties meten tussen verschillende variables. ik vroeg mij af of er nog meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben. zelf heb ik een course gevolgd van een 6tal weken en kan ik er al aardig mee over weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Unscrambler

Met MATLAB kun je volgens mij meer...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 173

Re: Unscrambler

Ja ik ben ook aardig opweg met matlab, heb al een par programma's geprogrameerd maar dat gebruik ik meer voor het omzetten van data en het berekenen van zeer ingewikkelde verbanden (en niet lineaire regressie) maar ik wist niet dat hier ook statistiek pakket in zaten. heb(ben) jij/jullie hier wel ervaring mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Unscrambler

Er is ook nog Statistica, maar daar heb ik zelf nog niet mee gewerkt.

Met Unscrambler wel wat ervaring (heb een driedaagse cursus PCA/PCR/PLS gedaan) :)

Vind het wel een aardig pakket.

Berichten: 24

Re: Unscrambler

Unscrambler is weliswaar een van de meest gebruikte chemometrische pakketten, maar zeker niet het beste. Grafisch is het zonder meer sterk (welk pakket niet trouwens?), maar alles dat een beetje naar statistiek neigt, is slecht of zelfs aantoonbaar onjuist geimplementeerd. [Ik kan je wel een paar publikaties sturen als je het precies wilt weten.] Uitbijterdetectie is een goed voorbeeld. Verder heeft Unscrambler last van het "not invented here" syndroom. Er is binnen de chemometrie pakweg de laatste 20 jaar veel methodologie ontwikkeld die nooit in Unscrambler zal komen, simpelweg omdat ze het niet zelf bedacht hebben.

Maar dat wordt je natuurlijk niet verteld als je een (software-)cursus van de leverancier volgt. Dan is het allemaal geweldig!

Matlab is weer een ander verhaal. Prima als je de tijd hebt om zelf maatwerk in elkaar te zetten, maar voor de meeste eindgebruikers is dat gewoon geen optie. Die hebben een tool nodig waar ze op kunnen vertrouwen. Meestal is chemometrie een middel, geen doel op zich.

Hoe kom je eigenlijk bij Unscrambler terecht? Heb je wel naar alternatieven gekeken?

Klaas Faber

Reageer