Nederland deed proeven met gifgas

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 32

Nederland deed proeven met gifgas

Het zal waarschijnlijk enorm uit zijn verband zijn getrokken door de media en het is al jaren geleden,

maar misschien dat er toch mensen nieuwschierig zijn.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/3339499...en__.html?p=2,1


Ik ben benieuwd om welke stof het gaat.. ik heb het nergens kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Nederland deed proeven met gifgas

het is de telegraaf. die moet je zowiezo al met een klomp zout nemen.


verder, had je anders verwacht?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 32

Re: Nederland deed proeven met gifgas

Ik denk wel dat het artikel waar is, de telegraaf haalt denk ik gewoon uit sensatiezucht ouwe koeien uit de sloot.

Ik had wel verwacht dat Nederland in het verleden proeven heeft gedaan met dergelijke strijdmiddelen, zoals elk geindustrialiseerd land in het verleden heeft gedaan.


Het wordt alleen gebracht op een manier waarop het lijkt alsof

TNO een strafbaar feit heeft gepleegt en de kooien met ratten wordt er expliciet bij vermeld zodat o.a. de partij voor de dieren straks weer met boze reacties kan komen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Nederland deed proeven met gifgas

precies.


achja dan heeft de pvdd weer wat te zeuren
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 111

Re: Nederland deed proeven met gifgas

nagemaakt gifgas met de naam Stof X
Zou de schrijver iets teveel Powerpuff girls hebben gezien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Nederland deed proeven met gifgas

je zal het haast denken ;)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 107

Re: Nederland deed proeven met gifgas

Waarschijnlijk gaat het over VX gas. Je hebt een reeks V-gassen en eentje daarvan is VX, vandaar de naam stof X denk ik.

VX gas is niet zo onbekend eigenlijk, de film 'the rock' kent iedereen wel, daar is VX de stof die in die groene bolletjes zit. Sarin gas komt in the rock ook aan bod, waar het verstopt zit in een pop.


"The original agent, tabun, was discovered in Germany in 1936 in the process of work on organophosphorus insecticides. Next came sarin, soman and finally the most toxic, VX, a product of commercial insecticide laboratories prior to World War II."


VX staat volgens dit fragment bovenaan het lijstje van andere bekende gifgassen. En dat zou ook zo zijn voor stof x. Versterkt toch mijn vermoeden.


Tja VX is niet echt een gas maar een vloeistof met een heel hoge vluchtigheid, fysiek iets broom-achtigs dus.


PS: Vanwaar de gebruikersnaam 'Sarin'? ;)


EDIT: Hier de link naar VX op wikipedia

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Nederland deed proeven met gifgas

De bekende zenuwgassen van de G-serie (Sarin, Tabun, Soman) en de V-serie (VX) hebben allemaal een kookpunt van ruimschoots boven de 100 graden C. Van deze groep is VX - dat eruitziet als motorolie - degene met de laagste vluchtigheid (en de hoogste molmassa en kookpunt), maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door het feit dat je van VX veel minder hoeft binnen te krijgen om plat te gaan. De LD50 van Tabun is bijvoorbeeld 400x zo hoog als die van VX.

Berichten: 32

Re: Nederland deed proeven met gifgas

PS: Vanwaar de gebruikersnaam 'Sarin'? ;)

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...opic=5028&st=75

Waarschijnlijk gaat het over VX gas.

Er staat in het artikel vermeld dat het gas van Franse komaf is, VX is door de Britten ontwikkeld in de jaren '50.

Later is de productiemethode van dit "gas" doorgespeeld naar de Amerikanen, in ruil voor Informatie over thermonucleaire wapens.


Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij zijn Amerika en Engeland de enige 2 landen die weten hoe VX geproduceerd wordt, waarvan alleen Amerika nog een voorraad heeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Nederland deed proeven met gifgas

misschien ben ik hier een beetje pessimisties maar volgens mij zijn zulke dingen niet geheim te houden voor landen onderling.


in die kringen is een spionnetje hier en een bug daar snel geplaatst.


en wat naar de media gebracht wordt is ook niet altijd 100% zuivere koek.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 448

Re: Nederland deed proeven met gifgas

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij zijn Amerika en Engeland de enige 2 landen die weten hoe VX geproduceerd wordt, waarvan alleen Amerika nog een voorraad heeft.
Wikipedia:
VX is produced via the "Transester Process". This entails a complex chemical transition whereby phosphorus trichloride is methylated to produce methyl phosphonous dichloride. The resulting material is reacted with ethanol to form a diester. This is then transesterified to produce the immediate precursor of VX. Finally, the immediate precursor is reacted with sulfur to form VX.


VX can also be delivered in binary chemical weapons which mix in-flight to form the agent prior to release. Binary VX is referred to as VX2, and is created by mixing O-(2-diisopropylaminoethyl) O'-ethyl methylphosphonite (Agent QL) with elemental sulfur (Agent NE) as is done in the BIGEye aerial chemical bomb. It may also be produced by mixing with sulfur compounds, as with the liquid dimethyl polysulfide mixture (Agent NM) in the cancelled XM-768 8-inch binary projectile program.
The US is destroying chemical weapons stockpiles containing VX in several locations and providing support for Russian destruction activities.

Rusland heeft/had dus ook VX.

Berichten: 292

Re: Nederland deed proeven met gifgas

Inderdaar Rusland had het ook en het zou mij niet verbazen dat nog enkele andere landen het hadden of nog steeds hebben. Irak zou het VERMOEDELIJK ook aangekocht hebben. Maarja wat kan je tegenwoordig nog geloven wat over irak gezegd wordt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Nederland deed proeven met gifgas

dat er veel (radioactief) zand ligt en het een ongeloofelijk rot klimaat heeft.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 292

Re: Nederland deed proeven met gifgas

Héhé ja dat misschien wel

Reageer