radioactieve stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

radioactieve stoffen

hallo

we zijn er achter gekomen dat in ons laboratorium radioactieve stoffen aanwezig zijn, maar weten niet welke. er staan geen potten met rtadioactieve tekens erop en ze hebben geen geigermuller teller.

Hoe kan ik bij ons op school op de oude potten zien welke stoffen radioactief zijn en/of bestaat er een lijst waarop ik kan zien welke stoffen verboden zijn in scholen.

alvast bedankt Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: radioactieve stoffen

Volgens mij bestaan er voor dit soort dingen ook opruimingsdiensten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: radioactieve stoffen

we zijn er achter gekomen dat in ons laboratorium radioactieve stoffen aanwezig zijn, maar weten niet welke. er staan geen potten met rtadioactieve tekens erop en ze hebben geen geigermuller teller
Hoe weet je dan dat er radioactieve stoffen aanwezig zijn?

Trouwens, er zijn ook GC detectoren met een radio actief element er in. Ook in sommige rookmelders zijn radioactieve stoffen aanwezig.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 292

Re: radioactieve stoffen

Het zal volgens mij alleszins geen plutonium of uranium zijn :D

En het feit dat er geen icoon van radioactiviteit op de pot staat en de leerlingen er zomaar bijkunnen. getuigt volgens mij van weinig gevoel voor veiligheid in je school

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: radioactieve stoffen

Misschien een domme vraag: maar hoe weet je dat je iets radioactiefs hebt dan? Meestal ontdek je dat juist door een (routine)test met een Geigerteller denk ik?

Enne, er zijn zat stoffen die van nature radioactief zijn, dat hoeft niet te betekenen dat het ernstig is.

[edit]

Iets eerder op OK klikken had geholpen :D Raspoetin was eerder :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 32

Re: radioactieve stoffen

Vreemd dat niemand op jullie school daar meer over weet.

Wij hebben voor kernfysicaproeven ook radioactieve stoffen staan (Co-60 en Sr-90) en die staan geregistreerd op naam van een docent die de verantwoording draagt voor die stoffen.

Deze zijn overigens opgeslagen in een loden koker, die in een kluis staan opgeborgen... echt niet gewoon in een potje op de plank.

Als jullie radioactieve stoffen op school hebben, dan moet er haast wel iemand zijn die van de aanwezigheid van die stoffen afweet.

Maar zoals jij de situatie omschrijft, betwijfel ik of het werkelijk om radioactieve stoffen gaat.

Wil je werkelijk uitsluitsel hebben, zorg dan dat je idd een Geiger-Müller teller krijgt... dan weet je het zeker.

Berichten: 3.145

Re: radioactieve stoffen

Die radioaktieve stoffen zijn vast en zeker verarmde uranyl-zouten of thoriumzouten. Beide zijn (zeer licht) radioaktief. Meest gangbaar zijn uranylnitraat, uranyl acetaat en thoriumnitraat.

De halfwaardetijd voor de radioactieve component in deze stoffen is ca. 4.5*109 jaar resp. 1.4*1010 jaar. Als het echt om deze stoffen gaat, dan zou ik me er niet druk om maken. De radioaktiviteit is dan zo laag dat het geen issue is. Ik zou me dan meer druk maken om de chemische giftigheid van deze stoffen. Ze zijn beide qua giftigheid vergelijkbaar met andere zware metalen als lood en kwik.

Als er andere radioaktieve stoffen zijn dan throrium of verarmde uranium verbindingen, gewoon in een pot op de plank, dan zou ik maar eens een opruimdienst laten komen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: radioactieve stoffen

misschien stoffen als radioactief jood of zilver.

dat zijn stoffen voor medische bepalingen en minder gereuguleerd.

meen ik temminste
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 14

Re: radioactieve stoffen

woelen schreef: Die radioaktieve stoffen zijn vast en zeker verarmde uranyl-zouten of thoriumzouten. Beide zijn (zeer licht) radioaktief. Meest gangbaar zijn uranylnitraat, uranyl acetaat en thoriumnitraat.

De halfwaardetijd voor de radioactieve component in deze stoffen is ca. 4.5*109 jaar resp. 1.4*1010 jaar. Als het echt om deze stoffen gaat, dan zou ik me er niet druk om maken. De radioaktiviteit is dan zo laag dat het geen issue is. Ik zou me dan meer druk maken om de chemische giftigheid van deze stoffen. Ze zijn beide qua giftigheid vergelijkbaar met andere zware metalen als lood en kwik.

Als er andere radioaktieve stoffen zijn dan throrium of verarmde uranium verbindingen, gewoon in een pot op de plank, dan zou ik maar eens een opruimdienst laten komen.
Hoogstwaarschijnlijk uranylacetaat, hoorde vroeger tot de standaardproducten van een apotheek, nu verboden. Werd ook nogal eens gebruikt voor keramiekkleuring, nu ook verboden.

Opwerking is zeer duur in België, ong 2500 € per verpakking, veel apothekers gebaren dan ook van krommen haas.

Woelen heeft volkomen gelijk met zijn opmerking : chemisch gesproken giftiger dan omwille van stralingsredenen (dacht dat het meestal een alfa-straler was maar ben niet zeker)

P.

Berichten: 3.145

Re: radioactieve stoffen

Het is inderdaad een (zeer zwakke) alfastraler. De straling kan ca. 25 mm in lucht overbruggen en slechts ca. 0,1 mm in glas, water, papier en andere vaste stoffen.

Berichten: 391

Re: radioactieve stoffen

Gaat het om bronnen of stoffen?

Ik vermoed bronnen.

Voor radioactieve stoffen heb je een vergunning nodig.

Op die vergunning behoren alle bronnen en stoffen geregistreerd te staan.

Er moet dan ook een aangewezen en gecertificeerde stralingsdeskundige zijn die verantwoordelijkheid draagt voor de bronnen en papierwinkel.

Detectoren bv een ECD bevatten ingekapselde bronnen die ook gewoon vergunningsplichtig zijn.

Voor de afvoer van bronnen bij scholen is een afdeling van de Universiteit Utrecht verantwoordelijk.

(ik heb daarvoor een contactpersoon)

Reageer