Extractie/Stoomdestillatie Eugenol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Extractie/Stoomdestillatie Eugenol

Hallo mensen,

op school hebben wij afgelopen woensdag een stoomdestillatie op kruidnagelen uitgevoerd. Hierbij is bij mij verkoling opgetreden, en het destillaat is niet melkwit zoals het hoort te zijn, maar iets troebeliger wit. Er vormen zich ook wat olieplasjes, maar volgens onze leraar maakt dat niet echt uit, we konden nu juist controleren of we extra extractiestappen nodig hadden.

Nu vraag ik me af, wat zouden die verontreinigingen kunnen zijn, die het destillaat troebel maken, en zijn er nog extra extractiestappen nodig?

Ons stappenplan nu is eerst 2x met ether extraheren, dan 2x met loog, dan verzuren met HCl en dan 2x extraheren met ether (en dan droogkoken met een rotatiefilmverdamper).

Nog een vraag is, kan ik er bij het verzuren van uitgaan dat ik gewoon een equimolaire hoeveelheid HCl moet gebruiken als de loog die ik heb toegevoegd?

Berichten: 391

Re: Extractie/Stoomdestillatie Eugenol

Je moet bij stoomdestilleren natuurlijk de zaak niet droog laten koken.

De olie is waarschijnlijk je eugenol.

Extraheer het destillaat 2 keer met porties ether.

Droog de gecombineerde etherfracties op watervrij magnesiumsulfaat.

filter, damp ether af.

Klaar

http://www.uwosh.edu/faculty_staff/kedrows...5-exp%205-8.pdf

Berichten: 3

Re: Extractie/Stoomdestillatie Eugenol

Nou ja goed, ik bedoelde eigenlijk meer hoe het zit met die vervuiling maar de extractie is goed gegaan (2x ether, 2x loog en toen weer 2x ether, en met calciumsulfaat) en de olie is inderdaag de eugenol, maar dat was bekend

Toch bedankt

Berichten: 1

Re: Extractie/Stoomdestillatie Eugenol

Hallo,

kan er me iemand vertellen wat hier het nut is van de extracties met loog en daarna die met een zuur ( hier HCl ) ?

Dank voor de moeite .

Reageer