Roest op messen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 190

Roest op messen

Hallo,

sinds kort hebben we thuis een afwasmachine. Maar nu we die hebben komt er regelmatig roest op de messen en vorken die we gebruiken. (vroeger hadden we het niet toen we gewoon met de hand afwasten)

Nu is mijn vraag: wat doe je eraan?

Zou het helpen om af en toe het bestek eens in azijnzuur te leggen om de roest te laten verwijderen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Roest op messen

Je messen zijn blijkbaar niet geschikt voor de vaatwasser.

Heb je trouwens wel zout toegevoegd aan de vaatwasser?

Re: Roest op messen

Je hebt te maken met kontaktcorrosie, metaal op metaal

Hoofdstuk 7.2 in de volgende link

http://www.hamos.nl/technische.pdf

Berichten: 774

Re: Roest op messen

De roest verdwijnt ook als je ze in een koolzuurhoudend drankje steekt bv coca cola.

Maar ik zou eerst bovenstaande oplossingen al eens proberen, want verkomen is beter als genezen ;)

Berichten: 190

Re: Roest op messen

Labstuff schreef:

Heb je trouwens wel zout toegevoegd aan de vaatwasser?
Tuurlijk hebben we er zout aan toegevoegd.

Vorig trimmester hebben we op school enkele toepassingen gezien ivm reactiesnelheden. Onze leerkracht had daar een opmerking gemaakt dat je messen niet mag afwassen in warm water, omdat dit dan zo het roestproces versnelt. Daar dacht ik eerst ook aan, omdat een vaatwasmachine toch wel zeer warm water gebruikt (70°C, bij een duurperiode van ongeveer 2uur) en dit is wel warmer dan gewoon afwaswater... maar eigenlijk zou dit toch niet mogen...

Berichten: 190

Re: Roest op messen

Gerard schreef: Je hebt te maken met kontaktcorrosie, metaal op metaal

Hoofdstuk 7.2 in de volgende link

http://www.hamos.nl/technische.pdf
Dit zou zeer goed kunnen, maar volgens de tabel die ik vond via je link klopt het toch niet helemaal omwille van het feit dat de messen van inox zijn... (zo staat het er toch op)

Re: Roest op messen

Kontaktcorrosie is ook niet mijn specialiteit maar mijn "ervaring" is dat in de vaatwasser het uitmaakt welke bestekken bij elkaar staan.

Je hebt wel je inox maar zet je er geen schilmesje met een andere samenstelling bij?

Misschien is een van de andere forumleden in staat wat meer licht op deze meterie te werpen.

Berichten: 190

Re: Roest op messen

Gerard schreef: Je hebt wel je inox maar zet je er geen schilmesje met een andere samenstelling bij?
In de vaatwasser is er wel een aparte onderverdeling voor het bestek met 8 vakjes en dus proberen we wel alle messen in een vakje te steken en alle vorken apart, etc. maar natuurijk liggen die sorteervakjes amper van elkaar dus het zou kunnen dat er hier en daar wel een ander soort materie bij elkaar komt maar dat is echter zeer miniem denk ik...

Berichten: 774

Re: Roest op messen

Ja de corrosie vindt volgens mij plaats via het medium, je afwaswater.

Het zal inderdaad wel te maken hebben met een edeler metaal dat zich in je afwasmachine bevindt...

Maar ja, nu is je probleem nog niet opgelost...

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Roest op messen

Heeft er gewoon mee te maken dat het metaal te lang in een vochtige en warme ruimte zit.

Wat heel goed helpt is na het wassen direct de deur open doen en bestek eruit halen.

En niet een hele nacht laten zitten.

Ik heb hier hetzelfde probleem.

Berichten: 190

Re: Roest op messen

Ok, bedankt

Re: Roest op messen

Een fabrikant van RVS bestek met informatie, vocht is inderdaad de belangrijkste parameter maar er is meer aan de hand.

http://www.eternum.com/site/html/htm/technologie.asp?lg=nl

Berichten: 774

Re: Roest op messen

Ja dit is inderdaad interessante materie ! :)

Reageer