zoutgehalte vergelijken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

zoutgehalte vergelijken

ik moet voor een werkje voor het school een analyse voor het bepalen van zoutgehalte in de schelde op verschillende vragen.

ik denk niet dat dat gaat door neerslagvorming met zilvernitraat omdat je dan nog andere Cl ionen gaat neerslagen die in het water al zaten buiten het zout.

kent iemand een andere methode of moet ik dan gewoon het zoutgehalte bepalen in zoetwater en en zeewater en zo vergelijken?

alvast bedankt

Berichten: 266

Re: zoutgehalte vergelijken

droogdampen

Berichten: 173

Re: zoutgehalte vergelijken

Ga eerst eens na wat zouten zijn en welke je zou willen bepalen.

Berichten: 8

Re: zoutgehalte vergelijken

staat nioet duidelijk in de opdracht gegeven maar ik veronderstel het NaCl dat je moet bepalen, maar in water zitten ook nog andere zouten zoals MgCl enzo...

Re: zoutgehalte vergelijken

Gewoon totaal zout zoals chemister al zegt droogdampen en wegen

Berichten: 8

Re: zoutgehalte vergelijken

oke bedankt!

Berichten: 1

Re: zoutgehalte vergelijken

Beste Chemie student aan de KHK, ik vermoed Stijn,

De bedoeling is dat je zelf een oplossing zoekt voor dit probleem en bepaalde hulpmiddelen zoals deze achterwege laat!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: zoutgehalte vergelijken

Zapras schreef: Beste Chemie student aan de KHK, ik vermoed Stijn,

De bedoeling is dat je zelf een oplossing zoekt voor dit probleem en bepaalde hulpmiddelen zoals deze achterwege laat!
:D LOL :D

Betrapt!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zoutgehalte vergelijken

Altijd leuk, leraren die van het bestaan van chemieforum afweten :P

Berichten: 4

Re: zoutgehalte vergelijken

Vooral als het een onnozelaar is die dezelfde opdracht moet maken ;)

Is het eigenlijk mogelijk om alleen de hoeveelheid NaCl dat in zeewater zit te berekenen?

Of gaat dat niet doordat andere zouten erin zitten die ook uit Na of Cl bestaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zoutgehalte vergelijken

Ik heb altijd moeite met het gegeven dat er zo en zoveel NaCl in zeewater zit. Er zit namelijk ook nog magnesium, bromide, sulfaat en nog wat ionen in.

Als je leest dat er 30 g NaCl en 2 g MgSO4 in een liter zeewater zit, dan zeg ik: niet waar, er zit 29 g NaCl, 1 g MgSO4, 1 g Na2SO4 en 1 g MgCl2 in.

(Opmerking: dit zal qua aantal mol niet exact kloppen, maar het gaat om het idee).

Zeewater bevat zouten. Je kunt wel zeggen dat het grootste deel NaCl is, maar niet exact hoeveel. Beter is om te zeggen dat zeewater zoveel g Na+, zoveel g Mg2+, zoveel g Cl-, enz. bevat.

Berichten: 4

Re: zoutgehalte vergelijken

Ok, bedankt. Dan ga ik gewoon het massaprocent van alle zouten die in het zeewater zit bepalen doormiddel van uitdampen.

Eerst alles wegen (water + zouten)

verwarmen, de oven in zodat het water weg is

en terug wegen (alleen de zouten)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zoutgehalte vergelijken

Houd je wel rekening met het kristalwater, anders kom je veel te hoog uit... 8-)

;)

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: zoutgehalte vergelijken

http://www.emis.vito.be/EMIS/Media/referen...C_III_A_001.pdf

Lees dit ook eens, misschien heb je er iets aan. 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zoutgehalte vergelijken

Marjanne schreef: Houd je wel rekening met het kristalwater, anders kom je veel te hoog uit... 8-)

;)
Zo'n droogstolp en dan het drooggedampte spul daar een nachtje in laten staan ;)

Reageer