Synthese biodiesel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Synthese biodiesel

Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik een experimentje doen met zonnebloem olie en methanolaat (een oplossing van NaOH in zuivere methanol).

Methanol is een gevaarlijke stof om mee te werken, hebben jullie ervaring met dit soort experimenten, en waar ik eventueel op moet letten? Veiligheid voor alles.

Ik heb de chemiekaart al bestudeerd, en ken dus de gevaren.

Is dit experimentje in een zuurkast uitvoeren een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Synthese biodiesel

Let op: methanolaat is niet hetzelfde als NaOH opgelost in methanol. Er wordt daarbij weliswaar methanolaat (a.k.a. methoxide / methylaat) gevormd (door het evenwicht CH3OH + OH- <-> CH3O- + H2O), maar dat gaat om zeer kleine hoeveelheden.

Natriummethanolaat als vaste stof is een wit poeder; je moet hierbij zuren, oxidatoren en metalen uit de buurt houden en oppassen voor stofexplosies.

Oplossingen van natriummethanolaat in methanol zijn veel corrosiever dan oplossingen van NaOH in methanol en vreten je huid en zenuwen op voor je pijn voelt.

Methanol is niet zo heel spannend, dat moet je gewoon niet opdrinken of over jezelf heen gooien. Oplossingen van NaOH in methanol zijn corrosief maar kunnen verder niet zo heel veel kwaad.

Alle proefjes waarbij je niet met waterige oplossingen van ongevaarlijke zouten werkt, horen in de zuurkast thuis. Als je handschoenen gebruikt, let er dan op dat je die zeer regelmatig verwisselt (ivm doorslaan).

Berichten: 13

Re: Synthese biodiesel

Bedankt voor je uitleg. Aangezien we toch maar heel weinig methanolaat nodig hebben is het denk ik prima te maken met de bovenstaande methode NaOH + methanol. Of niet?

En als ik je dus goed begrijp dan ontstaat er, op corrosiviteit na, een vrijwel ongevaarlijke natriummethanolaat-oplossing?

Edit* Ik zie dat we inderdaad natriummethanolaat nodig hebben

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Synthese biodiesel

Je hebt inderdaad methanolaat nodig (en geen NaOH in MeOH). Als ik het goed heb wil je methylesters maken. Je moet er dan voor zorgen dat je zo watervrij mogelijk werkt, omdat je anders evenwichten en een hoop rotzooi (verzeping van vrije vetzuren) krijgt. Aangezien NaOH in MeOH in evenwicht is met water en methanolaat zou ik het niet gebruiken.

Oftewel: natriummethanolaat (NaOMe) oplossen in kurkdroge methanol (extra voorzichtig zijn dus) en knallen maar.

Berichten: 13

Re: Synthese biodiesel

In mijn module staat dat als je NaOH bij zuivere methanol oplossing doet, je dan natriummethanolaat krijgt en dat we daarmee gaan werken.

Is dat fout volgens jou, Ruben? Kan ik beter jouw manier gebruiken?

Of komt het feitelijk op hetzelfde neer?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Synthese biodiesel

Ik denk dat de in jouw module beschreven methode ook wel zal werken. Je zal alleen waarschijnlijk wel een iets lagere opbrengst krijgen met NaOH in methanol dan met NaOMe in methanol. Maar ach, je gaat geen complete dieselfabriek opzetten, neem ik aan, dus dan maakt het ook niet zoveel uit. Probeer het maar gewoon uit zo het voorgeschreven is.

Berichten: 13

Re: Synthese biodiesel

Ga ik doen.

Hartstikke bedankt voor je reacties.

Berichten: 391

Re: Synthese biodiesel

OH- is echt niet sterk genoeg om het alcoholische proton er vanaf te plukken (kijk naar de Ka van methanol en de Kb van OH-)

De OH- heb je nodig voor de base gekatalyseerde omestering van je triglyceriden met methanol.

Methanolaat komt daarbij volgens mij niet in het mechanisme om de hoek kijken

Al je Namethanolaat nodig hebt laat je methanol (gecontroleerd) reageren met natrium metaal.

Verder is methanol behoorlijk giftig (dampen!!!) en uitermate brandbaar (brand zonder zichtbare vlam)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Synthese biodiesel

gravimetrus schreef: OH- is echt niet sterk genoeg om het alcoholische proton er vanaf te plukken (kijk naar de Ka van methanol en de Kb van OH-)

De OH- heb je nodig voor de base gekatalyseerde omestering van je triglyceriden met methanol.

Methanolaat komt daarbij volgens mij niet in het mechanisme om de hoek kijken

Al je Namethanolaat nodig hebt laat je methanol (gecontroleerd) reageren met natrium metaal.
Dat is niet waar. Methanol is zuurder dan water, wat betekend dat het evenwicht:

NaOH + MeOH <-> NaOMe + H2O

meer rechts ligt.

Overige gewone alifatische alcoholen zijn in het algemeen wel minder zuur dan water en worden minder effectief gedeprotoneerd met NaOH.

Overigens is het naar mijn idee wel gemakkelijker om de omestering zuur-gekatalyseerd uit te voeren (triglyceride en methanol koken met een beetje zwavelzuur)

Berichten: 223

Re: Synthese biodiesel

Overigens is het naar mijn idee wel gemakkelijker om de omestering zuur-gekatalyseerd uit te voeren (triglyceride en methanol koken met een beetje zwavelzuur)
mag ik vragen wat het nut van het zwavelzuur hierin is?

vetzuur produceren?

Berichten: 13

Re: Synthese biodiesel

Even tussendoor: ik heb het experiment met succes uitgevoerd.

Maar discussieer gerust verder hoor :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Synthese biodiesel

DrQuico schreef:Overigens is het naar mijn idee wel gemakkelijker om de omestering zuur-gekatalyseerd uit te voeren (triglyceride en methanol koken met een beetje zwavelzuur)
mag ik vragen wat het nut van het zwavelzuur hierin is?

vetzuur produceren?
Zwavelzuur katalyseert de omestering.

Dit komt door protonering van de carbonyl zuurstof. Dit maakt het hieraan gehechte koolstofatoom electrofieler. Omdat deze electrofieler is zal die gemakkelijker met het alcohol (nucleofiel) reageren. Hiernaast protoneert zwavelzuur ook het zuurstofatoom van de vertrekkende groep (glycerol) waardoor dit ook gemakkelijker gaat.
John.Braun schreef:Even tussendoor: ik heb het experiment met succes uitgevoerd.
Dat is mooi Afbeelding

Berichten: 223

Re: Synthese biodiesel

zwavelzuur IPV KOH dus

volgende week eens proberen in het echtje

Berichten: 7

Re: Synthese biodiesel

Nog een late reactie op de vraag over de methanolaat probleem. Een NaOH zal voor de KATALYTISCHE hoeveelheid zorgen van de methanolaat ion. De proefbeschrijving is dus 100% juist.

Reageer