Tecubrander aan sluiten op gasfles

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Tecubrander aan sluiten op gasfles

Hallo allemaal,

Ik heb thuis een teclubrander die ik graag wil aansluiten op een gasfles

(heb geen gas aansluiting in de schuur).

Maar dat kan toch niet omdat er zo'n druk op deze fles staat dat de tecubrander + slangen stuk barsten???

Wat moet ik doen om dit te voorkomen. Moet ik een reduceer-ventiel gebruiken?? En hoe moet ik dat dan gebruiken??

Ik heb het over zo'n gasfles:

Afbeelding

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Tecubrander aan sluiten op gasfles

Daar zul je inderdaad een gasdrukregelaar tussen moeten schroeven.

Dat soort gevallen zijn altijd vast geregeld op een bepaalde druk zodat je achter de regelaar een constante druk hebt, ongeacht wat in de fles zit.

Berichten: 9

Re: Tecubrander aan sluiten op gasfles

Dus stel je heb een gigantische druk op een bepaalde fles dan blijft de druk altijd gelijk.

bijvoorbeeld:

te hoge druk--> reduceer-ventiel-->normale druk

lagere druk-->reduceer-ventiel--> normale druk

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Tecubrander aan sluiten op gasfles

Nou je reduceerventiel zal natuurlijk wel een maximumdruk aankunnen. Vraag anders aan diegene die je de fles levert of hij die dingen heeft liggen of waar je eraan kunt komen.

En natuurlijk kan de flesdruk ineens onder de reduceerdruk komen te liggen, dit betekent dat je fles natuurlijk ver leeg is :P

Berichten: 9

Re: Tecubrander aan sluiten op gasfles

En wat kan een normale teclubrander/bunsen + slangen aan (wat voor druk)

P.s. wat is precies het verschil tussen een teclubrander en een bunsen-brander??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Tecubrander aan sluiten op gasfles

jdkees1 schreef: En wat kan een normale teclubrander/bunsen + slangen aan (wat voor druk)

P.s. wat is precies het verschil tussen een teclubrander en een bunsen-brander??
Dat zou op je brander en slang moeten staan; tot hoeveel druk ze gecertificeerd zijn.

Berichten: 915

Re: Tecubrander aan sluiten op gasfles

Een (bunsen)brander werkt op enkele millibars. Ik gok (pure gok) dat een ontspanner tot 30 mbar gaat. Ik heb tussen zo'n ontspanner op mijn fles en mn brander een kraantje gemonteerd (even snel gemaakt met teflon en koperen buis) Zo kan ik een vlam van ongeveer een halve meter toch wat kleiner krijgen.

Altijd oppassen met vuur en gas hé ;)

Berichten: 391

Re: Tecubrander aan sluiten op gasfles

Een teclubrander is gemaakt voor aardgas (methaan) niet voor butaan.

Als je de brander voor butaan wilt gaan gebruiken zal de "verstuiver" aangepast moeten worden voor de juiste lucht/gas verhouding.

Dit naast het juiste reduceerventiel dat je moet gebruiken.

Berichten: 391

Re: Tecubrander aan sluiten op gasfles

FsWd schreef: Daar zul je inderdaad een gasdrukregelaar tussen moeten schroeven.

Dat soort gevallen zijn altijd vast geregeld op een bepaalde druk zodat je achter de regelaar een constante druk hebt, ongeacht wat in de fles zit.
De druk in de gasfles is, zolang er vloeibaar gas in zit, constant (bij constante temp).

Berichten: 915

Re: Tecubrander aan sluiten op gasfles

gravimetrus schreef: Een teclubrander is gemaakt voor aardgas (methaan) niet voor butaan.

Als je de brander voor butaan wilt gaan gebruiken zal de "verstuiver" aangepast moeten worden voor de juiste lucht/gas verhouding.
Ik heb de ervaring dat een brander ontwikkeld voor "propaan", "methaan" of "butaan" ook brandt op een ander gas.

Berichten: 391

Re: Tecubrander aan sluiten op gasfles

epiphonix schreef:
gravimetrus schreef: Een teclubrander is gemaakt voor aardgas (methaan) niet voor butaan.

Als je de brander voor butaan wilt gaan gebruiken zal de "verstuiver" aangepast moeten worden voor de juiste lucht/gas verhouding.
Ik heb de ervaring dat een brander ontwikkeld voor "propaan", "methaan" of "butaan" ook brandt op een ander gas.
Nobelprijs.

Doe mij dan ff de brander voor stikstof :P

Berichten: 915

Re: Tecubrander aan sluiten op gasfles

gravimetrus schreef:
epiphonix schreef:
gravimetrus schreef: Een teclubrander is gemaakt voor aardgas (methaan) niet voor butaan.

Als je de brander voor butaan wilt gaan gebruiken zal de "verstuiver" aangepast moeten worden voor de juiste lucht/gas verhouding.
Ik heb de ervaring dat een brander ontwikkeld voor "propaan", "methaan" of "butaan" ook brandt op een ander gas.
Nobelprijs.

Doe mij dan ff de brander voor stikstof :P
Een ander alkaan dan.

Nee niet hoger dan 4 koolstoffen of wilde je paraffine ook proberen?

Berichten: 14

Re: Tecubrander aan sluiten op gasfles

waterstof ? acetyleen ?

MSR maakt branders die perfect werken (onder druk) met methanol, ethanol, benzine, coleman-fuel en nog een paar

Die kom je wel niet tegen in een labo.

Glasblazerijbranders kunnen makkelijk aan de soort brandstof worden aangepast door de verstuiver aan te passen. Aardgas is natuurlijk populairder, anders sta je daar met een gasfles, een zuurstoffles en een persluchtaansluiting.

P.

Reageer