Springen naar inhoud

veilige stinkbom? project voor school

• Log in om te kunnen reageren

-2pac-

-2pac-

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2008 - 18:14

beste mensen

ik heb over 2 weken een project ik wil het over stank houden
en ik ga uitleggen hoe een stinkbom in werking gaat en weet iemand hoe je er een maakt liefst een veilige alvast bedankt

Veranderd door -2pac-, 15 februari 2008 - 18:15

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2008 - 18:52

Je mag niets vragen over bommen en drugs op dit forum.
Gewoon eventjes googlen, en je vindt wel enkele hits.
succes en voorzichtig zijn :P

PS: over stank, zou ik eerder een ander experiment doen, bv iets met zwavelverbindingen ofso... Of misschien over parfums of esters...

-2pac-

-2pac-

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2008 - 19:07

hebben jullie dan een idee want ik weet weinig van chemie

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 februari 2008 - 19:41

Je zou sowieso iets met geur kunnen doen en dan voor je praktische deel een ester maken. Een ester is het product van een reactie tussen een carbonzuur als azijnzuur en een alcohol zoals ethanol. Met het gegeven voorbeeld kun je lijmgeur maken, met een andere combinatie van carbonzuur en alcohol zijn natuurlijk ook dingen te maken die wel lekker ruiken :)

Als je toch stank erbij wil betrekken: boterzuur laten reageren met ethanol geeft je een ester die naar ananas ruikt, terwijl boterzuur zelf naar zweetvoeten ruikt.

Veranderd door FsWd, 15 februari 2008 - 19:44

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2008 - 19:44

Er zijn stoffen die wanneer ze samen komen een stinkend gas vormen.

Raaaaaaaar project. ik heb het over H2S voor alle duidelijkheid.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 februari 2008 - 19:52

Houd er rekening mee, als je toch waterstofsulfide wil maken, dat dit toch een redelijk giftige stof is. Je zou het op microschaal kunnen maken met beginhoeveelheden van 5 g ofzo.

Je maakt dit het makkelijkst door ijzersulfide te laten reageren met een zuur. Met 5 g ijzer(II)sulfide maak je al gauw zo'n litertje waterstofsulfide.

Veranderd door FsWd, 15 februari 2008 - 19:53

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 15 februari 2008 - 22:17

Met 5 g ijzer(II)sulfide maak je al gauw zo'n litertje waterstofsulfide.

En je houdt je presentatie en de je mede-leerlingen en leraar staan op de gang door het glas naar een steeds bleker wordende presentator te kijken.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2008 - 23:44

Ik vind gram reacties al geen micro schaal meer ook......

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2008 - 00:08

En je houdt je presentatie en de je mede-leerlingen en leraar staan op de gang door het glas naar een steeds bleker wordende presentator te kijken.

Ik ga er natuurlijk vanuit dat bovengenoemde persoon zo slim is om een trekkast te gebruiken.

pe1pme

pe1pme

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2008 - 09:53

Je zou ook boterzuur kunnen nemen. Een heel stuk veiliger en je maakt er zeker geen vrienden mee.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2008 - 14:27

Lees je het volledige topic wel als je reageert?

Je zou sowieso iets met geur kunnen doen en dan voor je praktische deel een ester maken. Een ester is het product van een reactie tussen een carbonzuur als azijnzuur en een alcohol zoals ethanol. Met het gegeven voorbeeld kun je lijmgeur maken, met een andere combinatie van carbonzuur en alcohol zijn natuurlijk ook dingen te maken die wel lekker ruiken smile.gif

Als je toch stank erbij wil betrekken: boterzuur laten reageren met ethanol geeft je een ester die naar ananas ruikt, terwijl boterzuur zelf naar zweetvoeten ruikt.

-2pac-

-2pac-

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2008 - 16:29

Ik ga er natuurlijk vanuit dat bovengenoemde persoon zo slim is om een trekkast te gebruiken.

ja

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2008 - 20:51

Ik zou het anders doen. Niet 5 gram in een zuurkast, maar slechts 100 mg, dan wel buiten de zuurkast. Dan blijf je ver onder de gevaarlijke dosis, maar het is wel heel goed te ruiken voor iedereen. In een zuurkast 5 gram nemen is niet echt zinvol lijkt mij, omdat alleen de mensen buiten rondom de school iets ruiken, maar jij en je klasgenoten niets (als je een goede zuurkast hebt) :P .

Doe dit wel vlak voor het einde van het lesuur, aan het eind van de middag of net voor een pauze zodat er tijd is om te luchten. Anders krijg je zo'n situatie van 'als dank voor het aangenaam verpozen...' voor de volgende groep.

Veranderd door woelen, 16 februari 2008 - 20:53

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2008 - 12:47

Het lijkt mij wel leuk als je een heerlijke ester, afgeleid van boterzuur maakt, en die aan allen laat ruiken.
Vervolgens voer je een hydrolyse uit door wat (geconcentreerd zwavel)zuur toe te voegen.
Als je vervolgens je parfum weer laat ruiken, zal deze een stuk minder aantrekkelijk zijn.
Ik weet niet zeker of dit experiment goed werkt - dit is allemaal theorie natuurlijk - maar ik zou zeggen: probeer het eens uit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures