zout elektrolyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

zout elektrolyse

hoi

wat is de beste/veiligste manier om elektrolyse van zout te doen om chloorgas te maken zonden onvrijwillige zelfmoord te plegen en in de krant te staan onder de titel: "jongen 15 sterft aan zelf gemaakt chloorgas" :eusa_sick:

of is het niet mogelijk omdat het natrium gaat reageren met het water en dat de krant van volgende week er zo zal uit zien: "jongen 15 sterft aan natrium explosie" [!]

of is het niet mogelijk om de chloor uit natrium chloride te halen :cry:

en hoe kan je chloorgas vloeibaar magen want op wikipedia staat dat het kan maar hoe (of is dit een staats geheim)

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zout elektrolyse

Waar wil je het allemaal voor gebruiken? Het klinkt tot nu toe alsof je een of ander b03mrecept op internet hebt gevonden en nu probeert aan grondstoffen te komen. Het lijkt me beter dat je een basischemie boek koopt en eens het hoofdstuk electrolyse openslaat. Wat je op deze manier gaat krijgen is dat je inderdaad chloride oxideert:

2 Cl- --> Cl2 (g) + 2e-

Maar ondertussen alleen maar water reduceert:

2 H2O + 2e- --> 2 OH- + H2 (g)

Je natrium zal dus een ionpaar vormen tot natriumhydroxide, wat dus een base is.

De opstelling in een redelijk gesloten kleine ruimte + vonkje zal inderdaad een krantenkop opleveren, maar dan eentje die over waterstof gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zout elektrolyse

en hoe kan je chloorgas vloeibaar magen want op wikipedia staat dat het kan maar hoe
Gassen kunnen vloeibaar worden gemaakt door ze af te koelen (en nee, dat is geen staatsgeheim). Het kookpunt van Chloor staat op diezelfde wikipedia pagina: afkoelen tot -35 graden Celsius is genoeg.

Berichten: 4

Re: zout elektrolyse

Waar wil je het allemaal voor gebruiken? Het klinkt tot nu toe alsof je een of ander b03mrecept op internet hebt gevonden en nu probeert aan grondstoffen te komen.
moet ik eens opzoeken :P

ik ga het niet gebruiken voor en bepaald doel (als ik het ga maken)

ik heb vaak gewoon vragen zoals ik ooit heb gevraagd hoe je lachgas maakte (heb ik ook nooit gedaan) en op -35°C aan +- 9bar is lachgas ook vloeibaar :oops:

je krijgt dus een mengeling van het chloorgas en (zuurstof of waterstof) hangt er vanaf welke pool het is (ik weet niet welk)

bedankt alemaal Afbeelding

Berichten: 4

Re: zout elektrolyse

FsWd schreef:Waar wil je het allemaal voor gebruiken? Het klinkt tot nu toe alsof je een of ander b03mrecept op internet hebt gevonden en nu probeert aan grondstoffen te komen. Het lijkt me beter dat je een basischemie boek koopt en eens het hoofdstuk electrolyse openslaat. Wat je op deze manier gaat krijgen is dat je inderdaad chloride oxideert:

2 Cl- --> Cl2 (g) + 2e-

Maar ondertussen alleen maar water reduceert:

2 H2O + 2e- --> 2 OH- + H2 (g)

Je natrium zal dus een ionpaar vormen tot natriumhydroxide, wat dus een base is.

De opstelling in een redelijk gesloten kleine ruimte + vonkje zal inderdaad een krantenkop opleveren, maar dan eentje die over waterstof gaat.
waar gaat het zuurstof naartoe?

komt die dan ook terecht bij het chloor? want aan de ene kant krijg je dus waterstof en de andere zuurstof en chloor...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zout elektrolyse

Welk zuurstof? Je ziet toch duidelijk hydroxide ontstaan? Alleen de sterkste oxidator en reductor reageren, en dat is hier niet water, maar chloride als reductor.

Reageer