UV spectrofotometrie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

UV spectrofotometrie

heej :P en dat komt goed uit want ik zit hier op het vragenforum :D .

Wij zijn voor school bezig met spectrofotometrie. Nu is een van die opdrachten een voorschift te zoeken dat er mee te maken heeft. De infrarood spectrofotometer is bij ons op school kapot dus daarom kwam ik al snel bij de UV spectrofotometer. Voorschriften voor de VIS hebben we al. Heeft misschien een van jullie hier een voorschrift voor mij dat te maken heeft met UV spectrofotometrie ??

BVD

Roy Afbeelding

Berichten: 9

Re: UV spectrofotometrie

hey battie boy,

Jij zit bij mij op school tog:P?

Hebben ze dit vorige week tijdens de theorie niet uitgedeeld?:P

check je laterz [-X

Berichten: 15

Re: UV spectrofotometrie

ja dat klopt 8-)

En nee.... dat is niet tijdens de theorie les uitgelegd..

afschrijven en afscheid nemen van die kerel denk ik dan maar . Morgen ben je de mijne :twisted: straks denken ze nog dat ik dom ben 8-[

GRTZ

Berichten: 111

Re: UV spectrofotometrie

straks denken ze nog dat ik dom ben
Als je je zo blijft gedragen zal dat er wel een keer van komen ja..

Het complete internet staat vol met voorschriften over UV spectrometrie. Je hoeft alleen maar 'uv spectrometric determination' in te typen bij google en je mag kiezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: UV spectrofotometrie

OK, slowchat-uurtje is afgelopen. Het forum is niet bedoeld voor onderlinge onzin-communicatie...
afschrijven en afscheid nemen van die kerel
... en houd vooral respect voor elkaar.
Voorschriften voor de VIS hebben we al. Heeft misschien een van jullie hier een voorschrift voor mij dat te maken heeft met UV spectrofotometrie ??
Er bestaat niet zoiets 'het' protocol voor VIS-spectrofotometrie. Waar het om gaat is welk experiment je wilt doen. Het experiment dicteert feitelijk daarmee of je VIS, IR of UV moet gebruiken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 391

Re: UV spectrofotometrie

UV gaat identiek aan Vis, alleen kwartscuvetje gebruiken.

UV/Vis is fundamenteel verschillend van IR!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: UV spectrofotometrie

UV gaat identiek aan Vis, alleen kwartscuvetje gebruiken.
Technisch meestal wel maar toch vind ik dit niet juist.

Als experiment X is opgesteld om met VIS uitgevoerd te worden kun je niet zomaar UV gebruiken 'omdat de VIS kapot is'.
UV/Vis is fundamenteel verschillend van IR!!
Nou... absorptie=absorptie. Zelfde principe. Alleen behoeft IR meestal veel meer monstervoorbereiding.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: UV spectrofotometrie

Nou, in zoverre zit er natuurlijk wel verschil tussen IR en UV absorptie dat je bij UV absorpties krijgt naar naar een hogere singlet state en bij IR slechts in de vibratieregionen blijft. Dat is niks nieuws voor je natuurlijk, maar ik bedoel ermee te zeggen dat "absorptie=absorptie" misschien een beetje té kort door de bocht is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: UV spectrofotometrie

Uiteraard heb je op dat gebied gelijk! Ik vind dat alleen niet echt 'fundamenteel anders'. Tenminste niet in die mate dat dat voor mensen met chemlevel 3 van belang is :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 391

Re: UV spectrofotometrie

gravimetrus schreef: UV gaat identiek aan Vis, alleen kwartscuvetje gebruiken.
Technisch meestal wel maar toch vind ik dit niet juist.

Als experiment X is opgesteld om met VIS uitgevoerd te worden kun je niet zomaar UV gebruiken 'omdat de VIS kapot is'.
UV/Vis is fundamenteel verschillend van IR!!
Nou... absorptie=absorptie. Zelfde principe. Alleen behoeft IR meestal veel meer monstervoorbereiding.
de meettechniek is fundamenteel anders. UV/Vis en FTIR

Wat je beoogd met UV/Vis is ook fundamenteel anders dan FTIR

Wat je meet op moleculair niveau is ook in essentie wat anders.

De monstervoorbereiding voor IR stelt tegenwoordig met een ATR ook niet zoveel meer voor.

En om even de puntjes op de I te zetten,

Absorptie meten we zelden, je bedoelt waarschijnlijk absorbantie (extinctie) of in het engels absorbance.

Reageer