Eiwit bradford bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Eiwit bradford bepaling

Hey,

We gebruiken een eiwit bradford methode om lage concentraties eiwit te bepalen. Concentratiereeks is 1 tot 10 µg/ml. Het probleem is dat we ook een 0,5% fenol in het medium hebben zitten dat erg stoort met de analyse. Deze moet aan de ijkreeks worden toegevoegd omdat de samples die gemeten moeten worden deze fenol ook bevat. Precipitatie is niet aan te raden omdat we met een te lage concentratiereeks werken.

Iemand nog een goede suggestie voor een alternatieve methode?

Alvast bedankt.

Re: Eiwit bradford bepaling

Kan een blanco met 0,5 % fenol het probleem niet grotendeels verhelpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Eiwit bradford bepaling

Voorzover ik weet is 0,5% fenol juist de concentratie die de beste resultaten geeft (verbetering gevoeligheid/lineariteit) in een Bradfordbepaling, maar dat is redelijk eiwitafhankelijk. Gangbare eiwitten zouden weinig storing moeten ondervinden en eerder moeten opknappen van 0,5% fenol. Kijk je naar een specifiek eiwit of naar totaal-eiwit? Ik zou een calibratie-eiwit gebruiken dat in AZ-samenstelling het eiwit waarin je geïnteresseerd bent redelijk benadert. Verder kom ik niet zomaar op een alternatief. Je sluit zelf acetonbehandeling al uit, en de gangbare andere eiwitassays zijn veel vatbaarder voor fenol-interferentie. Er zijn hoogstens wat berekeningsmodellen bekend die je los kunt laten op je resultaten. Als je online toegang tot tijdschriften hebt kun je eens kijken in

Analytical Biochemistry 346 (2005) 43-48

Berichten: 16

Re: Eiwit bradford bepaling

Bedankt voor de reactie,

Wij gebruiken in onze blanco ook 0,5% fenol. En de bradford assay is opgezet om totaal eiwit gehalte te meten. Fenol heeft blijkbaar invloed op het bradford reagens, waarschijnlijk komt dit door de OH groep in fenol? OH groepen stimuleert toch de coomassie rood naar coomassie blauw? Dit zou theoretisch moeten storen met de kleine concentratie eiwit? Ik heb ook in een artikel gelezen dat de toevoeging van fenol juist de bradford assay ten goede komt, ik snap alleen niet hoe.

Bovendien zie ik vaak na toevoeging van reagens blauwe 'slierterige' neerslag, kan het zijn dat coomassie moleculen met elkaar neerslaan. Of is dit de fenol die met coomassie neerslaat?

Als eiwit reeks gebruiken we BSA, misschien is hier nog een beter alternatief voor.

Gr.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Eiwit bradford bepaling

Fenol heeft twee eigenschappen: het is zuur (maar dat is niet boeiend, omdat Bradfordreagens sowieso wat zuur is), en het kan dmv fysisorptie ook aan je Coomassie gaan hangen.

Misschien dat je je fenol kunt complexeren met polyvinylpyrrolidon (een paar mg per mL)...

Zie je verschil tussen een BSA-calibratierijtje met 0.5% fenol + Coomassie en een calibratierijtje zonder 0.5% fenol + Commassie?

Berichten: 16

Re: Eiwit bradford bepaling

Ik heb verschillende concentraties fenol getest, 0,1% 0,2% 0,3% en 0,4%. Wat duidelijk werd is dat de absorbance van de hogere standaarden ook en de helling hoger wordt waardoor betere correlatiecoefficient verkregen wordt.

Wat is het voordeel van complexeren met polyvinylpyrrolidon? krijg je dan neerlsag wat af te draaien is?

Re: Eiwit bradford bepaling

Misschien een domme vraag: je maakt je ijklijn toch wel met medium?

mijn apparaat is kapot :x barst de stekker zit er niet in :oops:

Reageer