Springen naar inhoud

Determinantie tabel

• Log in om te kunnen reageren

ccc

ccc

• >100 berichten
  • 211 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2008 - 20:50

Hey,

Als mijn metingen niet overeenkomen met de determinatietabel, wat zijn de mogelijke oorzaken?

voorbeeld: lipase test +: salmonella typhimurium. De determinatietabel zegt dat het een negatieve test als resultaat moet zijn. Ik heb met de andere groepen vergeleken of dat klopt. Ook zij hebben een positieve test. Hoe komt dat?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2008 - 21:25

Dan zou ik eerst eens de bron van de determinatietabel opzoeken en kijken of deze wel betrouwbaar is. Misschien eens een andere tabel gebruiken?
Of de test nog eens over doen. Het lijkt me sterk dat een determinatietabel niet klopt, gezien die normaal al minstens enkele decennia gebruikt worden. Eventuele fouten zouden dus reeds lang opgemerkt zijn. Overloop elke stap nog eens. Misschien heb je zelf helemaal geen S. typhimurium in handen!

ccc

ccc

• >100 berichten
  • 211 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2008 - 21:29

De determinatietabel is betrouwbaar. Dat heeft de lector gezegd. Zij zei dat de fout aan ons ligt. Ik dacht aan de voedingsbodem. Misschien is dat niet goed bereid. Ik weet het niet zo zeker.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 18 februari 2008 - 22:00

De detrminatietabel is betrouwbaar.
1. Is de tabel compleet, ik denk het niet maar voor school zal het voldoende zijn.
2. Het aangeboden sample is niet wat de lector meent te weten.
3. Je testmaterialen zijn niet wat je denkt dat ze zijn.
4. Je uitvoering van de test is niet korrect.

Gezien je opmerking dat andere groepen dezelfde resultaten krijgen zal punt 4 niet van toepassing zijn.
De fout moet dus in een van de eerste 3 punten zitten.
Punt 1,2 Een manier om dat te controleren is ergens anders een gegarandeerd goed sample te krijgen en de resultaten te herhalen
Punt 3 Alle testmaterialen uit een gegarandeerde nieuwe bron zient e verkrijgen.

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2008 - 22:10

kan je dan eens die lipase + test beschrijven? wat doe je, welke stoffen gebruik je en wat probeer je aan te tonen.

Mij lijkt het dat je probeert aan te tonen dat de bacterie een lipase kan aanmaken. En het lijkt me sterk dat dat afhangt van een voedingbodem.

linolium

linolium

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 13:26

Als je zeker bent dat de tabel in orde is zal het waarschijnlijk aan één van volgende oorzaken te wijten zijn

a) je hebt je lipase test niet goed uitgevoerd
b) de gebruikte reagentia zijn reeds vervallen
c) je staal is bijbesmet met nog een andere bacterie
d) het is geen Salmonella

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3322 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2008 - 14:17

1 is niet waarscheinlijk omdat meerder ploegen hebben de zelfde afwijkende resultaten.

misschien is je determinatie tabel wel betrouwbaar maar niet volledig.

just a tought

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

linolium

linolium

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 14:40

Welke tests heb je nog gedaan? en kloppen deze?
Heb je de salmonella gekweekt op een KIA?
En uit welk staal is de salmonella afkomstig? Faesces, urine of dergelijke, niet dat dit een invloed zou mogen hebben op het resultaat.

Veranderd door linolium, 21 februari 2008 - 14:41

ccc

ccc

• >100 berichten
  • 211 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2008 - 13:16

experiment catalase test:

bij catalase test moet bij pseudomonas aeruginosa gas aanwezig zijn, maar we hebben geen gas: HOE KOMT DAT?

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3322 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 februari 2008 - 21:21

of je test is niet volledig of je hebt simpelweg geen (of dode) Pseudomonas aeruginosa

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

linolium

linolium

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2008 - 11:35

ben je wel zeker dat je reagentia in dit geval je H2O2 nog niet vervallen zijn . anders zal het waarschijnlijk te wijten zijn aan geen of een dode bacterie zoals archerbarry zegt

# Moderatoropmerking
Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
Overigens is een beetje letten op je spelling en zinsbouw beslist geen zonde, het is geen MSN hier.

Veranderd door Beryllium, 25 februari 2008 - 11:39

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures