over vanalles

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 17

over vanalles

even 3 vraagjes:

1. je hebt suiker dat is een vaste stof, hoe komt het dan dat het korrels zijn en niet een klomp? (kan ook met zout)

2. in een vacum heb je daar negatieve druk/zuigingskracht? of hoe zit dat als je daar iets in doet?

3. als men kernfusie gebruikt onstaat er een plasma en omdat dat zo heet word gebruiken ze magneten i.p.v. legeringen om het in de reactor te houden. mijn vraag daarop zijn dat plus of min magneten?
Everything Is Connected

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: over vanalles

1. Stel dat je een klein beetje vocht aan suiker zou toevoegen. Dan wordt het een klomp. Hoe maak je er dan weer korrels van?

2. Wat bedoel je met 'daar iets in stoppen'? In een vacuüm is niks, dus als je een vacuum hebt heerst daar geen druk.

3. Bestaat er zoiets als een magneet met alleen 'plus' en geen 'min' (bij magneten heet dat trouwens 'noord' en 'zuid')?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 774

Re: over vanalles

Misschien een leuke aanvulling over vacuum; geluid plant zich voort in een medium bv lucht, water... maar vacuum heeft/is geen medium dus geluid plant zich niet voort.

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: over vanalles

in reactie op Beryllium:

1. ja maar als je bijvoorbeeld zout wint uit de zee dan worden het korrels en niet een klomp. en hoe kan het dat het niet meteen een klomp word?

2. over dat vacum, ik heb van mijn leraar geleerd als je iets in een vacum stopt het uit elkaar word getrokken. dus er moet toch iets zijn dat het uit elkaar trekt?

3. als je door een spoel een gelijk stroom laat stromen, krijg je toch een plus en een min pool... en dan vraag ik me af welke pool gebruikt word om die plasma deeltjes weg te stoten... want je kunt de min pool gebruiken om de elektronen af te stoten en de plus pool om de kern af te stoten... maar als je min gebruikt worden de elektronen af gestoten en de kern aangetrokken dus ik snap niet helemaal hoe ze dat doen....
Everything Is Connected

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: over vanalles

1. Dat wordt echt wel een klomp, als je lang genoeg wacht. Als er veel kiemen zijn om te kristalliseren krijg je veel kleine korreltjes die aan elkaar gaan groeien.

3. je haalt hier een en ander door elkaar, zoek eens op elektrische velden en magnetische velden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: over vanalles

2. Dat is onzin. Een negatieve druk kan overigens ook niet, wel een lagere dan atmosferische druk. Wat je wel krijgt is dat stoffen eerder koken omdat de dampspanning bij een gereduceerde druk vlugger is bereikt.

Berichten: 516

Re: over vanalles

2. Dat is onzin. Een negatieve druk kan overigens ook niet, wel een lagere dan atmosferische druk. Wat je wel krijgt is dat stoffen eerder koken omdat de dampspanning bij een gereduceerde druk vlugger is bereikt.
Ja onzin in de strikte zin van het woord, maar op middelbare scholen wordt (dacht ik) vaak van een negatieve druk gesproken. Correcter zou zijn een onderdruk. Maar alles hangt natuurlijk af van wat je als referentiepunt neemt he. Hier op aarde staat een vacuüm op onderdruk, maar als je dat in de ruimte zou doen, dan is er een omgevende vacuüm, en dus staat een vacuüm helemaal niet op onderdruk.

Berichten: 23

Re: over vanalles

Misschien een leuke aanvulling over vacuum; geluid plant zich voort in een medium bv lucht, water... maar vacuum heeft/is geen medium dus geluid plant zich niet voort.
Eigenlijk fysyica

Misschien een leuke vraag die mij al lang intrigeert over vacuum (maar eigenlijk ook op aarde buiten een vacuum); waarin plant licht zich voort? Een theorie zegt dat dit de zogenaamde ether is. Ik stel me dit soms voor als punten in een rooster dat niet uit massa bestaat, maar dat model laat ik evenzovaak weer los. Ik heb er geen model voor dat me bevredigd.

Berichten: 915

Re: over vanalles

FsWd schreef: 2. Dat is onzin. Een negatieve druk kan overigens ook niet, wel een lagere dan atmosferische druk. Wat je wel krijgt is dat stoffen eerder koken omdat de dampspanning bij een gereduceerde druk vlugger is bereikt.
Ja onzin in de strikte zin van het woord, maar op middelbare scholen wordt (dacht ik) vaak van een negatieve druk gesproken. Correcter zou zijn een onderdruk. Maar alles hangt natuurlijk af van wat je als referentiepunt neemt he. Hier op aarde staat een vacuüm op onderdruk, maar als je dat in de ruimte zou doen, dan is er een omgevende vacuüm, en dus staat een vacuüm helemaal niet op onderdruk.
Dat is het verschil tussen "gauge" en "absolute". De 2 termen die je kan terugvinden op een manometer.

Een manometer met "absolute" erop geeft op dit moment 1 bar aan. Een manometer met "gauge" erop geeft (ook) op dit moment 0 bar aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: over vanalles

3. als je door een spoel een gelijk stroom laat stromen, krijg je toch een plus en een min pool... en dan vraag ik me af welke pool gebruikt word om die plasma deeltjes weg te stoten... want je kunt de min pool gebruiken om de elektronen af te stoten en de plus pool om de kern af te stoten... maar als je min gebruikt worden de elektronen af gestoten en de kern aangetrokken dus ik snap niet helemaal hoe ze dat doen....
Voor kernfusie wordt het plasma 'gevangen' gehouden in een torus (donut) vormig magneetveld. Dit wordt niet met electrostatische velden gedaan zoals je suggereert.

Het torusvormige magneetveld heeft geen noord- of zuidpool waardoor je het zou kunnen zien als een oneindig lang magneetveld. Wanneer je geladen deeltjes in een magneetveld brengt dan gaan ze in spiraalvormige banen langs de veldlijnen van het magneetveld 'lopen'. Dit komt door de Lorentzkracht. Deze kracht staat loodrecht op het magneetveld en loodrecht op de bewegingsrichting van een lading.

Omdat er geen einde aan het magneetveld is in de torus blijven de geladen deeltjes (zowel de positieve als negatieve) rondjes door de torus draaien.

Zo'n apparaat waarin een torusvormig magneetveld wordt gecreëerd heet een tokamak

Berichten: 516

Re: over vanalles

Een manometer met "absolute" erop geeft op dit moment 1 bar aan. Een manometer met "gauge" erop geeft (ook) op dit moment 0 bar aan.
Waarschijnlijk. Gewoon een kwestie van referentieniveau dus. Ik dacht dat wij in de lessen hydrodynamica ook enkele keren de buitendruk (zijnde atmosfeerdruk) aannamen als 0 atm. Het wordt wel meer gebruikt denk ik...

Om op de "ether"vraag te antwoorden: momenteel wordt, denk ik, nog algemeen aangenomen dan elektromagnetische golven geen medium nodig hebben om zich in voort te planten, omdat er nog niet gevonden is wat 'ether' nu net is. Misschien vinden ze dat ook nooit. Toch zijn wetenschappers er naar op zoek...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: over vanalles

Toch kun je een vacuum beter meten in relatie tot een echte nul-druk dan als verschil met de buitendruk. Vergeet niet dat de buitendruk nogal kan varieren. Een vacuum van -0,7 bar in Lima is beduidend steviger dan een vacuum van -0,9 bar in Amsterdam.

Zuigkracht bestaat niet. Wat jij als een zuigkracht ziet is eigenlijk een drukkracht aan de andere kant.

Berichten: 391

Re: over vanalles

Een manometer met "absolute" erop geeft op dit moment 1 bar aan. Een manometer met "gauge" erop geeft (ook) op dit moment 0 bar aan.
Gauge is engels voor (vacuum/druk/mano) meter.

Berichten: 173

Re: over vanalles

Is het misschien nuttig te stellen dat er duidelijk verschil zit tussen het vacuum waarover we het op de middelbar school hebben en vacuum zoals wetenschappers dat kennen. in echt vacuum zit niks maar op de middelbare wordt er vaak over een vacuum gesproken als er ergens lagere druk dan 1 bar is en er 'lucht' naar toe wordt gezogen (afzuiging)

ik denk dat de oorspronkelijke vraag mee te maken heeft met wat gebeurt er als ik plotseling stof in me buchner opstelling krijg.

Berichten: 391

Re: over vanalles

epiphonix schreef: Een manometer met "absolute" erop geeft op dit moment 1 bar aan. Een manometer met "gauge" erop geeft (ook) op dit moment 0 bar aan.
Waarschijnlijk. Gewoon een kwestie van referentieniveau dus. Ik dacht dat wij in de lessen hydrodynamica ook enkele keren de buitendruk (zijnde atmosfeerdruk) aannamen als 0 atm. Het wordt wel meer gebruikt denk ik...

Om op de "ether"vraag te antwoorden: momenteel wordt, denk ik, nog algemeen aangenomen dan elektromagnetische golven geen medium nodig hebben om zich in voort te planten, omdat er nog niet gevonden is wat 'ether' nu net is. Misschien vinden ze dat ook nooit. Toch zijn wetenschappers er naar op zoek...
EM straling heeft geen medium nodig om zich te kunnen voortplanten.

"De ether" is een al lang verlaten begrip uit de tijd dat men nog dacht dat radio "golven", net als geluid altijd een medium nodig hebben om zich door voort te bewegen.

Dat medium noemde men ether.

Reageer