Springen naar inhoud

[scheikunde] Redoxreactie

• Log in om te kunnen reageren

saskia3333

saskia3333

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 19:32

hoi, ik zit in het zesde middelbaar en heb tegen morgen een toets over redoxreacties. heb er klein beetje moeite mee, mss de fout van de leerkracht :P zou iemand me willen helpen?
de oefening gaat als volgt :

K2S + KMnO4 + H2SO4 ----> S + MnO4

Ionensituatie :
5S2- + 2MnO4- ----> 5S + 2Mn2+ + 8H2O

reductor: S2-
oxidator: MnO4-

nu is mijn vraag : waarom staat er bij de ionensituatie voor S links en rechts een 5? kon je dat niet gewoon zo laten, er is toch evenveel van S aan de ene als aan de andere kant?

bedankt!

# Moderatoropmerking
Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 24 februari 2008 - 20:42

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2008 - 20:11

Stel de halfreacties eens op van permanganaat en zwavel. Misschien zie je dan waarom er een 5 moet. Overigens ontbreekt het zwavelzuur in je ionenvergelijking, maar je zou je analoog kunnen afvragen waarom het niet met een permanganaatmolecuul zou lukken, aangezien je de hoeveelheid water ook door 2 kunt delen.

Veranderd door FsWd, 21 februari 2008 - 20:12

saskia3333

saskia3333

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 20:37

volgens mijn leerkracht hoeft zwavelzuur er niet bij te staan, omdat deze enkel aantoont dat het om een zuur middel gaat. en van een halfractie heb ik nog niet echt gehoord...

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 20:53

dan heeft die leerkracht van jou het principe van redoxreacties precies toch niet goed uitgelegd.

Redox staat voor REDuctie en OXidatie. Bij zo een reactie treden dus twee halfreacties op:

een oxidatiereactie: hierbij verliest de verbinding elektronen (worden opgenomen door de oxidator) waardoor het oxidatiegetal verhoogt.

een reductiereactie: hierbij worden elektronen opgenomen door een verbinding (afkomstig van een elektronendonor: de reductor) waardoor het oxidatiegetal verkleint.

De globale reactie bestaat dus uit de som van deze twee halfreacties. Aangezien het aantal opgenomen elektronen (door de oxidator) gelijk moet zijn aan het aantal afgestane elektronen (door de reductor) moet je soms 1 of alle twee de halfreacties vermenigvuldigen.

Je moet het dus zo zien: de oxidator oxideert de reductor, en de reductor reduceert de oxidator.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2008 - 21:43

volgens mijn leerkracht hoeft zwavelzuur er niet bij te staan, omdat deze enkel aantoont dat het om een zuur middel gaat. en van een halfractie heb ik nog niet echt gehoord...

Als je leraar redoxreacties niet aan je verstand gepeuterd krijgt, wat let je om het boek eens te pakken?

netwerkdemon

netwerkdemon

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2008 - 19:17

Wij hebben op school ook pas redoxreacties gehad (MBO 3e jaar chemie) en hiervoor snapte ik er ook niks van (HAVO en MBO 2e jaar). Maar nu kwamen ze een keer met een duidelijker uitleg, misschien dat je er iets aan hebt:

REDOXREACTIES IN WATERIGE OPLOSSINGEN:
Regel 1:
Schrijf de oxidator op en tevens zijn gereduceerde vorm;
Schrijf de reductor op en tevens zijn geoxideerde vorm.

Regel 2:
Zorg dat het aantal atomen van elk element, met uitzondering van de waterstof- en zuurstofatomen, links en rechts in de vergelijking even groot is.

Regel 3:
De zuurstofbalans wordt kloppend gemaakt met behulp van watermoleculen.

Regel 4:
De waterstofbalans wordt kloppend gemaakt met behulp van waterstof ionen.

Regel 5:
In de oplossing zijn de waterstof ionen aanwezig in de vorm van hydroniumionen. Men moet nu an beide zijden van de vergelijking zoveel watermoleculen toevoegen als er watertofionen in de vergelijking staan.

Regel 6:
De ontbrekende lading wordt aangevuld met elektronen.

Regel 7:
Vermenigvuldig de vergelijkingen van de deelreacties zodanig dat het aantal opgenomen elektronen gelijk is aan het aantal afgestanen elektronen (aantal elektronen links en rechts gelijk dus).

Regel 8:
Door optelling van de vergelijking van de deelreacties verkrijgt men de vergelijking van de redoxreacties.

volg de regels stap voor stap en je komt er vrij snel aan uit
Life's all about chemistry

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures