[scheikunde] Bepaling Fe in ijzerzout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Bepaling Fe in ijzerzout

Hey,

Ik moest voor school deze redox(?)titratie uitvoeren: ijzerzout met kaliumpermanganaat. Het ijzerzout zit in een oplossing met aqua dest en 2 M zwavelzuur. Het totale volume was 20 ml(10 ml ijzerzoutopl. en 10 ml H2SO4) en de hoeveelheid ijzerzout was 2,06 g. Voor de titratie was 5,00 ml KMnO4 nodig. Ik moet het massapercentage Fe in ijzerzout met dit alles bepalen, maar ik kom al niet eens wijs uit de reactievergelijking...ik ben niet zo 'n ster hier in...Please help!

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Bepaling Fe in ijzerzout

Je hebt het hier over een redoxreactie.

Laten we dus maar eens beginnen met de halfreacties.

Oxidator is hier het permanganaat, reductor is het ijzer.

Welke halfreacties zou je kunnen opstellen (klik hier voor een handig topic)?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 316

Re: [scheikunde] Bepaling Fe in ijzerzout

Volgens mij mis je iets: de molariteit van je kaliumpermanganaat.

Als je die wel hebt: hoeveel mol permanganaat zit er in 5,00 mL?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Bepaling Fe in ijzerzout

Klopt, sorry, die was ik er vergeten bij te zetten :P Dat was 0,0200 M. Wat jullie zeggen bevestigt in ieder geval wat ik ongeveer had. Dit is wat ik nu heb:

De reactievergelijking is:

Oxidatiereactie: MnO4- + 8 H+ + 5 e- --> Mn2+ + 4 H2O

Reductiereactie: Fe2+ --> Fe3+ + e-



Totaalreactie:

MnO4- + 8 H+ + 5 Fe2+ --> Mn2+ + 4 H2O + 5 Fe3+

Ik heb gemiddeld 5,00 ml KMnO4-oplossing gebruikt. De molariteit hiervan is 0,0200 M, dus 0,0200 mmol.ml-1. In 5,00 ml zit dan 5 . 0,0200 mmol.ml-1 = 0,100 mmol. Dit reageert in de verhouding 1:5 met ijzer (zie Totaalreactie). 0,100 mmol MnO4- reageert dus met 0,500 mmol Fe2+.


Nou zit ik alleen met één vervelend gegeven: de ijzerzoutoplossing bevatte ook zwavelzuur. Het lijkt me sterk dat die niet meedoet met de hele reactie...Dat is eigenlijk waar ik helemaal niet uit kom. Klasgenoten kwamen ook tot dezelfde reactievergelijking + conclusie, maar waren ook het zwavelzuur vergeten... Doet het iets of niet?

:-k

Edit 1:Zou er bijvoorbeeld geen FeSO4 gevormd kunnen worden of iets dergelijks?

Edit 2: als ik het zwavelzuur helemaal buiten beschouwing laat kom ik op een massapercentage ijzer van 0,14%. Is dat een beetje reëel?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Bepaling Fe in ijzerzout

Het zwavelzuur heb je in ieder geval nodig om de redoxreactie op te laten treden: kijk maar naar de eerste halfreactie!
Zou er bijvoorbeeld geen FeSO4 gevormd kunnen worden of iets dergelijks?
IJzer(II)sulfaat is heel redelijk oplosbaar. Maar stel dat je een beetje neerslag zou vormen; wat zou er dan gebeuren?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Bepaling Fe in ijzerzout

Permanganaat kan tot verschillende mangaanverbindingen reageren, afhankelijk van de zuurgraad.

Je kiest als halfreactie de reactie in zuur milieu (+ 8H+) tot Mn2+. Het zwavelzuur doet dus wel degelijk mee; als je geen zwavelzuur zou toevoegen zou je deze halfreactie niet mogen gebruiken. Er zou dan ook geen Mn2+ ontstaan, maar mangaan(IV)oxide.

Daarbij: als je in BINAS tabel 45 kijkt, zie je dat mangaan- en ijzer(II)-sulfaat allebei goed oplosbaar zijn.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Bepaling Fe in ijzerzout

Tuurlijk, stom! Nu klopt alles tenminste :P

@ Beryllium: wat bedoel je precies?

Bedankt iedereen, nu kan ik de rest van de opdrachten ook wel maken :)

Reageer