Titratie methode salpeterzuur/zwavelzuur mengsel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Titratie methode salpeterzuur/zwavelzuur mengsel

Hallo,

Ik heb een mengsel water/salpeterzuur/zwavelzuur. Ik zou die willen titreren om de concentratie H2SO4 en HNO3 in dat mengsel te bepalen. Heeft iemand daar een methode voor???

Dank u ;)

Berichten: 316

Re: Titratie methode salpeterzuur/zwavelzuur mengsel

je zou kunnen proberen dit te doen met iets wat neerslaat met sulfaat, en daarna met een base je salpeterzuur bepalen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titratie methode salpeterzuur/zwavelzuur mengsel

...waardoor je weer ee nieuw anion introduceert wat met de zwavelzuurprotonen dus een nieuw zuur vormt :P . Enige anion dat dat niet doet is natuurlijk nitraat, dus je moet goed bijhouden hoeveel je toevoegt omdat je die nodig hebt in de eindberekening

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Titratie methode salpeterzuur/zwavelzuur mengsel

Pak je toch twee verschillende monsters, de ene met bv CaCl2 titreen en de ander met NaoH, eerste geeft zwavelzuur de ander totaal zuur.

Berichten: 184

Re: Titratie methode salpeterzuur/zwavelzuur mengsel

met een zuur-base titratie wordt het totaal aan zuur bepaald.

Om nu het gehalte van de afzonderlijke zuren te bepalen zou je het nitraat gehalte of het sulfaat gehalte moeten bepalen.

Sulfaat zou je kunnen titreren met loodnitraat.

Nitraat zou je misschien fotometrisch kunnen bepalen

Berichten: 552

Re: Titratie methode salpeterzuur/zwavelzuur mengsel

Of je deelt je monster in twee, bepaalt in het ene het totaal zuurgehalte via titratie met NaOH en in het andere bepaal je het zwavelzuurgehalte door het sulfaat neer te slaan met bv Ba (gravimetrisch dus)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Titratie methode salpeterzuur/zwavelzuur mengsel

Duh... dat zeg ik toch ?

Lezen jullie wel?

Reageer