[scheikunde] Maak 1,5g van een ester

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Maak 1,5g van een ester

Haaij allemaal,

Ik heb voor scheikunde de volgende opdracht gekregen:

Maak 1,5 g van een ester. Bespreek met de docent welke stoffen je gaat gebruiken.

Ik ben zelf niet zo'n held in scheikunde en van deze opdracht snap ik eigenlijk al helemaal niks..

Ik heb geen idee hoe/ waar ik moet beginnen.

Is er iemand die het wel snapt en mij misschien wil helpen?? :oops:

Groetjes Annelou

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Maak 1,5g van een ester

Op deze pagina vind je al heel veel informatie over wat een ester is. De geur van verschillende esters en ook welke reacties je kan gebruiken om deze te maken. Misschien kan je best dit eens lezen en dan gerichte vragen stellen.


Berichten: 10

Re: [scheikunde] Maak 1,5g van een ester

Het principe van de ester snap ik inmiddels wel. Ik moet een alcohol met een carbonzuur samenvoegen.

Alleen hoe weet ik hoeveel ik van elk moet gebruiken om die 1,5 g te krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Maak 1,5g van een ester

Eerst zal je moeten bepalen welke ester je wilt maken. Dan kan je uitrekenen hoeveel mol ester je gaat maken.

Met de reactievergelijking van de reactie tussen je carboznuur en je alcohol kun je bepalen hoeveel van de een en ander je nodig gaat hebben.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Maak 1,5g van een ester

Voorbeeld: je wilt ethylethanoaat maken.

Benodigde reagentia: ethylalcohol (ethanol) en ethaanzuur (azijnzuur)

MM van je ester: ...

Hieruit volgt (via de massa): aantal mol van je ester...

Kijk naar je reactievgl: 1 deeltje ethanol reageert met 1 deeltje ethaanzuur tot 1 deeltje ester. Deze redenering gaat ook op als je in mol vertelt. Dus je hebt je benodigde aantal mol ethanol en ethaanzuur => via de MM heb je de massa...

Natuurlijk moet je het proces nog verder uitwerken. Welk solvent ga je gebruiken? Hoe ga je het ester scheiden van je reagentia? Wat voor rendement verwacht je? ...

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Maak 1,5g van een ester

Dit is de werkwijze tot nu toe:

We zetten drie reageerbuisjes klaar. 1 met azijnzuur, 1 met ethanol en 1 met zwavelzuur.

Klem de brede reageerbuis aan het statief en schenk hier de 20,8ml azijnzuur in.

Schenk daar bij de 20,8 ml ethanol.

En als laatste 1 ml geconcentreerd zwavelzuur.

Dit roeren we door met het roerstaafje.

Na goed roeren zetten we de stop met de glasbuis er doorheen op de reageerbuis.

Verwarm met een brander een bekerglas met water.

Laat hierin het reageerbuisje zakken.

Daarna voegen we na 10 minuten 10 ml water toe.

Om de twee lagen duidelijk zichtbaar te maken voegen we jood toe.

Om nu het water te verwijderen gaan we ..??

Gaat het zo lukken denken jullie? En hoe kunnen we de ester van de rest verwijderen op het einde?

En moet de carbonzuur in overmaat toegevoegd worden? Dat las ik ergens maar waarom of waarom niet?

groetjes!

Berichten: 139

Re: [scheikunde] Maak 1,5g van een ester

in plaats van het gewone zuur kun je ook anzijnzuuranhydirde gebruiken, de reactie is dan aflopend (het eerste deel), er stelt zich geen evenwicht in en je opbrengst is groter. ook het verlengen van de reflux-tijd zal leiden tot een grotere opbrengst.

