Springen naar inhoud

- - - - -

Foliumzuur in Brood

• Log in om te kunnen reageren

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3327 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2008 - 09:29

jaja er is weer een discussie gaande omtrent vitamines.

Foliumzuur in brood

ik vraag me af, vrouwen die zwanger zijn of binnenkort worden is in mijn ogen een klein deel van de nederlandse bevolking. moet je dan aan bijna heel nederland extra foliumzuur geven voor die kleine groep.

dan denk ik dat je te maken ga krijgen met praktijken als het toevoegen van fluoride aan drinkwater midden vorrige eeuw.

wat is jullie mening hier over

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2008 - 10:02

Ik denk dat een dokter van een zwangere vrouw moet vermelden dat ze genoeg van iedere voedingscomponent moeten innemen. En ik veronderstel dat dit ook wel degelijk gebeurt, maar het fenomeen treedt vaker op bij allochtonen, en dan denk ik aan het feit dat ze niet kunnen lezen en schrijven...

Een 20j terug hebben ze zout, spagetti, pasta's ook gaan joderen, dit leek me wel een zťťr goede maatregel voor de gehele bevolking.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2008 - 14:07

Zie het probleem niet echt. Kijk, als dat nou THC was wat ze gingen toevoegen...

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 22 februari 2008 - 14:25

Ik denk dat een dokter van een zwangere vrouw moet vermelden dat ze genoeg van iedere voedingscomponent moeten innemen.

Ja, maar foliumzuur is ook juist nuttig voordat je daadwerkelijk zwanger bent. En aangezien zwangerschap niet altijd (goed) gepland is, heeft het dus wel degelijk nut.
Daar komt bij dat de eerste paar weken/maanden van een zwangerschap de aanstaande moeder niet direct bij de huisarts binnen zal stappen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3327 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2008 - 17:31

In engeland doen ze het al enige tijd. echter komen daar nu protesten van wetenschappers omdat mensen met bepaalde soorten kanker en andere aandoeningen juist een foliumzuur arm dieet moeten hebben gezien foliumzuur die kwalen juist verergerd.

zo volgens een engelse collega van me

linolium

linolium

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2008 - 19:40

En aangezien zwangerschap niet altijd (goed) gepland is, heeft het dus wel degelijk nut.

Daar heb je wel een goed punt, maar ik neem persoonlijk toch liever niet al die vitaminen als ik ze niet echt nodig heb.
Kwestie van ergens een gulden middenweg te vinden.

Foliumzuurbrood voor vrouwen die zwanger willen worden ofzo, of die verkeren en misschien ongewenst zwanger zouden worden hierdoor. Al is dit ook niet de beste oplossing

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 februari 2008 - 20:14

Foliumzuur heb je altijd wel nodig: http://nl.wikipedia....wiki/Foliumzuur

Een overmaat scheidt je toch uit omdat deze vitamine wateroplosbaar is.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2008 - 20:18

Weet een organisme dat wanneer ze een stof in overmaat in huis heeft? Ik ben niet (meer) thuis in de biochemische wereld..

linolium

linolium

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2008 - 21:30

wel don laat ons zeggen dat je lichaam weet wanneer het genoeg heeft jij staat daar zelf niet bij stil. je lichaam weet hoeveel van wat het nodig heeft maars best dat we niet om de tien minuten moesten stilstaan bij het feit of we wel genoeg natrium of calcium of vitaminen enzo binnen hebben
stel je voor :D

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2008 - 07:16

In engeland doen ze het al enige tijd. echter komen daar nu protesten van wetenschappers omdat mensen met bepaalde soorten kanker en andere aandoeningen juist een foliumzuur arm dieet moeten hebben gezien foliumzuur die kwalen juist verergerd.

zo volgens een engelse collega van me

Het is tijdens het onderzoek al gebleken dat bepaalde vormen van kanker doro foliumzuur worden verergerd.

De vraag is nu: ontstaat kanker, bepaalde vormen, niet door foliumzuur?
Ik zou het niet zo maar aan elke inwoner geven.
Trouwens, maximaal de helft van de inwoners heeft het maar nodig. Eigenlijk nog veel minder, vrouwen onder de 15(?) en boven de 50 hebben het niet meer nodig. Laat ik het dan houden op zo'n 20 Š 25 % van de bevolking.

Veranderd door drune134, 25 februari 2008 - 07:17

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3327 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 februari 2008 - 08:41

ik begin te denken dat de gezondheidsraad niet echt breed genoeg heeft gekeken.

Robin85

Robin85

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2008 - 12:55

ze moeten stoppen met alles te vitamineren, binnekort gaan we eerder moete oppassen om geen overdosis vit A en D binnen te krijgen dan om de ADI binne te hebben. Wie extra vitaminnen wil, koop supplementen, wie niet wil koop er dan geen

linolium

linolium

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2008 - 09:54

Daar geef ik Robin volledig gelijk in, vitaminen zijn goed maar ze moeten inderdaad ook niet beginnen ovderdrijven.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 11 maart 2008 - 10:33

binnekort gaan we eerder moete oppassen om geen overdosis vit A en D binnen te krijgen dan om de ADI binne te hebben

Is een opmerking die tot denken zet, maar ik vraag me af waar je op baseert dat je overdoses binnen gaat krijgen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Robin85

Robin85

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2008 - 10:47

ik basseer me op het feit dat ik in alles wat ik eet bijna toegevoegde vitamines zie. vitamine A en D zijn "schadelijk" of zeg maar niet meer zo gezond vanaf bepaalde dagelijkse innames.
Als ik zonder gevitamineerd voedsel al deze vitaminnen al voor 100% binnekrijg (ik eet vrij gevarieerd dus dat kan wel best zo zijn ook), dan krijg ik met al die extra spullen meer binnen dan men als nodig acht.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures