Argonlaser

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Argonlaser

Ik studeer momenteel het eerste jaar chemie op de universiteit. We kregen de opdracht om informatie op te zoeken over enkele onderwerpen. De eerste vraag was :

U gaat experimenten uitvoeren met een 100 mW CW argonlaser. Waarop moet u letten alvorens deze experimenten aan te vatten? zijn er speciale hulpmiddelen vereist? Is dit anders indien de laser slechts 1 mW vermogen zou hebben? En indien hij 600 mW vermogen zou hebben?

Over het principe van de argonlaser en enkele veiligheidsrisico's heb ik voldoende informatie verzameld, maar misschien dat iemand iets meer weet over de speciale hulpmiddelen die vereist zijn? Of over de laatste 2 bijvragen, over die vermogens vind ik weinig tot geen informatie...

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Argonlaser

Met lasers werken houdt altijd risico's in op het gebied van oogletsel. Lasers worden daarvoor ingedeeld in verschillende klassen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety

Uiteraard maakt de klasse van de laser dus ook welke mate van oogprotectie noodzakelijk is, en gebruim van interlocks enzovoorts.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Argonlaser

Dank u :)

Weet je misschien ook iets wat de verschillende vermogens voor gevolgen hebben?

Berichten: 173

Re: Argonlaser

Misschien moet je ook rekening houden met dat sommige laser experimenten bij hoog vacuum gaan. en dat sommige stoffen (on)gevoelig voor de soort laser zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Argonlaser

en dat sommige stoffen (on)gevoelig voor de soort laser zijn.
Dat heeft niet direct met de veiligheidsmaatregelen te maken natuurlijk!
Weet je misschien ook iets wat de verschillende vermogens voor gevolgen hebben?
Dat is niet 1-2-3 te beantwoorden, want dat hangt behalve van de golflengte ook af van de vermogensdichtheid (dus de beamdiameter).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Argonlaser

Dank u, over dit vacuüm heb ik inderdaag nog niets vermeld in mijn antwoord, het zal er zeker bij komen te staan :)

Berichten: 173

Re: Argonlaser

JFeenstra schreef: en dat sommige stoffen (on)gevoelig voor de soort laser zijn.
Dat heeft niet direct met de veiligheidsmaatregelen te maken natuurlijk!
True maar het is wel zonde van je Titan (1 miljoen euro) als je er per ongeluk een verkeerde stof in stopt die loskomt van de target en je TEM kapot maakt.

Berichten: 5

Re: Argonlaser

Ik had al gevonden dat deze lasers zeer warm kunnen worden, en bij hogere vermogens moeten ze water- of luchtgekoeld worden, maar ik betwijfel het of dit een voldoende antwoord op deze vraag is...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Argonlaser

Ja, ze moeten flink gekoeld worden..!

Wij hadden een argonlaser in gebruik (output geloof ik ~500 mW) die een whopping 6 gallons koelwater per minuut verslond (dus een litertje of 23). En dat ding stond zo 8 uur per dag aan... je begrijpt dat het waterverbruik in die dagen flink was.

Tegenwoordig hebben we een diodelasertje met 1W vermogen maar niet meer koeling dan een heatsink :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: Argonlaser

Maar denk je dat mijn antwoord voldoende is? We kregen zo 4 vragen en moesten hierover een verslag schrijven van 8-9 pagina's, dus ik vermoed dat ze vrij gedetailleerde informatie verwachten...

Reageer