Let op!!!!!!!

wanneer je azijnzuuranhydride als reagens gebruikt is het gebruik van geconc. zwavelzuur overbodig (en zelfs gevaarlijk!!!!!) 8-)

het scheiden van de lagen kun jemet een scheitrechter doen.

ipv jood kun je evt. ook kopersulfaat gebruiken, lost op vrijwel alleen op in de waterlaag.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Maak 1,5g van een ester

Annelou schreef: Dit is de werkwijze tot nu toe:

We zetten drie reageerbuisjes klaar. 1 met azijnzuur, 1 met ethanol en 1 met zwavelzuur.

Klem de brede reageerbuis aan het statief en schenk hier de 20,8ml azijnzuur in.

Schenk daar bij de 20,8 ml ethanol.

En als laatste 1 ml geconcentreerd zwavelzuur.

Dit roeren we door met het roerstaafje.

Na goed roeren zetten we de stop met de glasbuis er doorheen op de reageerbuis.

Verwarm met een brander een bekerglas met water.

Laat hierin het reageerbuisje zakken.

Daarna voegen we na 10 minuten 10 ml water toe.

Om de twee lagen duidelijk zichtbaar te maken voegen we jood toe.

Om nu het water te verwijderen gaan we ..??

Gaat het zo lukken denken jullie? En hoe kunnen we de ester van de rest verwijderen op het einde?

En moet de carbonzuur in overmaat toegevoegd worden? Dat las ik ergens maar waarom of waarom niet?

groetjes!
Waarop baseer je die hoeveelheden? Ik zie nergens iets terug van een molberekening. Waarom zou je jood toevoegen? Een verzadigde zoutoplossing lijkt me een beter idee. Daarna het zuur neutraliseren met bicarbonaat (NaHCO3) totdat er geen belletjes meer ontstaan. De belletjes zijn CO2. Met 10 ml water zul je ongeveer 1 ml van je opbrengst verliezen aangezien ethylacetaat (je product) een beetje in water oplost.

De bovenste laag zal nagenoeg puur ethylacetaat zijn die je met een pasteurse pipet zo kan overpipetteren in een schone gewogen met stop [!] reageerbuis. Die wegen en je weet je opbrengst :) .

Waarom nagenoeg zuiver? Een eventuele overmaat van je reactanten zul je altijd met de waterlaag kwijtraken, ethanol lost gewoon op, azijnzuur en zwavelzuur onder vorming van natriumacetaat en natriumsulfaat.

Je zou natuurlijk halsbrekende toeren kunnen uithalen om het laatste restje ethylacetaat uit het water te halen. Je kan er ook rekening mee houden dat je een beetje kwijtraakt en dat dus incalculeren :)

Berichten: 391

Re: [scheikunde] Maak 1,5g van een ester

Annelou schreef: Dit is de werkwijze tot nu toe:

We zetten drie reageerbuisjes klaar. 1 met azijnzuur, 1 met ethanol en 1 met zwavelzuur.

Klem de brede reageerbuis (liever een kolf of erlenmeyer?) aan het statief en schenk hier de 20,8ml azijnzuur in.

Alles bij elkaar maximaal halfvol!!

Schenk daar bij de 20,8 ml ethanol. Uit een reageerbuis??

Mengen

En als laatste 1 ml geconcentreerd zwavelzuur.

Dit roeren we door met het roerstaafje.

Kooksteentjes toevoegen

Na goed roeren zetten we de stop met de glasbuis (dik en lang genoeg?geen koeler beschikbaar?) er doorheen op de reageerbuis.

Verwarm met een brander, nee, liever een kookplaat oid een bekerglas met water.

Laat hierin het reageerbuisje kolf? zakken.

Daarna voegen we na 10 minuten 10 ml water toe. is te kort minstens een uur als je redelijke opbrengst wil hebben.

eerste wassing beter met bicarbonaat oplosssing., dan nog minstens 2 keer met water.

Om de twee lagen duidelijk zichtbaar te maken voegen we jood toe. jood is niet nodig, buisje beetje scheef houden zie je de scheiding wel)

Om nu het water te verwijderen gaan we ..??

scheidtrechter of pipet

groetjes!
Deze werkwijze lijkt mij iig niet geheel veilig.

Zie opmerkingen

Reageer