[scheikunde] Evenwicht zwak zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Evenwicht zwak zuur

Nou, ik heb zo ongeveer de halve forum doorgenomen en kwam veel leuke dingen tegen maar niets dat me zou hebben kunnen helpen, dus hoopte ik wat hulp te kunnen krijgen~ Ennn ik weet dat m'n 'aantal berichten gepost' niet al te veel indruk opwekt x]. Bij voorbaat veeel dank!

-

De vragen zijn min of meer wel duidelijk maar de uitkomsten die we kregen leken zééér onwaarschijnlijk, bijvoorbeeld zuurconstantes die bij geen elk zuur paste. En dus...

We hebben een titratie uitgevoerd van een willekeurig zwak zuur met natronloog (0,1010 M).

een versterkte zwakke zuur ( ca. 1M ) 10x verdund, 25 mL ervan gepipetteerd in een erlenmeyer van 250 mL en aangevuld tot 100 mL

Verandert de molariteit bij het aanvullen? is de concentratie nu dus x,xx mol/100 mL of x,xx mol/25 mL?

100 mL klinkt veel logischer maar 25 mL geeft een meer passender uitkomst |:

We hebben m.b.v. een pH-meter de pH waarde bepaald van het verdunde zwakke zuur: 3,02

Schijnbaar kan ik hiermee [H3O+]e, [B-]e én [HB]e bepalen?

[H3O+]e snap ik nog wel en blijkbaar heeft [B-]e dezelfde concentratie in evenwichtsstand, maar wat is [HB]e hier?

10-3,02 = 9,55 · 10-4 M = [H3O+] = [B-]

[H3O+][B-] = Kz = (9,55 · 10-4 · 9,55 · 10-4) / [HB]e = ?

[HB]e

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Evenwicht zwak zuur

met dat laatste wil ik je wel even helpen, met dat eerste laat ik je zelf nog even rekenen.

die HB is de evenwichtsconcentratie van het zwakke zuur zelf. Zwakke zuren veroorzaken een evenwichtssituatie in water:

HB <=> H+ + B-

Die concentratie van je zwakke zuur die je daar hebt is wat men noemt de analytische concentratie (gemakkelijker: de totale concentratie) en dus de som van alle evenwichtsconcentraties van de vormen waarin je zwakke zuur voorkomt.

Die kan je dus enkel berekenen met kennis van de zuurconstante

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Evenwicht zwak zuur

Mmm, snelle reactie o.o

-

Eerste vraag:

100 mL zou logischer moeten zijn, omdat er niets aan het aantal mol stof dat ik heb verandert maar ik doe er wel 75 mL gedestilleerd water bij. hoger volume, geen verandering in hoeveelheid stof = lager concentratie

Als dit inderdaad klopt, geen probleem. Ik denk dat m'n vraag dan meer 'is er een of andere regel die ik heb gemist of iets dergelijks' is.

Tweede vraag:

*is nu nog meer verward*

Ik moet hier op een of andere manier de zuurconstante berekenen. (vergissing, vergeten te zeggen in m'n vorige post)

En als het goed is heb ik daarvoor [H3O+]e, [B-]e én [HB]e nodig. Maar:
Die kan je dus enkel berekenen met kennis van de zuurconstante
[HB]e kan ik niet bepalen zonder de zuurconstante?

EDIT:

Uit m'n handleiding voor deze titratie:

'Hieruit is [HB]e, de concentratie van het in evenwicht overgebleven zuur, eenvoudig te berekenen. In evenwicht is namelijk gewoon de hoeveelheid opgelost zuur (uit de titratie) min de hoeveelheid gesplitst zuur (H3O+]'

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Evenwicht zwak zuur

juist, dat heb ik over het hoofd gezien, sorry :)

dat is het principe van de massabalans

Reageer